Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: huskurer-egenvård
Läst 43248 ggr
Wisby9211
1

Huskur mot öroninfektion/inflammation

Jag har fått antingen öroninfektion eller öroninflammation gör fruktansvärt ont men vill inte ta värktabletter då jag är gravid i vecka 36 och vill inte gå på antibiotika så finns det någon huskur för att bota detta?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Ladydragon
1

eftersom du är gravid så är det en god idé att vara lite försiktig och söka läkare

Lill-Kisse
1

I vilket fall som helst, så gör värktabletter ingen nytta mot öroninflammation. Uppsök genast läkare, för du är väl rädd om din hörsel.

OlgaMaria
11

Skala en vitlöksklyfta och skär till den så att den passar hörselgången. Sen stoppar du in den i örat och sätter något/tejpar för så att den sitter kvar. Ha den gärna i ett dygn. Sen kan du byta om du fortfarande har problem. (avbryt om du känner någon irritation av vitlöken) Du kan också pressa vitlök i olja och låta det dra ett tag och sedan smörja det i örat flera gånger.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lill-Kisse
6

#3 Huskurer i all ära, men man ska inte stoppa in någonting alls i hörselgången någonsin.

OlgaMaria
7

#4 Inte örondroppar eller öronsalva från Apoteket då heller??

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Halvdansken
1

Bröstmjölk är ett gammalt knep, hur märkligt det än låter.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Wisby9211
0

Ska ta kontakt med läkare imorgon. Vitlöken ska jag testa genast dock lägger jag den i olja :)

Tant Grön
0

Vitlök är väl ett gammalt knep. Vet inte om det fungerar, men jag tror du skall ha en gasbinda e.d omkring den. så den inte skadar huden i örat.

M A N I N A N
7

Man ska använda GUL lök vid öroninflammation. Den ska INTE stoppas in i örat utan läggas utanpå. Det är lökångorna som ger effekten. Jag använde lökomslag till mina barn när de var små och hade ont i öronen. Det lindrade och ofta gick det onda helt över och vi behövde inte uppsöka läkare. http://www.husapoteket.org/rad-och-anvisningar/omslag/lokomslag/

Wisby9211
0

Ringde läkare idag och jag måste avvakta tills jag får mer ont eller feber. .. sjukvården i sverige idag alltså =/ SUCK

mongu
3

Att man är restriktiv med antibiotika idag är pga alla resistenta bakteriestammar vi har. Därför ges råden att man ska avvakta för att se hur det utvecklar sig.

Så rådet du fick är helt rätt. Fortsätter utskrivningen av antibiotika så finns snart inget att ta till vid livshotande tillstånd som blodförgiftning, lunginflammationer m.m.

Därför är det fel att sucka över sjukvården när den gör helt rätt.

Men fortsätter ditt onda i örat eller blir sämre så kolla igen, jag förmodar att du talade om att du är gravid och snart dags att föda. Ibland är det andra regler som gäller då.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Ladydragon
0

Nu är det kanske lite andra regler eftersom du oxå är gravid 

men annars så är rekommendationen för vuxna att man behandlar öroninflammation med Antibiotika 

hade själv dubbelsidig öroninflammation i vintras och jag fick Antibiotika utskrivet 

däremot är råden annorlunda när det gäller barn under 12 år där är rekommendationen att man avvaktar

Wisby9211
1

Klart jag talade om att jag är gravid :-) sjukvården har blivit värre i alla fall här på gotland. Stått i tidningen många gånger hur dom missat olika frakturer och sjukdomar till och med cancer!

M A N I N A N
8

Provat lökomslag? Som sagt har det många gånger varit räddningen när mina barn var små.

Wisby9211
3

japp prövade det och det funkade. Har inte ont längre men ligger nu förkyld så hade väl nån infektion i kroppen =(