Illegala läkemedel
Det stora problemet med illegala läkemedel som köps via internet är svårt att få bukt med.
Min stora förundran är hur människor vågar???
http://www.dn.se/nyheter/sverige/olaglig-medicin-hittas-varje-dag/
/Maria
Undrar om
en liten del
kan bero på att människor inte får rätt behandling av läkare? Man läser ofta om folk som har smärtor, men läkarna tror inte på dem, och de får inte den medicin de behöver. Inte sällan jag läst om en som inte får smärtstillande utskrivet och en annan får det på löpande band.
Men vad konstig texten blev..
Tror desperation övervinner rädslan. Fast i vissa fall vinner beroendet över förnuftet och somliga är bara dumma.
Det kan kan vara en förklaring men knappast till den stora mängden det verkar handla om och man har ju alltid möjlighet att byta läkare.
Det är också vanligt att man kan bli läkemedelsberoende och då klaga på vården att man inte får medicin man behöver.
Jag minns själv hur surt det kändes när man skulle trappa ner mina morfininjektioner. Jag behövde ju verkligen sprutorna??? Så jag kan lätt föreställa mig att det vore lockande att beställa.
Det är ju ganska svårt att erkänna ett beroende.
Men som sagt så är jag mest förvånad över att man vågar självmedicinera.
/Maria
#4 Precis. Det var därför jag betonade "en liten del".

Jag själv köper något från utlandet, det är det enda som hjälper mig, och det säljs inte i Sverige, på grund av att i dess marknadsföring liknades den något annat. Det innebär inte att medicinen är fel, bara juristerna är för många.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#6 Uppger du vad du äter för medicin om du besöker vården här?
/Maria

det är plåster, ingen medicin, och jag har det på armbågen, ibland på knät. Det är väldigt elastiskt, fäster bra o doftar gott, jämfört med smärtstillande plåster som finns i Sverige, de är som medeltida tortyr redskap. Sånt behöver man inte erkänna, så det kanske inte är detsamma som medicin.
#8 Fast om plåsterna lindrar smärta är det smärtmedicin som ska rapporteras om man behöver läkarvård. Visst är det medicin som all annan!

poängen är med det att delvis räcker 24 timmar på kroppen, eller max 5 dagar, och jag går verkligen inte till läkare så ofta så den ska påverka annat. Det finns massor av receptfri smärtstillande. En annan sak är ju att jag har testat många smärtmediciner som läkare skrivit ut, och jag kan inte använda något av dem, blir alldeles illlamående, darrar mm mm som gör att livet blir värre än med smärta. Men om det är inflammationssmärta, då skriver läkare inte ens något utan det ska gå över av sig själv. Jag har en bekant som har ätit smärtstillande i motsats till mig (varit på rehab ihop) och hon är ett vrak. Och jag står på benen. Så nej tack till tabletter för min del.
#10 Jag försöker inte övertala dig till att äta piller.
Däremot är det viktigt att man talar om vad man medicinerar sig med om man behöver läkarvård någon gång. Även naturläkemedel kan påverka vid behandling.

Jag förstår, och hade det varit så att jag använt plåster just när jag skulle till läkare, då säger jag det. (det är receptfritt på utlandet också, därav att jag inte känner mig brottslig ett dugg) Och jag beklagar verkligen att man inte kan få tag på just sådana plåster i Sverige, för det skulle hjälpa många, utan biverkningar. Här har ni skälet varför de förbjöd det i Sverige, jag tycker det är löjligt.
Meda (som tillverkar plåstret) hade i sin marknadsföring för produkten Flector påstått att denna kan användas
"för behandling av lokal smärta”och att Flector är ”Som en värktablett i plåsterform”. MD ansåg att påståendet ”för behandling av lokal smärta” ger intrycket
av att Flector kan användas för behandling
av all lokal smärta samt att påståendet ”Som en värktablett i plåsterform” ger intrycket
att Flector generellt kan ersätta smärtstillande tabletter, trots att Flector endast godkänts för indikationerna tennisarmbåge och ankelstukning. Medas användning av dessa uttryck ansågs av MD innebära påståenden om att Flector kan användas för andra indikationer än de för vilka produkten godkänts. Marknadsföringen ansågs därför, med hänvisning till läkemedelslagens bestämmelser och näringslivets egna regler, otillbörliga enligt MFL och förbjöds därför av MD.
Jag har troligtvis kronisk seninflammation, som brukar blossa upp i axlar, armbågar, knän och vrister. När smärtan börjar hugga, lägger jag på en halv plåster, efter 24 timmar med plåstret på, slutar smärtan och jag kan leva och arbeta som vanligt.
Nu verkar ju detta plåstret ganska harmlöst och verkar ha åkt dit för taskig marknadsföring. Vilket ju gör att man drar åt sig öronen om det verkligen hjälper😉
I länken däremot så pratar man om tyngre mediciner och det är då det kan bli riktigt farligt.
/Maria
13 ja dessa tyngre mediciner. Det man beställer kan ju lika gärna vara råttgift? Och man kan åka fast om tullen tar det! Väldigt sorgligt att folk behöver göra så :(

Jo, det känns som om jag kapat tråden ;) Jag skulle ju självklart inte köpa farlig medicin. Jag fick denna plåster också av en ren tillfällighet av min väninna som var här på besök o hade med sig. Men vad glad jag blev att jag fann något som hjälpte när inget annat gjorde.
Nu får ni fortsätta om farliga mediciner, ska inte kapa mer :D

Nu är det ju inte bara så med plåstret heller kan jag tycka. Det innehåller diklofenak och är ett medicinskt plåster. Behandling av ankelstukning och epikondylit och behandlingstiden ska vara så kort som möjligt.
För stukning är det max 3 dagar och för epikondylit är det max 14 dagar. Märker man ingen förbättring bör man söka läkare.
Det är risker med ett sånt plåster så helt ofarligt kallar inte jag det.
Vet inte vad du får betala för plåstren när du köper dom så men det finns plåster på Apoteket som också lindrar vid smärta. Då tänker jag på receptfria.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

haha, det ser ut som om du inte hade köpt svensk plåster. Det är som tjock stål på kroppen, och hjälper inte ett dugg. Om ni bara visste hur mycket jag hade spenderat på olika mediciner som har hamnat tillbaka på apotek knappt förbrukade. Jag köper plåstren inte för att de är billiga, för de är hemskt dyra. Jag köper dem för det finns inte motsvarande i Sverige. Och det står på dem att man ska använda max 5 dagar, men det behövs inte, för det hjälper 24 timmar. Klart man måste veta vad man gör, och jag uppmuntrar ingen heller för att göra så. I mitt fal var inget annat som hjälpte, men det gjorde detta, och då hade jag varit den dummaste fånen om jag lät bli använda, jag är ansvarsfull o inte missbrukare.