Måste sluta röka, men vill inte
Ja, det här lär väl vara en rätt het debatt bland icke-rökare. Men jag behöver lite hjälp och tips.
Den 6:e November gick jag på en undersökning hos en tandhygienist efter typ 2 år och hon konstaterade att mitt tandkött på högra sidan är inflammerat och att en av mina tänder är skadade. Hon uppmanade mig att sluta röka och tro mig, jag har försökt sen i Onsdags då jag var där. Men det går bara inte.
Anledningen varför jag började röka var för att jag inte hittade någon annan lösning på hur jag kunde bota min stress, ångest och min depression som dessutom höll på att bli mycket värre. Jag fick känslan av att rökning hjälpte mig att dämpa dessa känslor och det gjorde mig mer social både i hemmet och i skolan. För utan cigaretter är jag väldigt osocial. Osocial har jag alltid varit och jag lider av en mild grad social fobi och får bland annat ångestattacker lite då och då och faller ner i min depression när jag inte röker.
Vissa säger att detta är en illusion, att man intalar sig själv att det fungerar osv osv. Men för mig är det ingen illusion. Jag brukar dagligen jämföra hur det var innan jag började röka och hur det är nu när jag försöker sluta. Och det är stor skillnad.
När jag rökte var jag mer lugn och jag kunde hantera jobbiga situationer mycket enklare och jag fick knappt några ångestattacker. När jag slutade röka i Onsdags och gick utan cigaretter tills igår så steg min stressnivå och jag fick en ångestattack när vi skulle ha en bokredovisning i svenskan, vilket jag har kunnat hantera då jag rökte.
Jag har även känt av mina humörsvängningar mycket kraftigare än när jag rökte då jag knappt kände av dom alls.
Jag är fullt medveten om att rökning kostar pengar och det är inte bra för hälsan. Men det finns både fördelar och nackdelar med rökning. Mina fördelar är att jag blir social, min stressnivå sjunker, jag har kontroll på mina humörsvängningar och jag får mindre ångestattacker i skolan.
Nackdelarna är dock att vi har anlag för tandlossning i våran familj både på mammas sida och på pappas sida. Och en annan nackdel är att mitt tandkött blir inflammerat, jag riskerar tandlossning om 10 år och det är dåligt för mina lungor.
Jag måste sluta, men jag vill inte sluta. Jag går hos skolkurator som snart ska skicka mig vidare till vuxenpsykiatrin för en bedömning om jag behöver medicinering eller inte och under den här tiden så har cigaretter hjälpt mig att slappna av och inte få så mycket attacker.
Så jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till. Jag går snart in i väggen av att inte röka för min stressnivå är så sjudundrande hög och jag gör ingenting för att orsaka det eller mina ångestattacker, dom bara kommer av sig själv.
Har ni något tips efter det ni just läst? Låter mina argument för att röka bra?
❝ The truth is rarely pure, and never simple. ❞
Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.
Jag tror att du kan få hjälp med stress på andra sätt. Ett är mediciner, ett annat är ordentlig motion. Det svåraste för dig tror jag är att du inte vill sluta. Det gör det nog nästan omöjligt. Du har ju ett val. Fortsätta som nu, med de för- och nackdelar det innebär, eller sluta, med andra för- och nackdelar. Du vet vad det innebär i båda fallen. Du måste inte sluta, men jag håller helt klart med om att det låter som det smartaste valet för dig. Lycka till!
Jag motionerar regelbundet och det har jag gjort i ca 5-6 veckor nu, jag är 12 kg lättare än vad jag var tidigare iår + att jag äter mycket hälsosammare än tidigare, så jag är ju fysiskt aktiv men ändå så är jag otroligt stressad, får ångest i skolan och har svajiga humörsvängningar.
Det är ett väldigt svårt beslut, men jag vet inte om jag klarar av att gå hos psykolog nu när jag är såpass emotionellt sårbar, tidigare har det inte varit några problem alls att prata om mina problem för då har jag ändå haft mina känslor i styr och det har jag inte nu tyvärr. Jag är en sån person som inte gillar att prata om känslor och jag undviker det helst speciellt när det är såna saker som kan få mig att gråta.
Så ja, jag känner att jag har mer positiva saker om rökning än negativa och sen har jag ju folk runt omkring mig som tjatar på mig att sluta röka, men det är ju mitt val? Lite svårt att veta vad jag ska göra när jag är uppväxt i en väldigt dominerande familj och en familj med syskon som inte accepterar ett nej och som inte tror på ursäkter.
