Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettpsykisk-hälsa-ohälsa
Läst 4753 ggr
arandeira
2013-11-21 18:19
0

Allergi

Kan en allergisk reaktion bli triggad av ett mentalt tillstånd? Så som depression, ångest eller oro? Nu menar jag ganska svåra reaktioner, inte att det bara kliar i ögonen. 

(Postar detta på flera forum - Allergier, Hälsa och Psykologi)

Lill-Kisse
2013-11-21 18:24
0

Rent generellt tvivlar jag på det.
Vad gäller det för typ av allergi i ditt fall?

Maria
2013-11-21 18:52
0

Det beror alldeles på vad du menar med allergisk reaktion.

Man kan få klåda av stress bl.a i hårbottnen men det är ju ingen allergi.

/Maria

arandeira
2013-11-21 18:54
0

#1 Jag vet inte vad det är jag reagerar på, men mina symptom är: 

- Kraftig svullnad under ögonen (påsar), speciellt vänster öga

- Knapp känsel kring vänster öga

- Alla slemhinnor (ögon, näsa, svalg) torkar ut

- Huvudvärk 

- Lätt förvirring, svårt att tänka och koncentrera mig

- Kliande ögon och näsa

- Rinnande ögon och näsa

-  Viss till medelsvårt att andas

- "ballong huvud" känns "tomt" i huvudet innan eller efter huvudvärken

Det här är inte konstant, utan kommer i reaktioner och då får jag dessa symptom. Det är väldigt jobbigt…

Maria
2013-11-21 19:03
0

Äter du någon medicin?

/Maria

arandeira
2013-11-21 19:06
0

#4 Bara när jag får mina reaktioner, då tar jag Livostin (Nässpray) och Aerius (Munsönderfallande tabletter). Livostinen brukar stoppa reaktionen ganska bra och Aerius lindrar, inte fullt men kliandet brukar sluta.

Maria
2013-11-21 19:07
0

Har du märkt om det är någon särskild mat som triggar igång detta?

/Maria

arandeira
2013-11-21 19:14
0

#6 Jag fick min första reaktion september förra året. Läkarna säger åt mig att försöka hitta kopplingar mellan reaktionerna och jag har letat i över ett år! Så frustrerande, alla reaktioner kommer i olika situationer, i olika miljöer. Ganska säker på att det inte är mat då jag har fått reaktionerna utomhus och i duschen en gång :/

OlgaMaria
2013-11-21 19:20
0

Det går inte alltid att härleda reaktioner direkt till vad man ätit/gjort. Du måste utesluta livsmedel under en längre period och se om du blir bättre.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

arandeira
2013-11-21 19:28
0

#8 På Allergier i fokus berättade jag om min "allergi kurva" - jag har endast fått allergiska reaktioner under våren/sommaren, utan bara hösten/vintern. Min kost är densamma under hela året, så det är nog ganska otroligt att jag har en matallergi som jag endast reagerar på under vinterhalvåret? Eller? Är inte speciellt påläst om matallergier…

OlgaMaria
2013-11-21 19:32
0

Dina allergier kanske triggas av kyla och brist på d-vitamin. Allergier visar sig när det finns tillräckligt många belastningar som får bägaren att tippa över - och den allergiska reaktionen kommer. Det kan mycket väl vara matallergier.

Lill-Kisse
2013-11-21 20:06
0

Det kan vara något i din omgivning som t ex parfymer. Vi omges av kemikalier och parfymer i tvål, schampo, tvättmedel, sköljmedel, kläder, päls m m. Försök med parfymfria produkter. Det är bra även om man bara är allmänt känslig.

arandeira
2013-11-21 20:29
0

#10 Har du några exempel på vilka matallergier det kan vara? Är villig att testa för att se. Så svårt bara när det kommer ibland och inte regelbundet…

#11 Parfymer är oerhört svårt att "skydda" sig emot, hoppas verkligen att det inte är det. Har svårt att tro det dock, testat hundratals olika produkter när det kommer till tvålar, köper speciellt tvätt och sköljmedel (Som är snällt eftersom jag annars får utslag på kroppen), och har en lillasyster som är i åldern då alla hennes kompisar och hon dränker sig i parfym. Har inte reagerat på något i deras närhet förutom irritation…

OlgaMaria
2013-11-21 21:48
0

#12 Gluten och mjölk tycker jag du ska testa först. Sedan ägg.

Vad för typ av irritation får du av parfym? Får du utslag på kroppen av tvättmedel m.m.? Man kan vara allergisk mot kemiska ämnen som finns i rengöringsmedel m.m.

arandeira
2013-11-21 22:30
0

#13 Stämmer symptomen in på Mjölk och gluten allergi? Jag har inga som helst problem med min mage

Och jag blir überkänslig, gör ont när tyget rör huden om jag har fel sköljmedel.

Lill-Kisse
2013-11-21 22:50
0

#12 + #14 Se där! En syster som "dränker sig i parfym" och "ont när tyget rör huden om jag har fel sköljmedel."
Jag tror du har hittat orsaken till dina allergiska besvär. Gör något åt detta nu. Annars är risken stor att det blir värre.

arandeira
2013-11-21 22:54
0

#15 Fast jag får inga problem när jag är runt henne?

Lill-Kisse
2013-11-21 23:03
0

#16 Du har beskrivit problem med ögon, näsa, slemhinnor, hud, svullnader m m, som är ganska typiska för överkänslighet mot främmande medel.
Hade det varit jag, skulle jag tvätta kläderna i mildas möjliga tvättmedel, skippa sköljmedel helt och hållet, använda barntvål etc för att få stopp på eländet fortast möjligt.

arandeira
2013-11-21 23:10
0

#16 Men jag har fortfarande vistats i miljöer där allt du har skrivit funnits och inte fått en reaktion?

En gång fick jag en reaktion när jag satt ute i skogen, själv, och plockade blåbär. Långt ifrån parfymer och andra luktande medel, i mina kläder som är tvättades med snälla tvättmedel.

OlgaMaria
2013-11-22 09:45
0

#18 Kan du inte berätta vilka tvättmedel som fungerar bra för dig och ge exempel på något du inte tål? :)

Dina symptom kan stämma in på mjölk och gluten-allergi. Man måste inte ha problem med magen (som märks). Men du är ju uppenbarligen också känslig för något mer kemiskt ämne. Man har ofta flera allergier och det kanske är vissa som märks tydligare än andra. Om du inte tål mjölk och/eller gluten så bra så kommer det förvärra alla andra allergier med tanke på att du får i dig sådant hela tiden.

När du var i blåbärsskogen kanske du blev lite ansträngd vilket kan ha triggat igång en reaktion utefter något du ätit eller varit utsatt för innan.

Tycker också du ska kolla efter citronsyra på allt du äter och dricker, samt i alla rengöringsmedel, schampon med mera. Citronsyra kan trigga kraftiga reaktioner hos vissa och det finns i väldigt många saker.

arandeira
2013-11-22 10:25
0

#19 Det var väldigt länge sedan jag först upptäckte det här med tvättmedlet, vi kollade aldrig upp det utan bytte bara till snällare tvättmedel - Neutral och liknande. Därför vet jag inte vad det är i tvättmedlen jag inte tål :/ 

Jag har funderat mycket på om jag fått i mig något innan och att det sedan kommer efter. Vet du hur lång tid det kan ta mellan att man får i sig det man reagerar på tills man reagerar? Kan det ta flera timmar? 

Med mjölk och gluten - Igen, jag har ätit mjölk och gluten produkter och inte fått reaktioner, på flera månader. Är det rimligt att det är det jag är allergisk emot då? 

Ska kolla upp Citronsyran :)

Varje gång jag har fått mina reaktioner har jag varit ansträngd - Stressad, utmattad, haft panik eller mått väldigt dåligt psykiskt. Där av frågan jag först ställde. Jag vet att stress kan orska anfall, men så kraftiga som jag får?

OlgaMaria
2013-11-22 10:57
1

"Jag har funderat mycket på om jag fått i mig något innan och att det sedan kommer efter. Vet du hur lång tid det kan ta mellan att man får i sig det man reagerar på tills man reagerar? Kan det ta flera timmar?" 

Det beror på vilken typ av reaktioner det handlar om. I ditt fall tror jag att reaktionen kommer ganska snabbt, men det kan vara så att det är något du ätit flera timmar innan, och sedan händer något som kickar igång reaktionen, t ex ansträngning, sress eller någon liten allergen som flyger i luften.

"Med mjölk och gluten - Igen, jag har ätit mjölk och gluten produkter och inte fått reaktioner, på flera månader. Är det rimligt att det är det jag är allergisk emot då?" 

Jag tror isåfall att det inte bara är det du är allergisk mot. Jag tror att det är framför allt andra faktorer som leder till dessa reaktioner du pratar om. Det som är intressant med gluten och mjölk för din del är att du kan vara känslig för det på ett sätt som inte märks, men att det belastar din kropp och gör dig mer känslig för andra ämnen. Många kan bli av med allergier (t ex mot pollen) genom att förändra kosten. Det jag tänker är att du kanske skulle bli mindre känslig mot kemiska ämnen om du tog bort gluten eller mjölk. Man kan tänka att det inte är värt det, men om du tänker på din kropp som en helhet, att allt påverkar varann, så vill du ta bort så många belastningar du kan för att må så bra som möjligt. Du har riktigt kraftiga reaktioner och allergier som inte sköts kan lätt bli värre och leda till fler allergier, och det vill du nog inte.

När det gäller det här med tvättmedel så är det ju tydligt att du reagerar extremt starkt mot vissa tvättmedel m.m. Detta som du reagerar mot kan ju också finnas i vissa parfymer, skönhetsprodukter, rengöringsmedel, tvål, kanske i plastförpackningar till och med. 

Du kan läsa mer om kemisk allergi här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Multipel_kemisk_känslighet

Visst stämmer symptomen in rätt bra på dig?

Där talar man också om mögel och att det kan hänga ihop. Det var också det jag tänkte på med citronsyra, för om man reagerar på mögel reagerar man på citronsyra. Mögel kan man ju utsättas för ibland utan att man förstår var det kommer ifrån. Det kan flyga runt i luften, finnas lite på någon mat. Det kanske kan ha funnits på något blåbär i blåbärsskogen? Vet du hur det är med ert hus, om det kan finnas mögel i huset? Isåfall är det rimligt att man mår värre vintertid när man är mer inne och luften inomhus cirkulerar inte på samma sätt, plus att det blir fuktigare i väggar.

Jag tycker du ska börja att se till så du inte får i dig någon citronsyra. Du måste verkligen lusläsa alla innehållsförteckningar på allt!

OlgaMaria
2013-11-22 11:34
0

Citronsyra står nog oftast som citronsyra eller citric acid på engelska men kan också ha dessa beteckningar: E 330, E 333, E 380, E 472c, E 1505

arandeira
2013-11-22 11:41
1

#22 Gud vad du är hjälpsam! Tack så jätte mycket för att du tar din tid för att hjälpa mig. Ska läsa igenom länken och mina innehållsförteckningar när jag kommer hem från skolan :)

OlgaMaria
2013-11-22 11:47
0

:)