Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 6283 ggr
MjauMu
0

Jag vill se min journal

Har man inte som patient rätt att få läsa sin egen journal?

Jag har varit i kontakt med vården på många olika sätt genom åren och skulle vilja se i min journal. Jag frågade en läkare på vårdcentralen men han sa att jag inte har rätt att läsa i den.

Då ringde jag sjukhusväxeln och frågade där vart jag skulle vända mig men hon lät bara frågande och hade ingen aning.

Vet ni? Eller har jag verkligen inte rätt att läsa min egen journal?

LenaR
0

Jag trodde man hade rätt att läsa sin journal, men 1177 säger att läkaren gör en bedömning. Man kan bli nekad.

Om läkaren nekar kan man överklaga till IVO. Så här står det på 1177 Vårdguiden:

Om en privatläkare säger nej till att lämna ut en journal måste läkaren meddela sitt beslut till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, för prövning. Läkaren ska skicka med en förklaring till sitt beslut. Det gäller också läkare som har avtal med landstinget.

IVO prövar om det finns skäl till att inte lämna ut journalen och kan komma fram till att den ska lämnas ut. Men om också IVO beslutar att journalen inte ska lämnas ut kan man överklaga till kammarrätten.

Om journalen upprättats inom landstinget eller kommunen och läkaren vägrar lämna ut hela eller delar av journalen kan man begära att få ett skriftligt beslut av landstinget eller kommunen. Även det beslutet kan överklagas till kammarrätten.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

VildaVittra
0

Man får ansöka om att läsa sin journal, dock kan det nekas om informationen bedöms som exempelvis känslig, som om du tex legat inne på psyk.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[ElisabethYL]
0

Du har rätt att läsa din egen journal.

MEN:

- Sjukvården kan kräva att du hämtar ut den eller betalar portot.

- Vissa landsting tar ut en avgift.

- Du kan bli nekad att läsa direkt på datorn, men du har rätt till papperskopia.

LenaR
0

#3 Så trodde jag också, men titta på länken ovan. Man kan faktiskt bli nekad.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[per50]
0

Jo då man har rätt att få sina journaler, ibland kan de fås mot en billig peng. Jag begärde min journal en gång och då var det ingen tvekan alls.

Maria
0

Ja länken i #1 talar om hur reglerna är.

/Maria

[ElisabethYL]
0

Har fått ut mina journaler flera gånger, bl.a. efter att företaghälsovården totalklantat sig - slutade med att jag fick receptbelagd allergimedicin från en annan vårdinrättning. Begärde ut journalerna från företagshälsan och fick ut de efter en del tjafs

LottaLarsson
0

Hej

Jag läste min journal på nätet så sent som igår.

gå till www.lul.se och välj  i rullgardinsmenyn på höger sida "mina vårdkontakter" då kommer du till nästa sida och på högra sidan har du "logga in" Jag valde e-legitimation och sen bankid i nästa steg.

Sen kunde jag kika runt och se alla besök på olika vårdavdelningar och mottagningar, läsa journal mm mm. 

Det behövdes inte några tillstånd och det kostade ingenting.

Jag bor i Uppsala men det borde fungera lika för hela landet.

Lycka till

Mvh 

Lotta

MjauMu
0

#8 Jag loggade in där nu. Men se sin journal gällde bara för de som bor i Uppsala län stod det. Märkligt att det är annorlunda regler just där som inte gäller övriga Sverige.

Maria
0

Sedan är ju journaler inte tillgängliga ens för sjukvårdspersonal utanför egna regionen.

Om man är patient på Sahlgrenska och har en journal på exempelvis Uddevalla sjukhus så kan man inte läsa den via nätet som personal utan man får begära ut den från respektive enhet.

/Maria

[Mustangcab]
0

Du har rätt att läsa din journal och att få journalkopior. Jag har i princip läst samltiga mina jorunaler vilket leder till en hälsosam självsanering från en del läkares sida. Det enda skulle vara om det finns något som är så allvarligt att du kan skada dig själv, i dem.  Dvs att du bedöms som självmordsbenägen men inte enbart att det är från någon psykriatrisk mottaning. Men du har alltid rätt att ta del av dina journaler. Skriv till läkarsektretarna och begär att få ut dem om det är läkaren själv skrivit så skriv till denne och blir du nekad så ska du har en besvärshänvisning dvs var du kan överklaga beslutet. Det ska stå i brevet där de nekar dig. Nöj dig inte med muntlig konversation utan kräv skriftligt svar. Ta kopia på de brev du själv sänder.

Det kan hända att de erbjuder dig att komma dit och läsa journaler med motiveringen om att det är fackspråk men det är inget du måste gå med på. Nu klarar de flesta med hjälp av internet att uttyda vad de avser.

M A N I N A N
0

Uppsala är först i sverige med att ha journaler på nätet. Inom fem år kommer alla landsting att ha tillgång till journaler på nätet vilket inte alla läkare tycker är bra eftersom patienter då kommer att få tillgång till osignerade journaluppgifter och även provsvar innan läkaren hunnit ta del av dem.

[ElisabethYL]
0

#12 Att osignerade journaluppgifter kommer vara tillgängligt för patienten och även vissa uppgifter innan läkaren hinnit ta del av de kan jag förstå att vissa läkare är negativt inställda till…

Det är bara att hålla koll i mina vårdkontakter och se när journalerna blir tillgängliga även för oss "Svenssonare"

mongu
0

Ta kontakt med de olika mottagningar eller avdelningar ni varit patient på. Det går att ringa till läkarsekreterarna och be att få journalkopior. 

Man har rätt att få ut det i de flesta fall men läkaren ska ändå ge tillstånd för det kan va vissa uppgifter som kan påverka negativt.

Många gånger vill läkaren gå igenom journalen med sin patient för det medicinska språket är inte alltid så lätt att tyda. Lätt att det blir missuppfattningar som kan ge oro i onödan.

Jag förstår att läkarna är kritiska till att alla ska kunna gå in och läsa sina journaler på nätet. Det är stora risker att många kan må sämre pga det.

Även om det idag går att googla fram så kan en del termer ha flera betydelser så blir ni erbjudna att få gå igenom journalen med läkare eller sjuksköterska så tacka ja till det. Läkaren är ju ändå den som är expert på det du varit med om.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Mustangcab]
0

Mitt råd är att inte ringa utan att skriva och be att få skrifligt svar. Ja det är läkarens som ska ge ut journalen.

mongu
0

Jag har alltid fått ut min journal genom att ringa. Inga problem alls.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Mustangcab]
0

# 16 Nej men T.S har problem att få ut sin därfrör så sägar jag att denne ska skriva och begära besvärshänvinsing.

tarotlasse
0

Den här nya tjänsten på nätet om att kunna logga in och läsa sina egna journaler och liknande håller på att införas i samtliga landsting i Sverige. Just nu håller man på Med Region Skåne  så kommer bli över hela landet när det är klart.

Men jag läste i Dagens Medicin att sjukvården inte enbart var positiva till detta och att man var rädda att patienter skulle ha svårt att tyda  journalerna och  göra sina egna bedömningar utan att få förklaringar av behörig läkare. Att det då lätt skulle kunna bli missförstånd.

Lasse

mongu
0

Jag förstår faktiskt att inte alla tycker det är helt positivt för det är inte lätt att tyda alla medicinska termer och framför allt veta vad som menas i just mitt specifika fall.

Det kan skapa otroligt mycket oro och psykisk ohälsa om man tolkar fel och får det till att man lider av nåt obotligt och farligt.

Ha en bra dag! Mongu.