Hål i örat
Jag vil ta hål i örat i bråsket gör det ont? Hur länge gör det i sådanna fall ont? Var ska man ta hålet hos en frisör eller persare ( vet inte hur det stavas). Är det farligt? Jag vill veta så mycket det går.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag tog hålet själv (rekommenderar inte dig att göra det om du inte vet vad du håller på med) så vars du kan göra det kan jag inte svara på eftersom jag inte vet vars du bor. I Umeå kan man välja bland lite olika, man brukar kunna göra det hos tatuerare.
Hurvida det gör ont är individuellt, för mig gjorde det inte ont alls.
//Kaos
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Man har i alla fall tidigare kunnat ta hål i brosket hos frisören. Jag skulle däremot hellre göra hos en piercare. Det brukar läka bättre när man tagit hål med kanyl än med "pistol" som det är hos frisören.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Att göra sådant hemma är förkastligt eftersom det inte är en steril miljö. Man gör det hos en piercare som är utbildad och använder en kanyl för att få de bästa förutsättningarna. Det är svårläkta piercingar. Många får infektioner på infektioner och en del läker aldrig. Mina broskpiercingar gjorde hemskt ont! Aldrig mer säger jag :)
Jag har tagit hål längst upp i örat och det gör inte mer ont att ta hål i örat där än i öronsnibben. Kunde dock inte trycka/sova på det örat på några veckor och jag är ändå ingen känslig person 🤔 Tog hål nere och uppe (i varsitt öra) för att se vilket som läkte ihop fortast och då var hålet i öronsnibben som läkte före det övre, hade också mindre ont i det nedre men det är ändå inte jättestor skillnad. Absolut inget jag ångrar och det är ju inte värre än att man sover på andra sidan 😂
Tog 2 på en smyckesaffär och 2 på en frisörsalong 🙂 Det första blev infekterat pga. dålig rengöring av mig (😂) men de andra läkte finfint!
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Om det gör ont? För mig kändes det mycket mer i brosket än i öronsnibben, men smärtan just när man gör hålet går över ganska fort. Sedan är det svårt att svara på då smärta är väldigt individuellt.
Hur länge det gör ont EFTERÅT är svårt att svara på. Min broskpiercing (industrial, två hål med stav emellan) läkte inte på två år, och gjorde ont ganska länge, så jag tog ut den. Men det kommer förmodligen vara ömt ett tag efteråt.
Gör det hos en piercare. Hos frisören kör de med pistol (vilket av flera anledningar inte är bra), och piercare använder en kanyl.
Hur menar du om det är farligt?
Tänk på att hål i brosket läker mycket långsammare än i snibben!
/Jennifer
♥ http://jennuts.blogspot.se ♥
Här kan man läsa om varför man INTE ska gå till frisör som använder pistol; http://bodyart.ifokus.se/articles/4d7149d1b9cb46222705d995-att-pierca-med-pistol?discussions-1.
#4 Jag hade också hål både i snibben och i brosket. Brosket var 1000 gånger värre för mig :) dessutom fick jag infektion deluxe i brosket så jag fick ta ut dom.
anledningen till att brosk är mer svårläkt och läker långsammare är för att det finns mycket mindre blodkärl där.
Jag gjorde hos en frisör med pistol - INGET JAG REKOMMENDERAR!
Dels blev hålet väldigt snett, vilket jag tror har gjort att det läkte väldigt dåligt, blev aldrig riktigt ok. Har aldrig gjort hål någonstans annars förutom detta och det var ingen rolig smärta, kunde inte sova på flera veckor.
Det läkte aldrig men jag kämpade på i ca 6 år, fick en gång en stor varböld på baksidan och efter det var det omöjligt att läka om. Var förra året som jag tog ur smycket då jag inte orkade mera, nu gör det fortfarande ont till och från.
