Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 4255 ggr
[Mustangcab]
0

Bota MS med stamceller

Försök med stamcellstransplantation ser ut att ha botat vissa MS-patienter i Sverige. Från Rapport 4/8.
http://www.svtplay.se/klipp/1377732/ny-bot-mot-obotliga-ms

Maria
0

Otroligt om man kan lyckas med etta.

/Maria

[Mustangcab]
0

Ja, men det var   bara en viss sorts MS som var snabbt försämrande så jag kan nog inte förvänta mig att få byta ut mina stamsceller. Det är för övrigt sina egna stamcelelr man får tillbaka. Ett 50-tal fall i Sverige hittills.

Maria
0

Aha. Jag är lite dålig på MS. Finns det flera varianter?

/Maria

[Mustangcab]
0

Ja det finns de som får flera skov varje år och som försämras snabbt sen  finns det sådana som jag som klarat mig bra i 30 år utan att få mer än 4 skov och de 3 senaste hade jag 2008, 2009 och 2010 det första hade jag 1984. De två senaste var dock synnervsinflammtioner vilket jag inte haft tidigare. Numera  finns det medicin att få mot dessa.

Sen finns det de som har en snabb MS utan några skov som min syster hade.

Maria
0

OK, grundsjukdomen är densamma men det kan tydligen variera hur hårt man drabbas eller hur många skov man får?

/Maria

[Mustangcab]
1

# 5 Ja på sätt och vis då man inte vet vad som orsakar den. FAstdet  finns många teorier om det. En del får inga skov alls utan försämras  snabbt. Det är myelinet som förstörs som täcker nervtrådarna och då fungerar inte kopplingarna till det som man ska använda dessa till.

Farwuq
0

MS är väldigt individuell, själv har jag en variant som kallas för: Primär Progressiv Multipel Skleros, PPMS.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Mustangcab]
0

Undrar vad min kallas. Får fråga när jag ska dit den 12/11.

Farwuq
0

Du kan mycket väl vara en som mig, eller en med Sekundär Progressiv Multipel Skleros SPMS.

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland