Vad betyder alla dessa symptom?
Sedan början av detta året jag i perioder känt:
"ögonyrsel" Blev yr av att försöka titta efter saker. Kunde inte fokusera blicken ordentligt.
Fått en synnedsättning på ena ögat.
Känt domningar och myrkrypningar i benen. ca 1-2 veckor åt gången.
Känt en brännande och svidande känsla i huden på mina ben.
Fått mycket myrkrypningar i mina händer.
Känt mig svag.
Fått sämre balans.
Är trött/ har svårt att gå upp på morgonen trots bra sömn.
Känsla av elstötar i mina fötter när jag böjer fram mitt huvud. Ca 1-2 veckor åt gången.
Illa mående. Speciellt vi ansträngning.
Känner mig stel i kroppen.
Är detta verkligen bara ångest?
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
Ångest är ju ett tillstånd som kan ställa till det i kroppen rejält med en massa märkliga symtom.
Har du kollat din syn? Yrsel och att du dåligt kan fokusera kan ju tyda på att du behöver glasögon.
Har du blivit undersökt av någon läkare?
/Maria
Om jag skulle börja känna efter allt som händer i min kropp så skulle jag säkert kunna räkna upp en massa saker. Själv har jag nästan alla symptom som du räknar upp men inte är det några större problem med mig.
Stel i kroppen är väl inte ovanligt eller det att man är trött på morgonen trots att man har fått ordentligt med sömn. Domningar och så kallad myrkryp är något jag får varje dag nu som då. Inget farligt med det kan jag tro. Svag och yr känner jag mig nu som då vilket brukar bero på dåligt hb-värde.
Jag vet inte, men det låter som om du läser för mycket in i saker och ting som låter högst normalt i mina öron.
Däremot skulle jag uppmana dig att gå till en optiker eller ögonläkare med tanke på ögonproblemen. Jag har exakt samma problem plus lite till men det går nog inte att fixa om jag inte genomgår en dyr operation. Dina problem kan mycket väl ha att göra med ögonen: trötthet, yrsel, illamående. Det är liksom det enda jag skulle uppmuntra dig att kolla upp, speciellt då du har fått sämre syn på ena ögat. Du kan nog behöva glasögon som kan hjälpa dig med att bli av med några av de där symptomen åtminstone. :)
Om du nu är orolig så uppsök läkare men jag tror inte de kan göra så mycket åt de övriga symptomen. Kanske någon annan har andra tips att ge.
Mina myrkrypningar är definitivt inte normala. Eller när hade du senast myrkrypningar i hela kroppen , så pass mycket att du inte kan gå mer än ett par meter innan dina ben viker sig? När hade du senast myrkrypningar som höll i sig i mer än en vecka utan ett enda uppehåll?
Detta är ett JÄTTESTORT problem för mig!
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
#3 Du skrev inte att du hade myrkrypningar i hela kroppen och att benen viker sig.
Är det så illa ska du söka vård.
/Maria
#3 Jag förstår inte varför du inte nämnde det från första början för det där ändrar ju på saker och ting.
Om det är ett så pass stort problem, vilket jag kan förstå det är, så kanske du bör uppsöka läkare så snabbt som möjligt istället för att skriva på internet. Vi kan omöjligtvis veta vad som är fel på dig eller om det är något allvarligt eller ej. Bara du kan avgöra om det är värt att gå till läkaren för en undersökning eller ej.
Det jag är dock nyfiken på är om du har varit tidigare till läkaren som har konstaterat att det har att göra med ångest eller är det egna slutsatser?
Tar du några mediciner som kan ge dessa biverkningar?
Skrev att jag får myrkrypningar i benen i två veckor åt gången. Och ja, jag har vart hos läkare, som vägrar undersöka på grund av att jag har psykisk ohälsa i bakgrunden. Vilket jag varit med om fler talet gånger innan och en av gångerna hamlade jag till sist på sjukhud på grund av deras ovilja att kolla upp vad som var fel.
Så anledningen till att jag skrev här var för att få ett perspektiv på hur många andra som känner så av ångest.
Jag äter inga mediciner mot min psykiska ohälsa. Men äter folacin, får behepan injektioner och har migrän och illa mående som jag tar primperan och relpax för. Men dessa mediciner har jag ätit i många år så bör inte vara dem som ger mig biverkningar.
#7 Byt läkare eftersom du inte är nöjd med där du varit.
Du kanske behöver uppsöka psykiatrin för att få bukt med din ångest. Det känns som om det vore rätt väg att gå.
Ångest kan ge mängder av olika kroppsliga symtom och jag antar att man kollar upp dig emellanåt eftersom du har B12-brist och folacinbrist.
Detta kan leda till blodbrist men jag gissar att det är under kontroll.
Du kan också skriva inne på "Ångestsjukdomar iFokus".
/Maria
Men om du tar folacin och behepan i injektionsform så måste du ha en brist på dessa. B12-brist blir man väldigt trött av och en del av symptomen du räknar upp kan man också få. Se till att få en utredning gjord hos en neurolog.
Tänkte att jag lämnar en kommentar till i denna tråden om det är någon som råkar snubbla in här och känner igen er.
Det var INTE ångest! så stå på er om ni själva känner att det är något som inte står rätt till. Sök både andra, tredje och fjärde bedömningar om så behövs. Leta efter en läkare som verkligen lyssnar och förstår allt du säger.
I mitt fall visade det sig vara Multipel Skleros och det är tack vare stöd på internet som jag hittade orken att fortsätta kämpa för att få en riktig utredning på de problemen jag hade!
Tråkigt att du har fått MS och jag hoppas att du kan medicinera och få leva så normalt som möjligt.
/Maria
#11 Jag har börjat med bromsmedicinen Extavia, en injektion varannan dag och hoppas verkligen att det kommer bromsa upp. Jag har rätt mycket problem just nu så vill ju inte att det ska bli värre (inte så fort som det har gått det senaste året i alla fall)
Ms går ju i skov så det är bara att hoppas på att du stoppar upp detta nu och stannar där.
/Maria