Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 2970 ggr
Middlesbrough
0

Svullet och ömt knä

För 5 dagar sen märkte jag att mitt knä började svulna rejält och började ömma om jag la knäet i vissa lägen eller la för mycket vikt på det. 
Det började ömma i knävecket, strax ovanför vaden, sedan spridit sig framför knäet, strax under knäskålan och fått mer ont. 
Jag har inte slagit i knäet de senaste veckorna.
Håller på med hästar, men inte ridit sen 3 veckor.
Jag har vart inne på sjukhuset på röntgen för snart 2år sedan, men dom hittade aldrig felet. 

Använder just nu mig av ett Back on Track-knäskydd, men känns att det inte hjälper så mycket. 

Någon som har tips på övningar eller något?

[Wraith]
2

Jag hade satsat på ett besök till en sjukgymnast alt. naprapat eller likn.

Men om du var på röntgen för 2 år sedan för ett knä som börjat tjorva för 5 dagar sedan, så kan ett nytt läkarbesök även vara på tapeten 😉

[JeanetteK]
0

Jag har ungefär samma symtom och har försökt vänta ut det, men det har inte blivit bättre. Jag var hos en sjukgymnast för drygt en vecka sen och i mitt fall är det troligen minisken. Har fått en del övningar för att öka blodgenomströmningen och cirkulationen. Tycker absolut att du ska ta kontakt med en sjukgymnast och få detta kollat.

mongu
0

Sjukgymnast tycker jag också du ska ta kontakt med. Det behövs inte nån remiss för att gå dit.

När du var inne på röntgen för två år sen var det liknande besvär då? Vet du vad som utlöst det hela då?

När man håller på med hästar är det ju lätt hänt att kanske vrida till knät eller nån annan rörelse om inte man riktigt tänker på när den görs.

Men du ska kolla upp det för när det svullnar så visar knät på att nåt är galet så försök att inte anstränga innan du varit och kollat det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Middlesbrough
0

#3. Jag tycker mitt knä ha blivit värre, har ont när jag belastar knäet för mycket m.m.

mongu
0

Om du inte vet att du skadat dig så det kan va anledning till svullnad så tycker jag att du ska söka läkare. 

Det kan va så att ditt knä behöver avlastas med t.ex. kryckor ett tag för att få vila.

Så ring till vc och boka en tid.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!