Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 10002 ggr
Miowi
0

Överläkt ärr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 7 januari 2012 åkte jag akut in med magsmärtor, de gick in med tre kameror i magen och såg att blindtarmen var illa infekterad. De fick inte ut den så lätt och fick göra ett snitt. Detta har lätt till fula ärr. Jag hade precis fyllt 18 när jag opererades så har fått klart för mig att unga lätt har en tendens att få lite fulare ärr då hyn läker för fort. Där de satte in kameran vid naveln har lett till fult ärr längs hela undersidan av naveln, sedan har vi det stora snittet.. Det är betydligt mindre svullet, men vackert ät det inte. Det var nästan så att jag inte ens ville lägga upp en bild på det då jag själv tycker det sur ut som en mask under huden, och blir riktigt äcklad. Försäkringsbolaget vägrar ersätta en operation så jag kan behandla ärret då det är "framträdande" men inte "jättetydligt framträdande" (enligt dem). Då jag är student finns inte ekonomin för att betala sådan åtgärd. Tänkte höra om det finns någon med bra tips på vad man kan göra? Krämer, bodyroller etc?

TatsuOni
0

Honung och citron bleker ärr. Du kommer inte att se skillnad direkt, men efter att ha haft på det några gånger så börjar det blekna. Smörj, smörj och smörj är också viktigt. Mitt operationsärr blev torrt och sprack. Ser lite värre ut där.

Du kommer inte att kunna minska ärret utan en operation, men du kan skynda på blekningen.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Sjöstjärna
0

Det finns två sätt vad jag vet att minska fula ärr, det ena är med kolloidalt silver och det andra med aloe vera. Enligt dem jag pratat med brukar kolloidalt silver (KS) ha bäst effekt och allra bäst effekt får man om man baddar dagligen med KS redan när såret är under läkning. Nu har du ju inte den möjligheten, men KS brukar fungera även på gamla ärr. Man får vara beredd på att vara ganska ihärdig och badda minst ett par gånger per dag eller t ex lägga en kompress indränkt med KS på ärret över natten. Du får nog hålla på minst några veckor, kanske flera månader för att få resultat. Kolloidalt silver kan du köpa på de flesta hälsokost eller på nätet t ex här:

http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/ionosil-kolloidalt-silver

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Miowi
0

#1 Tack för tipset! Ärret har aldrig sett torrt ut och spruckit utan har bara varit väldigt rött och svullet - och HÅRT! Nu börjar det äntligen mjukna och sjunka lite! #2 toppen tips, hjälper det mot svullnaden eller för att bleka?

Sjöstjärna
0

Det hjälper mot båda delar. Ärren brukar bli både mindre och blekare och allt som allt synas mycket mindre. 🙂

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Maria
0

Apoteket har en salva som är siliconbaserad och heter Cicatrix.

Ska enligt tuben förbättra och minska framträdande ärr.

/Maria

[mia323]
0

Jag hade också ett tjockt och fult ärr efter en operation. Numera ser det bara ut som ett smalt lite ljusare streck. Syns nästan inte alls. Kommer inte ihåg hur lång tid det tog men gissar på några år.

Lill-Kisse
0

Jag känner igen din beskrivning precis från min operation vid 19 års ålder. Jag gjorde ingenting för att bleka ärret. Det råkade hamna precis under kanten på bikinitrosan, så jag upplevde det inte som särskilt störande.

Det där hårda, svullna försvann först. Sedan blev ärret som en blek linje efter ett fåtal år. Det försvann helt och blev som en tunn rynka. Ingen kan se att jag har ett operationsärr längre.

Miowi
0

#6 förhoppningsvis blir det väl så för mig med, läkaren sa att efter 1 år så vet man hur ärret ser ut.. Yeah right.. #7 önskar det kunde döljas under trosorna, mitt är precis ovanför jeanskanten, sträcker jag på mig så tröjan åker upp lite så lyser äter fram. Låter som jag kommit en bot på vägen då med att det inte är lika hårt länge i alla fall!

Miowi
0

#5 åh tack för tipset, när jag kollade där för ca 1 år sen hade dem bara något för x antal hundra (tror det låg på ca 700 kr..)

mongu
0

Det tar tid för ärr att bli fina. Det har ofta inte med ålder utan det beror på vilken läkningsförmåga man har.

En del får jättefula ärr trots att det är gjort efter alla konstens regler medan andra för jättefina direkt.

Men man bör ge det tid för precis som # 7 skriver så ändras det under flera år. 

På den bilden du visar här ser inte ärret så fult ut. Tror inte du kommer att tänka på det när det är "färdigt".

Har gjort flera operationer och tyckt att det sett fult ut först men sen så har det blivit jättefint bara man låter tiden gå.

Sen vet jag de som får fula ärr som blir breda och fula. Men i ditt fall tror jag tiden måste få gå. Hoppas jag har rätt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

TatsuOni
1

#8 Efter ett år var mina ärr röda. Nu ytterligare ett år senare är de ljusrosa. Om ytterligare ett år så är de nog vita. Att man skulle se slutresultatet efter ett år är en lögn. Ärren efter min första operation, som jag blekte med honung är riktigt ljusa sedan länge.

Jag skäms för övrigt inte över mina ärr. Jag har accepterat att de är där och är en del av mig🙂 Precis som min tatuering så visar dem en del av mitt liv. Att det sitter en svart tråd kvar i det synligaste ärret är dock inte lika snyggt😛

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Thiah]
1

Mina ärr tog mer än ett år på sig och sen blektes de rätt bra av sig själv.  Sen tror jag att man vänjer sig med sina ärr så småningom och upplever dem som mindre fula.