Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 3866 ggr
Miowi
1

tänder - hur mycket ska jag ta?

Allt började med att min kille och jag råkade knocka varandra sp jag slog ur en flisa på framtanden. Då min tandläkare ligger en bit bort, och jag precis hade varit dör och kollat tänderna, bestämde jag mig för att höra med en som ligger närmre om de kunde hjälpa mig, vilket de kunde göra. Väl där erbjuder de mig att kolla mina tänder. Säger att jag precis har kollat dessa men de insisterar och i och med att det var sista månaden på året innan jag skulle börja betala för tandvård så sa jag okej. Hejsan hoppsan, där var 4 hål de ville åtgärda - något den andra tandläkaren en vecka tidigare inte sagt något om. Dessa 4 hål lagades under 3 besök. Får återkomma en gång då jag inte fick in tandtråd mellan 2 tänder och sedan fick jag komma tillbaka ytterligare en gång då 3 tänder ilade när jag åt, så de slipade ner dessa i tanken om att de var för höga. Bättre har det blivit men en tand ilar fortfarande ibland, ringde tandläkaren då de bad mig återkomma om de inte blev bra. Hon i receptionen läser upp vad de noterat under senaste besöket, tydligen hade denna tand som ilar en spricka. Jahapp, det sa ingen. Nu tycker de jag ska komma tillbaka, betala för besöket och ev en rotfyllning. Jag har panik, ett litet problem blir bara värre och värre - hur ska jag nu våga låta dem göra en rotfyllning. Vad kommer härnäst för problem? Jag kan bara be för att denna tandläkare konstanterar att det är deras lagning som skapade sprickan så jag inte måste betala åtgärden. Har jag någon rätt (om de bestämmer sig för att stå för ev åtgärd nu) att byta tillbaka till min gamla tandläkare, som är privat ägd, och att denna problem-tandlökare får ersätta tandläkaren för det? Vågar ju knappt gå dit igen.. Känns så himla hopplöst, jag är 19 år och har en hel del år kvar med dessa tänder, helst vill man ha en tandlökare som vet vad den gör då..

Maria
0

Vad jag förstår så är det en tand som ilar fortfarande och tandläkaren säger att det är en spricka i tanden och att den behövs rotfyllas.

Jag hade gått tillbaka till din gamla tandläkare för att få ett nytt utlåtande.

Du har all rätt i världen att gå till vilken tandläkare du vill.

/Maria

Miowi
0

#1 Jo, men rent ekonomiskt kostar det. Vet att det är så tandvård fungerar, Men att åka till en andra tandläkare för undersökning.. bästa är väl att ringa och se om jag kan åka till gamla tandläkaren och om man kan bli kompenserad ifall det visar sig att sprickan uppstod i och med borrningen. Fast kanske är för bra för att vara sant att tandläkaren låter mig gå till annan och att de står för kostnaden?

Maria
1

Ja, att de skulle bekosta ett arbete någon annan gör har jag mycket svårt att tänka mig.

/Maria

mongu
0

Det jag tyvärr tänker är om det verkligen hade fyra hål eller om dom körde en fuling. Särskilt om det var så att dom insisterade på att kolla dina tänder igen fast du själv sa att det nyligen var gjort. 

Vilket förtroende har du för din förra tandläkare? Skulle han/hon ha kunnat missa fyra hål? 

Tycker du ska kontakta din förra tandläkare och be om en kontroll samtidigt som du kan be att få en genomgång av de röntgenplåtar som togs vid dit sista besök där. Då borde det ju komma fram om det fanns hål redan vid det tillfället.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Miowi
0

#4 Min förra tandlökare sa att hon såg 2 början till hpl som inte vvangn idé att göra något åt då. Känns dock dumt av nuvarande tandläkare att köra en fuling då det va sista månaden innan jag skulle börja betala i och med att det är året jag fyller 20, men de hade inte tider i decemvet men sa att vi skulle borra i jan-feb men att det går på "barnpris"dvs att de ordnade det utan kostnad. Så kan inte se anledningen till varför de skulle göra en fuling..

Miowi
0

Jag är bara väldigt, förvirrad. Missade min förra tandläkare hplen? Då bör jag inte gå dit för ett utlåtande. Vet inte vem jag ska vända mig till faktiskt..

annia1
0

Miowi man kan köra en fuling av olika anledningar. För det mesta är det för pengars skull och det blir det ju även i det här fallet ifall du fortsätter gå till den här tandläkaren så blir det ju den som kommer tjäna pengar på dig framöver. Hoppas du förstod hur jag menade.