Kan också ha att göra med att jag började töja hålet så jag kunde ha piercingsmycke istället för vanligt örhänge så jag har säkert mig själv att skylla men tror ändå att det hade varit en enklare resa om jag hade gått till en piercare från början
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ta ALDRIG MED PISTOL, aldrig, aldrig ALDRIG! Även om det är billigare, ALDRIG!! Just pga att det är större risk att det blir infekterat, fulare ärr mm, gör det hos en seriös piercare & du kommer bli jätte nöjd :D
Har tagit alla mina med pistol och skulle aldrig rekomendera det! Jag tyckte inte att några av mina hål, varken i brosk eller snibb gjorde särskillt ont, men det är inviduellt. Däremot så har alla sju hål jag tagit med pistol blivit infekterade! Ett tog över ett år att läka. Inget hål har läkt förens jag har bytt ut läkesmycket. De har nämligen varit så tajta att varet inte kunnat rinna ut.
När du tar hålet så brukar de rita en prick innan så att man får se vart man vill ha det. Vet folk som godkänt pricken och sedan inte fått hålet där då det kan vara svårt att träffa rätt med pistol. Dessutom så är det som flera har nämt, stor risk att hålet blir snett.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Själva piercandet tyckte jag inte gjorde speciellt ont. Det bränner liksom till. Efteråt är det ganska ömt och man får vara försiktig så man inte stöter i eller fastnar i något för det kan göra riktigt ont. Sen kan det ta upp till ett år innan brosket läker helt även om själva såret läker inom ett par veckor. Så du får räkna med att du kanske inte kan ha mössa på dig eller sova på den sidan ett tag framöver.
Jag har fem broskpiercingar i öronen och alla har tagit nästan ett år innan ömheten gått över helt och hållet.
Och som andra har sagt så ska du inte ens överväga att göra det hos frisör eller i en guldsmedsbutik. Gå till en riktig piercare, det kan kosta lite mer men det är absolut värt det.
Nu har jag inte tagit hål i övre delen av örat, bara i öronsnibben och det kändes knappt. Men gjorde det hos frisör 2 gånger och båda gångerna blev öronen kraftigt infekterade, skämtar inte när jag säger att öronsnibbarna var minst dubbelt så stora.. Så rekommenderar inte att gå till en frisör och ta hål..
okej men hur menar ni med inte läker jag kan inte riktigt förstå det eller hur kan ni förklara det. Jag vet inte hur jag ska utrycka mig.
Mvh Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#12 förstår inte riktigt vad det är du inte förstår med det? Ett sår ska läka, men i brosket blir det ibland så att det inte läker. Inget nytt skinn komemr i såret vilket gör att man fortsätter ha ont och problem.
jaha :) Det var typ så ja menade
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Såg nu att du bar är 12 år. seriösa studios har 15 år som gräns.
#15 Den var rolig😉
/Maria
Hahaha kan du vara snäll och ändra till 15 ;)

Man ska va försiktig med att ta hål i brosket på öronen. Det är så dålig blodtillförsel så om man har otur läker det inte och man kan få ta bort en bit i värsta fall.
Har själv sett det och den personen var inte så glad.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#17 Uppdrag utfört🙂
/Maria
Japp
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Alltså vadå få ta bort en del av örat, hoppas ni skämtar :D Jag jobbar som piercare & har gjort det otroligt länge, & har aldrig varit med om några problem med örona :)
Det som kan hända om du tar med pistol är att hålet blir gjort då det endast skjuter undan skinnet, en kanyl tar bort skinnet & sätter dit smycket :) Därför är det större rik för infektion vid håltagning av pistol än kanyl men visst kan det bli infekterat endå :) Men se till att bara tvätta det oerdentligt med tvål & vatten, absolut inget sprit då det torkar ut & tar bort även bra bakterier. Sedan är ju läktiden olika från person till person, jag har super bra läkkött medans andra får har jätte dåligt & får ha i läksmycke ca 6 månader medans jag får ha i 3 veckor.
Lycka till :D
Du menar trycker brosket åt sidan med pistol och skär bort det med kanyl. Kanyl ger alltså ett fint snitt medans pistol inte gör det. Och fina snitt läker bättre.
För övrigt finns det fall där infekterad och döende vävnad har fått avlägsnats. Men då har det gått väldigt väldigt långt.
