"Trasig" pulpa? (Tänder)
Lagade ett hål idag som jag vet att jag haft en tid, vilket gick bra, henne kan jag inte klaga på. Det är bara det att hon när det till slut började bli dags att fylla tyckte hon tagit så mycket att hon borde vara i/på pulpan, att det troligen var en "livlös" sådan eftersom jag känt av den tidigare och det ej blött något. Fick höra att om tanden börjar göra ont, att jag skulle ringa så får man dra den för att "då är den inget att ha kvar". Tanden fick en "oviss" framtid där hon inte ville säga något mer.
Men OM hon nu har varit på pulpan som hon tror, och tanden nu börjar göra ont å grund av att pulpan protesterar (fast den är död??). Kommer det kunna gå över eller kommer det vara en ihärdig smärta typ innan man blivit av med tanden?
För om det onda går över och tanden ändå är lagad nu borde man väl kunna låta den sitta kvar utan att den skadar på något vis?

Den beskrivningen var verkligen svår att förstå. Vadå livlös och inte blött? Tandläkare borrar inte i pulpan, utan slutar strax innan, så hennes prat om den kanske var ett missförstånd.
Uppstår det problem med tanden längre fram, finns möjligheten att rotfylla den och ha den kvar. Vid rotfyllning dödas nerven, så att man inte har någon känsel kvar, dvs inte får någon smärta i den tanden mer. En rotfylld tand kan fungera i massor av år.
Jag hade inte min diktafon med så jag kan tyvärr inte ge er det ordagranna samtalet under tidens gång.
Med livlös menades ju död pulpa. Det troddes utefter att ha lagt ihop att:
1. Tanden känts av
2. Storleken på hålet (x antal vändor borra-titta-peta…) Jag frågade till och med om det fanns något kvar av tanden för det kändes som väldigt lång tid innan första etappen var klar. 😛
3. Att hon efter mycket om och men när det blivit så pass bra att det var dags för fyllning tyckte sig se pulpan.
4. Att det inte blött något vilket det tydligen kan eller brukar göra då om den är frisk antar jag?
Sen tror jag det nämndes något om bakterier eller nåt, men minns inte exakt om det var det och vad som i så fall sades runt det. Diktafonen var liksom fortfarande inte med! Men när jag undrade om jag skulle klara mig undan kom ett osäkert svar och önskan om att ta ny röntgenbild om några månader ifall lagningen funkar kom också upp.
Och den jag går hos är väldigt bra, noggrann samt försiktig. Så det är ingen som gör något i onödan eller borrar på utan att tänka sig för. Så om hon nu har haft svårt att se var den börjar har det funnits en anledning till det. Troligtvis att tanden var extra svår att laga, extra tilltufsad eller något åt det hållet.
Rotfylla vill jag ej göra, men vill gärna behålla den samtidigt så får väl hoppas på att klara mig undan problem…

Aha, nu förstår jag. Det verkar helt naturligt att tandläkaren tyckte sig se toppen av pulpan sedan hon borrat ner ordentligt. Då känns det nästan som om halva tanden (minst) är uppborrad. Det brukar ta lång tid för en noggrann tandläkare, som din verkar vara.
Var inte orolig i onödan nu, för din tandläkare ska ju röntga och se efter om allt är bra fortfarande efter några månader.
Rotfyllning är inte heller något att oroa sig för, om det blir aktuellt någon gång. Jag har ett par rotfyllda tänder och den behandlingen var inget att gnälla för. De tänderna fungerar fint efter massor av år och det känns ingen skillnad.