Du skriver själv i inlägg 5 att din förra tandläkare såg början till 2 hål, men den ansåg att det inte behövde åtgärdas än. Så jag tror den var ärlig. De andra två hålen vet jag inte. Men tycker likt mongu att gå tillbaka till förra tandläkare och då också be att dom går igenom dom röntgenplåtar som togs då med dig.

.

Miowi
0

#7 Förstår det men då är det som att dem planerat att jag ska komma tillbaka missnöjd ned lagningarna, låter konstigt även om jag förstår att folk vill tjäna pengar. Ska kontakta min gamla tandlökare och se vad de tycker, men har de tillgång till gamla röntgenplåtar från andra kliniker?

mongu
0

Tror inte att din första tandläkare kan ha tillgång till röntgenplåtar som din andra tandläkare tog. Såvida det inte är inom samma företag t.ex. Folktandvården. 

Det jag menar är att du och din första tandläkare ska gå igenom de röntgenplåtar som togs när du var där och det konstaterades att du hade början till två hål men som inte krävde nån åtgärd. Utifrån dom bör det gå att se om det kan ha funnits så mycket som fyra hål som behövde åtgärdas för hål i tänderna uppkommer väl knappast från noll till hål att åtgärda på en vecka?

Sen kan jag väl tro att din första tandläkare kan hjälpa dig att få tillgång till det journal och röntgenplåtar från den tandläkare där du var och fick laga fyra hål.

Du har ju fått problem efter lagningen och därför tycker jag att du ska kolla detta ordentligt. För det osar lite katt kan jag tycka.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Miowi
0

#9 Pratade precis ned gamla tandläkaren i telefon, var tydligen 3 hål som var i stadie 2 - vilket hon förklarade var att de var på gränsen att de skulle behöva åtgärd. Hon sa att alla dömer olika men att hos dem brukar de gärna vänta lite extra innan de gör något åt mindre hål, dvs att folktandvården då såg detta som att det nu var pp tiden att göra något men första tandläkaren tyckte man kunde avvakta. Missade att fråga om det 4e hålet men det måste väl varit ett stadie 1 hål som folktandvården även där tyckte man skulle åtgärda direkt.. Fick en kort tid hos min gamla läkare om två dagar så hon kunde kolla, assistenten sa dock att besök kan kosta upp till 750 så vet inte om jag borde gå till folktandvården först imorgon där ja fått tid och se om dem gör någon åtgärd utan kostnad, om inte så är det ju bara att gå till andra tandläkaren och bli av med alla 1000lappar där. Byter tillbaka till min gamla tandlökare kommer jag göra, står bara i valet om jag ska se om folktandvården åtgärdar lagningen eller inte. Visst att tandvård kostar, men gör dem fel har inte jag råd att slönga upp pengarna hur som helst.. Tänkrr högt nu jag är bara inte van med att ta sådana beslut om hälsa som är så mycket pengar..

annia1
0

Miowi är det folktandvården du går till nu, alltså den nya. Folktandvården borde (enligt mig) inte göra fulingar, men man vet ju aldrig. 

Nej jag tror inte dom räknade med att det skulle bli problem som måste åtgärdas däremot så räknade dom kanske med att du ska börja gå vid dom framöver oavsett vad det gäller och på det viset tjäna pengar på dig. Att göra en fuling så brukar det inte bara vara kortsiktigt utan sett på lång sikt att man tjänar på det.

Det här sista du skriver att du inte vet om du ska gå till nya imorgon. Det kan bara du svara på. Men det här andra som dom ordnat i efterhand har du fått betala för det eller har dom åtgärdat det gratis. Om det blir tal om rotfyllning så en gissning från min sida så får du betala. 

Nu börjar det bli sent på dagen. Men om du har möjlighet idag eller imorgon innan du går dit så ring och fråga om det kommer kosta dig nåt.

.

Miowi
0

#11 Folktandvården är de jag går till just nu, tandläkaren jag gick till innan var privat. Tidigare åtgärder (dvs när de slipa ner lagningen) stod de för, frågade de på folktandvården igår om det kommer kosta mig något och då sa hon jag tala med att hon inte kan säga något då hon inte är tandläkare men är det något som blivit fel vid lagning så bör det inte kosta men är det jag som bitit ihop för hårt får jag betala. Slog mig dock att sist när jag var där och slipa ner lagningen sa tandläkaren att det ibland blir sprickor då man borrar så det lät ju som det kan ha uppstått där.. vet faktiskt inte får väl svar på det imorgon när jag får tröffa en fjärde tandläkare på folktandvården hehe.. Går till folktandvården imorgon så de får kolla, kommer jag behöva betala för ev behandling då går jag till min tidigare tandläkare och gör det, men om de gör något utan kostnad får jag göra det där.

[Thiah]
0

Lite OT Men folktandvården kostade mig (eller mera min far) cirka 10 000  kronor för att fixa mina tänder. Hade inte varit där på flera år och har väldigt dålig tandkvalite så det fanns att göra men dom gjorde ändå inte allt vi kommit överens om, vilket jag märkte sen. Blir väldigt stressad av tandläkare och kollade inte riktigt då. Så visst kan dom göra fulingar där med. 

Sen jag flyttade till Finland hr jag fått bättre känslor inför tandläkaren då det här är billigare att gå privat (och därmed mera service enligt erfarehet) än att gå till folktandvården som studerande i sverige.

Miowi
0

Lyfte rumpan ur stolen och tog mig till min gamla tandläkare (dvs hos privat tandläkare) och förklarade läget. När jag sist gick till folktandvården sa dem att om jag vill göra något åt ilningarna där jag betala för en krona (??!). Min tandläkare gick i taket när jag berättat allt dem gjort. För det första när folktandvården hittade "hålen" (som var så små att min tandläkare fick kolla var dem gjort fyllningarna för att se hålen - detta förstår jag är tolkningsfråga, min tandläkare föredrar att vänta med början till hål) men vad tandläkare på folktandvården gjorde var att hon lämnade rummet och sa att hon ringde min tandläkare för att se hur de skulle göra. Hon kommer in i rummet och säger att de bestämt att de på folktandvården ska fixa hålen. Tror ni min tandläkare fått något samtal eller??! Nej!! Och min tandläkare sa att krona inte behövs, ska tillbaka nu i veckan och ta bort en fyllning, lägga in en provisorisk som ska få nerverna i tanden att dra sig tillbaka och sedan lägga ny fyllning om ca 9 månader. Detta pga spricka som uppstod i och med borrningen. Jag kan ta att folktandvården tycker mina början till hål skulle fixas direkt, men hade dem pratat med min tandläkare hade hon kunna berätta att det är början till hål som inte förändrats på 8 år. Känner mig dåligt behandlad och att de säger att jag behöver krona när min tandläkare kan komma med annat förslag.. Känner mig hjälplös och ledsen över att folktandvården kommit och borrat runt hipp som happ i munnen, jag är 20 år ska jag inte kunna tugga på något hårt något mer? Kan jag kräva någon slags ersättning av folktandvården för att min ta tandläkare på privat tandläkare ska åtgärda problemen?

siberlina
0

lös   problemet  ,betala   och  gå   till en bra   tandläkare ,  dra  tandtråd  varje  och en   mellanrumsborstem  det kan man göra   framför tvn,  gå  vidare   och släpp allt  gammalt  skit.kram

[Thiah]
0

#14 wow så arg jag hade varit om jag varit du. Jag går alltid privat här i finland. I sverige är folktandvården så himöa dyr mot privat tandläkare här. Har halft velat gå till icke privat här men de har så dåliga öppettider samt lång väntetid. Tandläkare är så speciellt och känsligt att gå till för mig.

annia1
0

Jag vet inte om du kan kräva ersättning. Men jag har för mig att det går att anmäla tandläkare till nån instans för felbehandling. Men jag vet inte vart man skickar det nånstans.

.

Miowi
0

#17 jo var lite det jag tänkte, känns så hopplöst bara folktandvården är väl statligt, jag mot staten hehe..

annia1
0

Jo men anmäla i alla fall för det visar ju då myndigheter vad just den folktandvården gjort.

.

[Mustangcab]
0

http://www.ivo.se/anmala-och-rapportera/klaga-pa-varden/Sidor/hitta-din-patientnamnd.aspx

Till patientnämden se ovanstående län dåd et ärfrågan om folktandvården och till IVO (inspektionen för vård och omsorg) som också finns i länken.

http://www.patientforsakring.se/

Samt till patientförsäkringen ifall du vill ha ersättning ekonomiskt.

Miowi
0

#20 Stort tack!!