Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 4515 ggr
Ove-D
0

Tester för brister?

Det finns olika sätt: blodprover, hårtest och andra. Vad har ni testat och har ni blivit bättre om ni behandlat bristerna? Har det varit dyrt och har ni något att rekommendera?

[Iyen]
0

Hej Jag har testat mitt blod för att kolla främst B12 men även annat hakade på. Inga brister, ingen åtgärd. Är du orolig så be din läkare om att få kolla upp det :)

[Mustangcab]
1

Ja jag har testat blodprover och haft brist på både kalium och B12 och ja det hjälpte när jag fick behandling. Kostnaden var ett läkarebesök.

Ove-D
0

Jag har redan testat järn och B12, men har inte brist på det.

Hur märker man kaliumbrist?

Liz85
1

Inte hundra, men är inte det också via blodprov tro? Vet iaf att man kan få fram väldigt mycket genom det för jag var för nyfiken för att inte fråga vad alla förkortningar betydde när jag ombads lämna prov och det lades flera klisterlappar med konstiga förkortningar på skrivbordet. Något var för bland annat sköldkörtel och andra för annat, tror att han sa att nåt var för att kolla kalium också…

Och drar man uppåt står svaret… Japp, blodprov.😃

Ove-D
0

Hur kan man kolla tungmetaller?

[Iyen]
0

#5 tungmetaller lagras i kroppens fettvävnad ( har för mig att det gäller alla, men jag kan ha fel). Jag tror inte att man kan ta prover på fettet. Man kanske måste lösa det först på något sätt. Jag vet inte. Tex äta X för att kroppen ska byta ut tungmetallen mor ämne x eller kanske få ut tungmetallerna genom viktnedgång. Vet inte. Kan vara värt att ringa någon kunnig. Tex kvicksilver och bly vandrar ju i generationer.

[Mustangcab]
0

Kaliumbrist märks hos mig på att mina vader krampar när jag vaknar. Det tas ett blodrprov.

Jag har haft järnbrist också och fått sprutor.

Ove-D
0

#7 kramper i vaderna? Det är inte magnesiumbrist då?

[Mustangcab]
0

Nej det är det inte för det har de också kollat. Det  är kalcium och magnesium som man måste ha i ett visst förhållande till varandra inte KALIUM!

OlgaMaria
0

Magnesium påverkar också kalium. Men ja, kalium kan också leda till kramper.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

mongu
1

Det säkraste sättet är att ta prover hos sin läkare. Skulle man ha t.ex. kaliumbrist så är det viktigt att följa ordination då för mycket eller för lite kalium kan va livshotande.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Ove-D
0

Vårdcentralen har tagit de "vanliga" testerna som B12, järn, levervärde mm. Något av levervärdena har varit ibland högt (jag dricker ca 3 glas vin per år fördelat på 3-4 gånger om året så jag kan inte skylla på det).

Jag har gjort ett test utanför primärvården som visade att jag hade för höga värden av arsenik och bly i kroppen. Det visade också att jag hade magnesiumbrist och B6-brist (men inte B12). Jag har bett vårdcentralen ta tester men jag vet inte om de kan eller om de bara vägrar för det är inget som de gjort.

Maria
0

#12 Varför tog du dessa prover? Har du haft några symtom som gjort att du misstänkt förgiftning?

/Maria

[Mustangcab]
0

# 10 Magnesium och kalcium ska tas i relation till varandra.

"Magnesiumbrist kan också leda till kalciumbrist, eftersom kroppen behöver magnesium för att ta upp kalcium" från wikipedia

http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnesiumbrist

OlgaMaria
0

#14 Ja, jag vet detta. Men kalium samverkar också med kalcium och magnesium. Kan inte allt om detta men både för mycket eller för lite magnesium kan leda till kaliumbrist. Men det finns ju också andra faktorer som påverkar!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ove-D
0

#13 ja. Jag har varit trött. Sen har jag i perioder haft ont i högersidan som om levern är svullen. Då och då får jag ta leverprover och det är nästan alltid något av värdena som är förhöjda.

Jag fick remiss till ultraljud av levern som enligt dem var fettinlagrad eller vad det hette… Men vårdcentralen tyckte det var normalt för min ålder (40 år). 

Det andra testet jag gjorde (ej i sjukvården) var en "plojgrej" från min sida då jag gjorde det för skojs skull på en mässa/marknad. Jag tror det var en variant av electrosomatogram (ESG) som visade bland annat att min kropp var försurad, magnesiumbrist, vissa höga nivåer av tungmetaller samt stor brist på B6 (inte brist på B12).

Kan tillägga att jag har vissa "krämpor"… Ibland kramp i vader (magnesiumtablett varje kväll under några dygn brukar lösa det), haft hälsporre på båda fötterna 2007-2008 och får ibland ont i fötterna när jag stått eller suttit mycket (inte rört mig tex cyklat eller gått). Jag har dålig blodcirkulation i händer och fötter och de domnar lätt bort. Ibland har jag ont i högersidan som jag tolkat som svullen lever. Gallblåsan är bortopererad i mitten på 90-talet. Jag har en känslig mage och det är mycket som påverkar min mage negativt. När den brakar ihop är det proviva nypon, citronvatten och örtteer som gäller.

Maria
1

Haha, ja sådana prover ska man ta med en nypa salt. På en marknad😃 Säker med baktanken på att få sälja en massa preparat.

/Maria

Ove-D
0

#17 ja Du har sååå rätt. Personen som gjorde ville sälja EN MASSA burkar med tillskott till mig… Och testet att få reda på hur många tabletter jag skulle ta om dagen fick mig att skratta. 😃

Men jag är så trött på mina krämpor. Jag tror att det är obalans i min kropp och "fel" på flera av mina organ och jag upplever det som att västerländsk läkarvård inte är kunniga eller har intresse av att hitta felen utan bara medicinerar symtomen.

mongu
0

Man kan få känning av obehag ungefär som gallkramper även om gallblåsan är bortopererad.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Ove-D
0

#19 Jo det känner jag till och det är nog det jag känner av. Nu är det inga kramper jag får så det är inte så besvärligt men jag skulle ändå vilja bli av med besvären och ha en så frisk lever  och gallgångar som möjligt.

mongu
0

Ofta är det beroende på vad man äter som gör att man får kramper. Man kan fortfarande vara känslig mot sånt som har varit retande för gallblåsan innan man opererade bort den. 

Vad som utlöser det hela är olika från person till person. Hade du nåt som gav dig gallstensanfall så kanske du ska va försiktig med att äta det nu med.

Ha en bra dag! Mongu.