Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3229 ggr
mariatingsund
0

dåliga levervärden

Jag undrar,  återkommer värdena till det normala om man gör kurer som föreslås,  eller är det kört och man kan bara hålla den till den nivån den är?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Maria
1
mariatingsund
0

Och tack det var ju goda nyheter. "Lyckligtvis är levern ett av de få organen i kroppen som kan nybildas och växa ut igen efter en skada. Det gäller bara att upptäcka sjukdomen i tid."  Men då får jag ju går tillbaka till läkaren och ta dessa blodprover, så de kan säga att det upptäcktes i tid - eller inte 😮. Det är konstigt att hon inte föreslog det själv, bara sa att jag hade dåliga levervärden.

[Wraith]
0

Jag har ett levervärde som är för högt dvs bilirubinet, det ligger närmare 50 (gränsen innan man bli gul i huden osv, dvs gulsot) och ska ligga under 20. Har dock undersökts ganska bra anser jag, men ska träffa läkaren igen om någon vecka eller två. Ska då höra om man ska hålla koll på det (dvs kolla om det gått ner), eller om det inte är något att oroa sig över. De har dock inte hittat något som kan vara orsaken (än iaf) och tydligen så kan ibland iaf detta värdet sticka upp utan att det är någon fara. Så mycket beror väl på vilka levervärden som är förhöjda.

mariatingsund
0

ja, jag vet att det finns många sätt att se på den saken, just därför blev jag så förvånad att hon inte föreslog dessa prover, så man vet varför/vilka värdena är höga.

Ary
0

TS: Får jag fråga om vad för slags kost du äter? Anledningen till att jag frågar är att om man äter mycket kolhydrater så är det med att belasta och fetta till levern. Så att minska dem kan eventuellt avlasta lite.

mariatingsund
0

Ingen eller knappt kolhydrat här om du frågar mig, äter rågkusar utan vetemjöl och falu råg rut knäckebröd på brödvägen. Sen rent kött utan fett, filmjölk med egenblandad müsli men bara hälsogrejer, dricker vitaminer för min ensidiga kost osv. men inget överdrivet, jag har till och med slutat dricka det där glas vinet på lördag kväll. Åndå har ont i levern. Men klart är jag överviktig, och ibland undrar jag om det är omvänt, dvs att jag är överviktig för att levern inte fungerar som det ska.

mogfarm
0

#3 Det låter absolut som Gilberts syndrom (stavning) som jag också har och som är helt ofarligt. Det är genetiskt och rätt vanligt. /Monica.

NiklasTyreso
0

Silymarin som finns i mariatistel har leverskyddande effekter (men fröna är jobbiga att tugga i sig). 

Krossat linfrö innehåller linamarin som har vissa liknande effekter, bl sänker det kolesterolvärdet. 

Dessa ämnen är fettlösliga så man ska äta dem till maten.

mariatingsund
0

jag har ätit linfrö, hela, men det kanske inte har samma effekt?

[Wraith]
0

#7 Jo har funderat på GS, vi har varit inne på det men inte kommit längre. Har haft lite andra tokiga blodvärden, så vi får se om det leder till GS eller nått annat.