Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 4169 ggr
[Buppie]
0

Stickningar/domningar i benen med mera

I cirka 2 år har jag haft en dov smärta till och från i mitt högra lår. Benet känns domnat när man tar på det och ibland sticker det till inuti också. Det är även lite så i vänster ben nu men mest i höger. 

Har varit hos en läkare och tagit en mängd prover som alla var bra. Jag skulle bli remitterad till en neurolog men läkaren ringde tillbaka och sa att neurologen sa att det var en nerv i kläm som gav dessa symtom. Kan en nerv bara komma i kläm sådär helt plötsligt? Har som sagt haft symtomen i cirka 2 år. 

Efter ett självmordsförsök för 3 månader sedan så låg jag medvetslös i 3 dygn på golvet. Jag var svullen på höften men det har gått bort och istället blev det en grop. Läkarna trodde att det var en vävnadsskada men efter 3 månader borde det väl blivit bättre?

Till och från får jag lite svårt att andas. Eller inte svårt men det känns som att jag inte får ner tillräckligt med luft ner i lungorna. Det känns som när man vill sucka, att man vill andas in riktigt djupt men för mig går det inte. Får aldrig den där sköna känslan av att nu fick man ett riktigt djupt andetag trots att jag verkligen försöker. Det är svårt att beskriva.

Sjöstjärna
0

Magnesiumbrist kan ge precis sådana symtom, även brist på vitamin B12 är liknande. Inget av dem är farligt att ta extra av så jag föreslår att du tar en tur till hälsokosten. Det skadar ju inte att prova i alla fall. Tänk på att välja rätt sorts magnesium, det bör vara magnesiumcitrat och inte -oxid eftersom upptaget av -oxid är mycket sämre och det dessutom sätter fart på magen. B12 bör vara i den naturliga formen kobalamin.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

OlgaMaria
0

Så jobbigt du har det. :( Ja, jag tror att en nerv kan komma ikläm, kanske inte direkt plötsligt men det kan väl utvecklas så under en tid. I bästa fall kanske det kan gå att hitta övningar som underlättar för nerven med hjälp av en duktig sjukgymnast (det kan du söka för själv då det inte behövs någon remiss). Men har du stora besvär av detta kanske en operation skulle kunna hjälpa.

Ang. höften får du nog räkna med att det kan ta betydligt längre tid. Det måste ha varit en enorm påfrestning på höften om du låg medvetslös på ett golv i tre dygn. :-/

Om du har möjlighet skulle du kunna söka hjälp hos en näringsterapeut av något slag (blodanalys eller hårmineralanalys). Obalanser i vitaminer och mineraler kan ibland ge grova symtom som svårt att andas, ångest och depression.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sjöstjärna
0

Upplever du depression också så vill jag lägga till vitamin D3 till min rekommendation, den är superbra just mot depp dessutom jättebra för att hålla sig frisk rent allmänt. 🙂

/Sjöis

[Buppie]
0

Som sagt så tog de en mängd blodprover när jag var inlagd och alla vitamin och mineralprover hade alldeles normala värden. 

Var hos en sjukgymnast idag och hon sa också att det lät som en nerv i kläm så det var lugnande att höra från en annan person också efter som att neurologen inte ens träffade mig. Men himla obehagligt är det alltså. :/

Tack för era svar.

Sjöstjärna
1

De proverna sjukvården tar är ett väldigt trubbigt instrument för att avgöra om mineral- och vitaminbalansen är god eller inte. Det ska extremt mycket till för att hamna utanför referensvärdena och då är man i allmänhet väldigt sjuk redan. Så du ska nog inte ha alltför stor tilltro till de provresultatetn, i så fall är det bättre att du går till en näringsterapeut som #2 skriver.

/Sjöis

OlgaMaria
1

#5 Plus att de inte alls kollar alla vitaminer och mineraler, långt ifrån.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus