Tand
När jag var hos tandläkaren i september trodde jag att jag skulle ha massor av hål.
Tandhygienisten tyckte att mina tänder såg fina ut, lite mycket karies men annars bra.
Nu två månader senare har jag upptäckt djupa tandköttsfickor på en tand :( Vad ska jag göra.. har inte råd att laga tanden eller vad som nu behövs :(
Vad kan detta vara och vad kan det kosta?
Känner konstig smak runt tanden och är öm i tandköttet.
Mitt tandkött blöder inte.
/Emma

Fickor kring tänderna kräver extra noga skötsel, så att de inte blir djupare, för då kan du få inflammationer och råka ut för tandlossning i framtiden.
Borsta ordentligt. Elektrisk borste rekommenderas.
Peta mellan tänderna med tandstickor efter varje liten måltid och putsa mellan tänderna med s k flaskborstar varje kväll. De finns i olika storlekar på Apoteket.
Toppa med munskölj. Några droppar Vademecum i lite vatten är bra.
Du märker snart att ömheten i tandköttet minskar. Fortsätt med samma tandvård dag ut och dag in, så slipper du fler fickor.
#1 Du menar mellanrumstandborstar antar jag när du skriver "flask"?

#2 Precis. Det är min tandläkare som säger "flaskborste" på skoj, men vi menar naturligtvis mellanrumsborste.
Du kan be din tandläkare att mäta tandfickor som en ren rutin varje gång du är där. På det sättet får du veta om du har fler som du bör hålla under uppsikt.
Den tand som har stora fickor har jag märkt att den är lite lös också :O
Om jag går till tandläkaren kommer jag behöva dra ut den då?
/Emma
Om du har tandlossning kommer dom dra tanden ja . Och ni kommer ta reda på hur det kunnat gå så långt som till tandlossning.

#4 Nej. Tanden ska inte dras ut!
Om man förbättrar sin tandhygien, kan det mycket väl hända att man får stopp på den tråkiga utvecklingen och att tanden inte alls lossnar på åtskilliga år.
En tand som bara är lite lös, ska inte dras ut. Än finns det hopp och flera möjligheter att rädda den. Vilken tand gäller det?
6 beror på vilken tandläkare man har. Min kompis fick utdragen tand.
DEt gäller en tand i övre käken till vänster, typ 2a från längst in.
Just nu är den pyttelös, går att vicka någon mm.
Måste ringa till tandläkaren imorgon men har ju inte råd :(
Knappt råd att betala hyran :(
Förstår inte hur tandläkaren kunde missa denna glipa i september??
/Emma

#4 Föresten. Gå tillbaka till tandhygienisten och be om en extra titt på tanden med de djupa fickorna. Om han/hon inte såg något akut problem, kanske din oro är lite överdriven. Hur djupa är fickorna nu? Djupet ska mätas och följas upp regelbundet. Det bör en tandhygienist göra.
8 du kan be om hjälp från socialen om du knappt kan betala hyran.
Får vänta tills lönen kommer om 10 dagar och se om jag har råd att gå dit. ringer nog då och hör hur det blir. om jag kommer dit akut fixar dem då felet direkt eller blir det bara undersökning då?
På deras hemsida står följande om betalning;
Betalningssätt Vi ser gärna att du betalar efter varje besök, med betalkort. Du har möjlighet att delbetala vid kostnader som överstiger 3 000 kronor. Vi tar 50 kr extra vid fakturering. Uteblivet besök eller sent återbud debiteras med 495 kr.
Så om det stiger över 3000 så kan jag delbetala det.
/Emma
11 du borde inte vänta. Tandlossning är allvarligt och är inget du kan skjuta upp. Vad som händer vid besöket går inte att svara på. Beror på tandläkaren.