Men jag tror nog att jag kommer lista ut vad jag ska göra.
Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.
Det var många år som jag inte heller ville tala om känslor. Jag hade knappt några att prata om heller. Det har lyckligtvis ändrats. Hoppas att du kommer dit också. Det gör livet bättre.
Ja, förhoppningsvis så når jag dit en dag jag med, men för tillfället är jag absolut inte redo för det och jag är inte redo att ge upp rökningen heller, tyvärr :/ man får se det positivt att jag ändå är fysiskt aktiv.
Jag slutade röka för 2 1/2 år sedan efter att ha rökt hemmarullade cigaretter utan filter i 35 år☺️
Nu snusar jag visserligen istället och det är nog ingen bra idé för dig om du har problem med tänder och tandkött.
Har du provat de nikotinhjälpmedel som finns på Apotek i form av plåster, tuggumi, spray, el-cig osv.?
/Maria
Jag är en person som blir beroende väldigt lätt, så jag får egentligen inte ta hjälp av något som innehåller nikotin för det är nikotinet jag är beroende av, vilket gör det hela mycket svårare för mig att sluta. Sen i Onsdags har jag rökt kanske 3-4 cigg, men oftast bara ett bloss från mamma eller en halv cigarett.
Jo, jag förstår att det allra bästa är givetvis att hålla sig ifrån nikotinet överhuvudtaget men kan man inte så är ju ex. tuggummi bra mycket bättre än cigaretter då det finns en hel massa farliga ämnen i cig förutom nikotinet.
/Maria
Boken "Äntligen ickerökare" av Allen Carr hjälpte mig att faktiskt vilja sluta röka. Ändrade mitt resonemang med mig själv. Det tog ett tag, fick läsa den flera gånger. Men nu är jag rökfri sedan 1,5 år och helnöjd, bäst spenderade 75 spänn någonsin! Har boken sparad och läste den varje gång motivationen vacklade. Nu tänker jag som regel att "Vad bra att jag slipper röka en cigarett hela tiden." istället för att jag vill ha en cigg.
Tror att man uppfattar det som att det hjälper mot stress när nikotinbehovet faktiskt bidrar till stressen. Känner lugnet mer nu som nikotinfri.
#8: "Tror att man uppfattar det som att det hjälper mot stress när nikotinbehovet faktiskt bidrar till stressen. Känner lugnet mer nu som nikotinfri." Det kan stämma. Dessutom kan abstinensen och vanan säkert skapa stress också när man slutar.
Jag personligen tror att jag även saknade själva "ritualen" med att röka. Jag tror även att det blir ett stort behov med tiden.
Man tar till cigaretten som tröst, som belöning och för att stressa av. Man lurar sig själv hela tiden. Det här med att ha någonting i fingrarna.
/Maria
Jag har diskuterat med min syster som också är en rökare och hon sa att jag kunde börja med att ta bort alla onödiga cigg som jag inte har någon användning för och bara röka dom ciggen som jag gillar mest, dvs ciggen efter frukosten, efter lunchen i skolan (eller efter lunchen hemma beroende på hur schemat ser ut), ciggen efter middagen och sen ciggen på kvällen. Det är dom ciggen som jag njuter av mest, de andra är bara för att jag är rastlös.
När jag har gjort det här ett tag så får vi se hur det går sen.

Egentligen tror jag inte att beroendet av nikotin är särskilt stor. Det bör försvinna ur kroppen över en natt egentligen.
Däremot är den inrotade vanan svår att bli av med. Frågan är om s k E-cig utan nikotin kan vara en lösning på problemet. Någon som provat?
Jag har provat en E-cigg med mentolsmak och det ska ju vara typ 70 bloss eller något sånt i den, men ah… jag rökte upp hela ciggen på typ två dagar eller något, haha…. Snordyra är dom också :/

#13 Jaså! Räknas mängden i antal bloss? Man borde väl jämföra med antal cigaretter man suger i sig. Konstigt.
Kanske bättre att tugga på pennskaftet i stället. Det gjorde jag som barn.
Det var typ något sånt. Antingen 70 bloss eller 70 cigaretter, tror nog att 70 cigaretter låter mest troligt. Det var så länge sen jag köpte en sån så jag minns inte riktigt, haha… Men den tog slut efter 2 dagar när jag listade ut att jag kunde röka inomhus med dom eftersom det bara är ånga