Hjärtinfarkt
Hoppas det är okej att fråga om hjärtsjukdom på den här sajten. Annars får ni säga till.
Jag undrar om det alltid syns på ett vanligt EKG att en person haft en hjärtinfarkt tidigare? Nu menar jag inte dagen innan utan om hjärtinfarkten tex inträffade för 3-4 månader sedan och var ganska liten, syns den på ett EKG månader senare då?
Man kan se det ibland (tror jag) men inte alltid.
/Maria

Det brukar som regel synas på EKG som förändringar. I samband med en infarkt så blir det syrebrist i hjärtat vilket ger som ärr i hjärtmuskeln.
Men det klart att om det är en väldigt liten infarkt kanske man inte kan se det.
Det finns många som t.ex. har "tysta" infarkter som inte upptäcks förrän man gör ett EKG och ser förändringarna där.
Har man gjort ett EKG tidigare så jämförs alltid nya och gamla för att kunna upptäcka förändringar sen gången innan.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
tack, jag vill också fråga ifall bröstsmärta med utstrålning i höger arm/hand kan gälla hjärtat eller är det bara vänster arm som kan innebära hjärtbesvär?
Det här med infarkter är inte alltid så lätt. Man kan ha väldigt många olika symtom och det skiljer sig en del mellan kvinnor och män har man upptäckt.
Det klassiska är ju att det strålar ut i vänster arm men alla infarkter har inte symtom från "skolboken"
/Maria
Kvinnor har ofta andra symtom än män. Men det finns så mycket annat som ger liknande symtom. Nervsmärtor och framför allt smärtor från/i magsäcken. Den sitter ju där uppe i samma region. ;)
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Om det inte finns några skador från hjärtinfarkten och ingen pågående störning i hjärtat som orsakade hjärtinfarkten så kan man inte se det på EKG. EKG visar ju inget som hänt innan utan läser av hjärtat just nu. Men finns det någon form av belastning som är samma som orsakade hjärtinfarkten tidigare så kan man ju förhoppningsvis se det.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

# 6 Även tysta infarkter ger ett ärr efter sig i hjärtmuskeln. Det syns sedan på EKG. Har man då äldre EKG att jämföra med så syns skillnad i hjärtats aktivitet.
Därför ska alltid äldre EKG finnas med så det går att jämföra med. Om inte kan det missas och få tråkiga konsekvenser.
Har själv erfarenhet av det.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#7 Ger alla infarkter alltid ärr efter sig? För isåfall ska det ju kunna synas. Det jag menade var om ett ärr inte uppstått, men det kanske inte händer.
#8 Om ett ärr, eller skador, inte uppstått så var det väl ingen infarkt? Eller hur menar du i # 6 ?
Till och med min pacemaker "spelar in" vad som hänt mitt hjärta sen sist jag var hos hjärtläkaren.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#9 Ja så är det säkert. Jag tänkte att det ibland inte blir bestående men, men jag är kanske fel ute.
Jag har också en ICD som spelar in allt som händer med mitt hjärta, men det är ju inte samma sak som att ta ett EKG.

När man får en hjärtinfarkt så blir det en syrebrist i en del av hjärtmuskeln. Var nånstans beror på var infarkten sitter. Där blir det ett ärr som kommer att synas på EKG framöver.
Det är så man kan se att en person har haft s.k. tysta infarkter, alltså helt utan att ha märkt det. Hade man inte gjort EKG och det behöver inte vara i samband med själva infarkten men det är på EKG det syns.
När man kollar personer som haft tidigare infarkter och kanske misstänker att de har fått en ny så kan läkarna se på EKG att det är förändringar som funnits med ett tag.
Nu är nog dessutom många EKG-maskiner så fina att dom kan läsa av detta själva om det är skillnader som inte varit innan. Men personalen kan se mycket genom att jämföra gamla och nya EKG.
Många gånger så har skadorna inte nån inverkan på hjärtats förmåga att pumpa och sköta sig. Men har man otur så kan ju en hjärtinfarkt ta illa så stor del av hjärtat dör.
Ha en bra dag! Mongu.
#11 Bra info! :) jag har nog blandat ihop ärr med skada som inte har någon påverkan på hjärtat, för det visste jag ju att man ibland inte får bestående men efter en hjärtinfarkt, men då finns det iaf ändå ett ärr.

# 12 Tack!
Ha en bra dag! Mongu.
I fjol presenterade Örebroforskaren Ole Fröbert sin studie som visar att risken för att dö till följd av en hjärtinfarkt minskar markant om patienten ges en dos influensavaccin. På USÖ har man använt sig av metoden i mer än ett år och nu följer andra regioner efter.
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.