Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 801 ggr
[JollyJustin]
0

(x) Klarar min kropp inte av det?

Jag är beroende av sött och jag är  typ normaltjock eller nått

Varje gång jag äter t.e. godis,chips eller nånting (de andra i min familj är typ smala)så får jag upp det, men bara lite. Det är som att minispy, det är jobbigt.

Om jag äter nån godis med mycket socker kommer det upp socker o skum eller nått ut munnen.

Orkar min kropp inte av mer godis? Vill den att jag blir smal?

Själv vill jag bli smal. Jag spottar oftast ut det då jag vill bli av med sockret eller vad det nu är.

Jag är ofta stressad, och när jag äter godis äter jag altt med en gång typ.

Vad ska jag göra?

[Cocomo]
0

Låter som att du har sura uppstötningar, det kan man få av för fet eller söt mat! Finns receptfria tabletter man kan köpa på apoteket mot det! :)

[JollyJustin]
0

Okej, är det bra eller dåligt att få det? Kommer socker o sånt bort då?

När funkar tabletterna o vad kostar de bästa ifall du vet?

[Cocomo]
0

Halsbränna är när magens syra läcker upp och retar slemhinnorna i matstrupen, det kan också bli sura uppstötningar vilket troligvis är den "minispyan" du känner i munnen. det kan kännas obehagligt men är absolut inte farligt. Man kan bli av med det genom att ändra kosten. T.ex. undvika sånt som du vet att du får sura uppstötningar av.

Omeprazol finns t.ex. och det kan du köpa på apotek, det kostar 57kr för 14tabletter! Dock är det för vuxna och jag vet inte hur gammal du är så det bästa är att prata med personalen på apoteket så kan dom hjälpa dig att hitta något som passar dig! :)

[JollyJustin]
0

Tack så mycket, vad är sötberoende så jag äter chocklad nu :(

Jag är inté tonåring än :)

[Wraith]
0

Eftersom att du är så ung så hade jag nog pratat med läkare innan. Vet inte om det är speciellt vanligt för någon i din ålder att ha sura uppstötningar. Så prata med dina föräldrar om du kan ta och kolla upp det på vårdcentralen innan du börjar behandla med div. preparat. Prova gör ett uppehåll (minst 1 vecka, gärna längre) med det som orsakar dessa uppstötningar, om det blir bättre så beror det på det du äter, om det inte blir bättre så är det något annat.

Det du beskriver som normaltjock kan vara fullt normalt för din ålder. Din kropp kommer förändras hela tiden nu. Men om du vill bibehålla en sund vikt så tänk på vad du äter, socker i alla de former kommer sätta sig som fett om man äter för mycket. Men tyvärr så är det lätt att bli beroende av just söta saker, men som sagt för mycket av det goda försvinner inte på kroppen;)

Tror inte heller att kroppen försöker få dig smal, men ditt psyke kan vilja det och då manifesterar det sig på detta sätt. Men som sagt häng inte upp dig på det lilla du har som övervikt just nu, det kommer jämna ut sig de närmsta åren så länge du äter bra och håller godis till en liten mängd. Inte det lättaste, men det är du som bestämmer över ditt intag.