Vitaminer försvinner i vatten
Har lärt mig att vitaminer i vatten försvinner till slut. Men någon som vet hur lång tid det tar?
Mvh Ellenfyrkant
Hur menar du nu?
Brustabletter eller?
/Maria

Ja det har egentligen inte så stor betydelse i vilken form. Tex brustabletter eller vitsmineroppar för gnagare & fåglar.
Mvh Ellenfyrkant
Jo men du skriver ju att vitaminer i vatten försvinner till slut.
Vilket vatten?
Kan det vara så att du menar att vissa vitaminer är fettlösliga och vissa kissar man ut?
A, D, E, och K-vitamin är fettlösliga och lagras.
/Maria
Jag vet att med c-vitaminbrustabletter så försvinner vitaminet efter ca en halvtimme i vattnet.
#4 Fast du dricker ju vattnet? :) Däremot om man kokar de vattenlösliga vitaminerna länge i vatten så försvinner de från själva grönsaken tror jag? :)
#5 Jo, men om man inte dricker det inom en halvtimme så har vitaminerna hunnit försvinna. Så om man t.ex. har såna vitaminer i vattenskålen till ett husdjur så gör det ingen nytta om de inte dricker det med en gång.

#4 Tack!! Det var precis vad jag funderade på! hur har du kommit åt den infon? :)
Mvh Ellenfyrkant

Det blir ju ett speciellt förhållande vid kokning. Då kan vitaminer förångas. Var och hur skulle vitaminerna kunna försvinna i stillastående rumsvarmt vatten?
Här kommer en länk från Livsmedelsverket.
/Maria
#7 Oj, jag minns inte exakt var jag fick den informationen. Men har läst om det flera gånger angående att marsvin är beroende av att få mycket c-vitamin i kosten.
#10 Nu vet jag inte vad Marsvin äter men är det inte bättre att ge saker som vitkål och annat som innehåller mycket C-vitamin naturligt istället för att blanda i dricksvattnet?
/Maria
#11 Det var ju precis det som var min mening! Många djuraffärer lär ut att man ska ge dem extra c-vitamin i vattnet. Men eftersom det försvinner så gör det ingan större nytta. Alltså är det jätteviktigt att de får tillräckligt med c-vitaminrika grönsaker.