Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2639 ggr
[MiriamPiriam]
2013-11-02 00:59
0

ADHD?

Vad tyder på ADHD? Känns som jag har det nästan. För mig blir det att jag sitter och skakar okontrollerat, om jag blir arg då kan jag lova att grejer går sönder, tvångstankar.. Och lite mer. Vad kan allt det bero på? Och så skulle jag behöva hjälp med en till sak.. Jag vart jävligt sur en gång och en spegel gick sönder (samma dag som den köptes, från Ikea) kan man inte byta ut den mot en ny? :(

sökaförstå
2013-11-02 01:34
0

Det finns test du kan göra.

http://adhd-npf.com/wp-content/uploads/2009/01/18Q-ADHDTest.pdf

Fundera och ta kontakt med din vårdcentral

Vinnare

Cahira
2013-11-02 02:56
2

Attention Deficit Hyperactivity Disorder.

Om du även har sjukt svårt för att koncentrera dig på saker utan märker varje detalj runt dig, varje ljud och varje rörelse är distraherande så fort du försöker koncentrera dig på en sak - även en sån simpel sak som att berätta nån för nåt. 

Då kan det vara ADHD. 

För mig låter det ungefär såhär då jag pratar:

Jag skulle gå ut med hunden och gick förbi ICA, dom hade rea på skinka förresten, men hursom, jag var ute med hunden.. *fundera på vad min poäng var* och så tog jag den där stigen du vet där vi hittade en groda en gång. PÅ TAL OM GRODOR! Jag såg en supersöt leksaksgroda på maxi häromdagen! 

Vad pratade jag om? (Du skulle ut med hunden mot ica, på den där stigen) JUSTJA! (funderar igen på vad min poäng är, tar längre stund denna gång)

Ja jag gick med hunden och när vi var borta vid det där gula huset på blablavägen så hittade jag en tia!

…det tar alltså en enorm tid för mig att säga en sån simpel sak som att jag hittade en tia på hundpromenaden. ALLT är distraherande, precis allt. Varje tanke, varje minne, allt har en trigger till något.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[MiriamPiriam]
2013-11-02 03:33
0

1# - 2# ok för en del stämmer in ja :/ Ska göra testet. Enda som fattas, vet någon om detdär i Ikea? Jätte skuldkänslor för spegeln va dyr :(

Cahira
2013-11-02 03:35
0

Kontakta IKEAs kundservice och kolla.

Maria
2013-11-02 07:48
2

Det är klart att du ska söka vård. Det är väldigt svårt att gissa så här via ett forum. Man kan ha ett hetsigt temperament utan att det behöver vara någon sjukdom eller diagnos.

Har du själv krossat spegeln så får du nog bekosta en ny😉

/Maria

Saaara
2013-11-02 16:49
0

#2 Hahaha, precis så är det för mej :P Jag har ADD ADHD är väldigt vanligt så om du tror att du har det kan det mycket möjligt vara så :-)

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Karmatarerskanise
2013-11-02 16:49
1

Tester på nätet är inget att förlita sig på. ring och be om en utredning.
Men som bumbleboo säger kan man har sådana problem utan att ha just den diagnosen.

Cahira
2013-11-02 16:52
0

#6 ADD här med. :)

sökaförstå
2013-11-03 00:17
0

Mja, jag tycker testet är en ok indikation… Fick sedan exakt samma på VC samt på NP-enheten. Seran kom tråktestet o … det är nog olika i olika landsting.

ADHD tar sig olika former hos oss.

Vinnare

Saaara
2013-11-03 01:20
0

#8 Jasså där ser man :-)

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[MiriamPiriam]
2013-11-04 16:53
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror att jag struntar i det. Är väl bara sån jag är.. För man ser ju själv på testet att jag inte har så mkt.. :)

JustMySelf
2013-11-05 21:58
1

Hade du själv sönder spegeln kan du inte byta den, nej.

nennebua
2013-11-07 11:34
0

Bara för att man blir arg ibland betyder inte det att du har ADHD….Det är så mycket mer folk inte vet om så som att man glömmer saker/tappar bort saker HELA TIDEN. Rastlöshet både psykiskt och fysiskt, kocentrationssvårigheter, svårt att förstå andra, problem med motorik, små saker som att inte ställa in dammsugaren efter dammsugning. Listan går att göra lång, men det är några problem jag har och det är inte bara de klassiska som att "jag blir arg och slår sönder saker", svårt att koncentrera sig med mera…

Karmatarerskanise
2013-11-07 12:10
0

13 svårt att förstå andra är väl inte ett diagnosktiterie för adhd? Kan inte munnas att motorikproblem är det heller.