Acai istället för saft?
Hallå
Har börjat dricka Acai i flytande form för att förbättra min hälsa. Vilket man känner att den gör också:) Men jag tänkte på en annan sak, och det är att acai smakar precis som saft och är hur gott som helst.
Det borde vara den ultimata grejen att ge barn i lagom doser såklart. Istället för att ge den vanliga saften som innehåller socker m.m som inte är det bästa för barnet.
Ett perfekt alternativ för saft, som dessutom är supernyttigt för hälsan.
Ha det bra
Andreas

Nog är det väl onödigt att köpa dyra safter av bär från andra sidan jordklotet, när vi har bra bär och frukter på hemmaplan. Vi har inte bara blåbär, nypon och slånbär med mycket antioxidanter. Man kan också koka sylt, saft och måltidsdryck av Aronia, som växer i stora lättplockade klasar på vackra buskar. De är så vackra att man gärna odlar Aronia som prydnadsbuske och häck. http://www.icakuriren.se/Kropp-Sjal/Halsa/Superbar/
Acai är sötad. Kokar du saft eller måltidsdryck själv av svenska bär, kan du bestämma typ och mängd av sötningsmedel, dvs knappt något alls. Ju mindre socker, desto friskare smak.
Ja det har du rätt i. Man ska köpa så lokalt som möjligt.
Tack för tipset om Aronia, ska kolla upp lite om vad den innehåller m.m.
Om jag får tag i färska blåbär så föredrar jag att äta dem som dom är för att inte mista någon näring.
Kan man göra saft utan att använda socker?
#2 Visst kan du göra saft utan socker. Det är en smaksak😉
/Maria

#2 När det gäller slånbär och aronia tycker inte alla om den lite kärva smaken, som märks om man plockat bären innan de blivit fullmogna.
De blir mildare i smaken om man fryser in dem före saftkoket.
Att koka saft helt utan socker går, men då kan jäsning uppstå. Hållbarheten försämras också. Därför fryser jag in osockrad saft, en hel del i plastpåsar med fack som för isbitar. Varje isbit ger ett glas saft. Väldigt behändigt!