Beroende av nässpray!
"har varit nässprejsberoende i tio år och drar i sig två flaskor – per dag.
Det har hittills kostat honom ungefär 110 000 kronor.
– Som det är nu kan jag inte tänka mig ett liv utan nässprej. Jag måste kunna andas. Munnen räcker inte till känns det som, säger "
Jösses, undrar om han verkligen varit i kontakt med någon.
Jar själv trillat ner i nässpraysträsket ett par gånger. Dock inte svårt att ta sig ur, bara att köpa såndär mildare allergispray så blir man av med beroendet som skapas på ett par dagar. Man behöver inte ens gå till vårdcentralen, det är bara att fråga på apoteket så ger de den rekommendationen. :) Piece of cake!
Ett alternativ är att skölja näsan med vatten/koksaltlösning.
Jag var själv beroende av nässpray i några år. Nu har jag inte använt det på över 10 år och är fortfarande täppt. Det är ju ganska jobbigt, men har inte orkat söka för det än.
😮 fy så hemskt och så mycket pengar som han har "slösat bort 😕
själv kan jag inte använda sån näspray mot förkylning min näsa är alldeles för känslig och slutar med fruktansvärt näsblod
så jag får stå ut eller nån enstaka gång använder jag istället Renässans som bara innehåller saltvatten
23år och beroende i 10, alltså sen han var 13år gammal. Mamma hade aldrig låtit mig använda så mycket nässpray ;) Till och med nu när jag snart fyller 25 reagerar hon om jag säger nässpray: "du använder väl inte för mycket?" 😛
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#4 Fast föräldrarna kanske inte hade ordentlig koll. Jag började använda nässpray när jag var 11. Visste var det fanns i skåpet i köket och tog på kvällarna när ingen annan var där. De anade nog inte så mkt förrän de 3-4 år senare upptäckte att jag hade nässpray i mitt rum bredvid sängen.
#5 Mamma hade märkt. Hade aldrig flera liter nässpray hemma så hade tagit slut innan jag kunnat få ett beroende. Fyllde dina föräldrar bara på, utan att någon var sjuk?
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#6 Flera liter kan man nog inte säga att det blev i mitt fall. Men så gott som varje kväll. En flaska räckte ju ändå ett tag. De hade inte koll på om jag tagit en flaska och haft på mitt rum en tid. Sen kunde jag någon gång säga att det inte fanns nässpray, så köpte de hem utan att veta att jag använt.
Jag var beroende av det i två år, och nu har det väl gått ett antal år sen jag kom ur det, kan fortfarande inte sova på vänster sida för jag blir helt täppt om jag ligger på den sidan.. så jo, nog gör det permanent skada alltid. Läskigt att det inte varnas bättre för sånt egentligen. Finns många receptfria läkemedel som är jätteskadliga om man använder dem för länge, folk underskattar det.