Svårt att andas
Hej! Är lite orolig, hoppas ni har någon teori som kanske kan lugna lite. I en vecka nu har jag haft svårt att andas. Känner mig liksom konstant andfådd, eller som att jagbär täppt i näsan, fast samma känsla när jag andas genom munnen. Ni vet, känslan av att inte få in tillräckligt med luft. Har tidigare haft ångest men det kändes inte alls såhär och jsg har dessutom varit ångestfri ett tag. Har haft en del problem med halsen, och känslan är som att jag har en klump i halsen som hindrar luften från att passera, och bröstet känns trångt. Mest känns det som att det är något i halsen som hindrar luft från att passera fritt. Undersöks för klumpen i halsen (har svårt att svälja mat) mem allting dröjer så länge. Sökte för det i somras, nu har det blivit värre och jag har, efter mycket tjat, få en återbuds tid hos öron näsa hals. Annars skulle jag fått vänta till januari. Jag är 26 år och har aldrig rökt. Min tanke har snuddat vid någon form av halscancer eller lungcancer :( jag är jätte jätterädd. Ringde vårdcentralen i måndags om andningsproblemrn och de trodde bara det var ångest så jag fick ingen tid.
Missade ett ord; fick en öron näsa hals tid i slutet av november, känns också långt bort :(
Som alltid när folk har en ångestproblematik och tryck/klump i halsen så undrar jag om de har testat din sköldkörtelfuktion?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag var och kollade om jag hade struma eftersom mormor, mamma och syster har detta. Det läkaren gjorde var att ta ett vanligt blodprov och så fick jag göra ultraljud av halsen, men inget av det visade på något konstigt. Besvären kvarstod men läkaren sa att det var nog stressrelaterat, men det har blivit mycket värre sedan dess. Detta känbs inte som ångest och jag gick kbt för detta och kan lätt slapp a av och släppa det. Men detta känns hela tiden, ända in i sömnen och när jag vaknar på morgonen. Tänker om jag kan fått någon form av vuxenastma?
#3 Om det finns i släkten skulle jag kräva en provbehandling och se om besvären släpper, då det inte alltid syns på provresultaten.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Man ställer väl inte diagnos på telefon och nekar patienter att komma till vårdcentralen. Det låter helt förryckt i mina öron. 😮
Be om tid akut för att du "har haft ont i halsen över en vecka nu" och blanda inte in några egna teorier om eventuell ångest, cancer e dyl vid det samtalet. Det är läkaren som ska undersöka och ställa diagnos.
Förhoppningsvis har du bara fått förstorade halsmandlar efter en lindrig halsfluss och det ser läkaren i så fall.
#4 det kan jag göra, visste inte att det inte alltid syns. Tack för tips :) #5 Tyvärr är det helt sant, sköterskan sa att det låter som ångest, ta det lugnt så ska du se att det släpper. Suck. Jag tänkte ringa igen på måndag. Har inte haft liksom förkylningsont i halsen, det ärcen mycket märklig känsla som är svår att förklara men det är klart det kan vara något sådant du säger. Sådana här problem när man är ung verkar dock avslås som ångest. #6 jag har haft problem med ångest iinnan, men aldrig känt såhär. Gick KBT för det och har varit duktig på att liksom se det för vad det är och då har det släppt. Men detta släpper inte, oavsett vad jag gör eller inte gör. Har inte haft astma innan nej :(