#8 Jag rekommenderar att du går till tandhygienisten, inte tandläkaren. Det är tandhygienister som är experter på sånt här och kan vidta rätt åtgärd. Du får hjälp att stoppa utvecklingen.
Att jag inte rekommenderar tändläkaren beror dessutom på att han/hon mycket gärna drar en sådan tand. Sånt kan dom. Sedan vill tandläkaren sätta in en brygga i stället. Det medför att tanden framför och bakom slipas ned och tre konstgjorda tänder monteras fast. Det blir dyrt.
okej.
Hur mycket skulle en sådan brygga kosta :O
/Emma

#14 Nu ska du inte börja spekulera i brygga - om du inte har minst 15000 kr liggande till ingen nytta.
Koncentrera dig på att rädda de tänder du har, för det växer inte ut nya. Du är bara 23 år, så någon allvarlig tandlossning tror jag verkligen inte att du har. Du rengör väl och sköljer ordentligt nu?
En undersökning hos tandhygienisten kan inte bli särskilt dyr. Ring nu och boka tid lagom tills du får lön.
Jo, jag rengör ordentligt och sköljer med flour efter varje måltid.
/Emma

#16 Enligt min tandläkare är fluor bra om man har anlag för karies. Gäller det att häva en inflammation och uppnå läkning i tandköttet rekommenderas Vademecum. Prova det under en period och se om det blir lite bättre snart.
okej, var finns vademecum att köpa?
/Emma
Vademecum munskölj eller tandkräm?
/Emma
Tandlossning behandlas genom att en hygienist gör rent nere i fickan och att du själv håller så rent som möjligt. Så om du ganska nyligen har varit hos hygienisten är det bara att borsta på. Sen är det bra om du kommer tillbaka för ktr ca 3-6 månader efter besöket. Tandsten bildas snabbare om det är en inflammation, så hygienisten kan behöva skrapa igenom igen då. Om du röker är det hög tid att sluta, annars kan det vara svårt att få en läkning. Rökare har i genomsnitt 11 gånger så hög risk att få tandlossning som icke-rökare.
Karies får man om man inte håller rent tillräckligt bra och/eller om man äter för mycket socker eller för ofta. Rekommenderat är att hålla sig undan sådant med högt socker innehåll och att äta frukost, lunch, middag och eventuellt 1-2 mellanmål. Endast vatten mellan måltiderna.
Extra fluor kan du tillföre genom en munskölj med 0,2% fluorhalt (t.ex. Flux eller Dentan).

#19 Jag nämnde bara att Vademecum rekommenderas att skölja med vid irriterat tandkött, inflammation, begynnande tandlossning e dyl. Jag tycker själv att Vademecum är bättre munskölj (utspätt med något lite vatten) än de gigantiska flaskorna med gu' vet vad, som blivit så populära nyligen.
Vademecum finns på apotek.
Finns på ICA också tror jag.
/Maria
Jag skulle ju hellre rekommendera något innehållande klorhexidin om man vill skölja med ngt mot inflammation (Hexident, Corsodyl, Paroex). Dock har sådana sköljmedel ingen större effekt på tandlossning eftersom problemet sitter nere i tandköttsfickan där vätskorna inte kommer åt.
okej, jag sköljer just nu med Dentan mint 0,2 % som tandhygienisten skrev ut åt mig förra gången jag var där-
/Emma
Enligt denna sida så kan fickorna läka ihop igen om man håller dem rena? http://www2.praktikertjanst.se/1/henrik-furhammar/Sidor/Behadlingar/Tandlossning/
/Emma

#25 Vilken bra sida du hittat! Där ser man att det går att få bukt med tandfickor när de upptäcks tidigt och man är noga med munhygienen.
Lycka till!
Det finns en gel som heter Corsodyl som innehåller 1% Chlorhexidin som du kan köpa receoptfritt på apoteket. Detta ska du ta på en mellanrumsborste efter att du borstat tänderna. Men ta kontakt med en tandsköterska i förtsta hand då detta är behandlingsbart och tandläkare är inte så glada för att dra ut tänder som folk tror.
Ja, tandköttsfickor kan man få att gå tillbaka. Men den fästeförlust som har skett på käkbenet kommer inte tillbaka, dock kan man få bennedbrytningen att stanna upp.