Exakt, därför många seriösa använder kanyl då det lättare läker än med pistol,så man tar ju inte båda utan antingen eller :D #22
Okej, ja det måste vara väääldigt sällsynta fall isåfall då jag under 9 år aldrig har hört talas om det ;) Men vem är jag att dömma, jag jobbar ju inte inom vården & har tyvärr inte gör bra koll på det…
Men går man till en piercare som har bra rykte så får man oftast det an betalar för alltså ett fint hål, sedan an det bli infekterat väldigt lätt om man inte sköter det men då får man skylla sig själv ;)
24 har man dåligt läkekött som jag kan man få infektion trots att man gjort allt rätt, som jag fick ;) det finns inga garantier. Men att göra rätt ger självklart de bästa förutsättningarna.
#25 ja vet man att man gjort allt man kunnat för att inte låta det bli en infektion & får det endå kan det vara fel från piercarens sida eller dåligt läkkött. Av egen erfarenhet så brukar dåligt läkkött behövas tvättas oftare med tvål & vatten ( ej sprit om det inte blir för mycket var mm ) annars kan man göra koksaltslösning eller köpa det & tvätta 2-3 gånger om dagen. I bråsket är det trottsallt ca 6 månaders läktid & ibland tillochmed mer beroende på vad ofta vissa byter smycken mm.
Vad som menas med dåligt läkkött är att det tar längre tid att läka, har man dåligt immunförsvar tex blir det lättare infektioner eller om man tex är förkyld :)
Jag använde både neutral tvål och koksaltlösning men åkte på det endå. Piercaren gjorde inget fel, bara min kropp
# ja, så kan det vara ibland :)
Gå till en riktig piercare, kan inte rekommendera pistol, det kan bli så fel och jag har sett skräckexempel! Smycket i pistolen kan även vara för tajt så när det svullnar upp kan det bli riktigt dåligt, även oljan som smycket är sprutad med kan ha legat i åratal och vara härsken, dessutom är det inte klinisk miljö att ta hos varken frisör eller juvelerare.
Nu hoppas att ja inte att ni blir arga. Men jag tog hålet med en pistol men det gick jätte bra det är inte infekterat och gör inte ont över huvud taget. Jag gör rent med ett medel varje morgon och kväll. Jag är väldigt nöjd och tyckte inte det gjorde så ont som jag trode att ta hålet.
MVH elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag bara skakar på huvudet åt sådant. Du fick all fakta och valde att totalt strunta i den och då känner man sig trött över att man lade ner tid på att förklara något alls för dig. Helt meningslöst.

# 30 Håller med Hera att du hade alla fakta på hur det ska göras för bästa resultat och även vad det finns för risker med att göra hål osv. Sen väljer du att strunta i råden som kommit i tråden.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tror ingen här blir arg men besvikna när du fått så mycket fakta. Förstår inte riktigt hur ens föräldrar kan gå med på det heller, men jag ska inte döma. Önskar lycka till och hoppas att du inte får problem med örat. (Vi bryr oss här)
Ta inte ut nåt i förskott, det kan bli infekterat ett tag efter med, blev det för mig och det var då inte kul. Såhär i efterhand hade jag definitivt gått till en piercingstudio istället.
Om man får infektion i brosket så blir det inte så kul sen då brosket mjuknar. Har man otur blir örat hängigt och det enda sättet (kan ju finnas nya metoder) att få örat normalt är att ta en bit revben och sätta in i brosket.
Ne, är man 12 ska man nog inte pyssla med piercingar som är över öronsnibben enligt mig.
Och ja jag tycker att det var onödigt att få personer att vara engagerade och sen bara strunta i råden.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Ja struntade inte i den inte alls! Ja ville bara veta riskerna. Vi hade helt enkelt inte råd med percing just nu och ja ville veta vad som kunde hända och vad jag skulle göra om någonting hände.
mvh Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#36. Har man inte råd, då väntar man. Chansa aldrig på sådana saker, får bli din läxa till nästa gång i livet. 😉
Okej… Ja kom på det efteråt… :/ Tack för all hjälp jag har fått!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Hör av dig, vill veta hur det går! 😉
Det går bra det är ingen imflammation. Örat gör inte ont, jag kan sova på den sidan. Jag tror det går bra :)
Mvh Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira