Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 5002 ggr
keptak
3

Oparfymerat & doftöverkänslighet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är ganska ny här på hälsa.ifokus. 

Att vara doftöverkänslig är inte en allergi så satte därför inlägget under Allmänt/övrigt. Bryter bilden mot några regler (hittade inget om det) så ta bort den.

Jag är doftöverkänslig som en hel del andra människor. Att vara doftöverkänslig innebär bland annat att man blir sjuk av dofter på ett eller annat sätt. Jag får till exempel huvudvärk/migrän av de flesta dofter och av vissa tvättmedel mycket slem i näsa och hals. Andra kan få hosta och feber.

Att inte använda parfymerade produkter är att bry sig om andra. Doftöverkänsliga har ofta problem med att gå ut bland folk för det luktar för mycket, tänkt på det nästa gång du går ut. Det kan vara cigarettrök, parfym, tvättmedel, hårspray etc. En del mår dåligt av kryddor och blommor som doftar.

Att välja oparfymerade produkter är självklart för mig, det finns fler av det än man kan tro till och med hårspray.  Jag har på min blogg, keptak.blogg.se, gjort ett inlägg om vilka oparfymerade produkter som finns hemma hos mig.

Mer om doftöverkänslighet kan du läsa om på exempel doftoverkanslig.se.

Är du doftöverkänslig? (Att få huvudvärk av dofter är det vanligaste.)

Disturbed-Angel
0

Ja, Jag får väldigt ofta migrän av andra människors parfymer.

[GoodbyeLullaby]
0

Jag har vissa problem med parfym. Får röda utslag som kliar om jag använder tex hudlotion med för mkt parfym. Däremot har jag inga problem med dofter.. så länge de inte är för starka.

keptak
0

#1 Det tyder på doftöverkänslighet. Är det något du tänkt på tidigare? Hur är det med andra dofter? Till exempel blommor som hyacinter som luktar mycket? 2# Okej, det har jag faktiskt inte hört tidigare. Kanske är det ett tecken på doftöverkänslighet. Det får kollas upp. Vad är för starka dofter för dig och vad händer när du utsätts för dem?

Maria
0

Jag får inte migrän av dofter men när jag har ett anfall så känns alla dofter väldigt "förstorade" och obehagliga.

/Maria

Disturbed-Angel
0

#1 Jo det har jag tänkt på. Jag måste till exempel vara försiktig när jag är ute. Kan inte åka buss eller gå i affärer om det är mycket folk för då är chansen stor att man stöter på någon med stark parfym lukt. Sen så kan jag inte gå in på till exempel kicks eller liknande affärer. 

Även starka dofter från blommor eller mat kan ge mig migrän. Tål till exempel inte alls lukten av vanilj.

Liz85
0

När jag är förkyld blir doftsinnet extra känslig för cigarettrök och jag får lätt hostattack om jag råkar stå bredvid någon rökare eller så. Men det är det enda.

[GoodbyeLullaby]
0

#3 Min näsa är typ "trasig" inuti så det krävs ofta ganska skarpa dofter för att jag ens ska känna dem. Men om dofterna är FÖR starka så får jag huvudvärk och yrsel. Är inte jättekänslig så jag kan vara omkring mkt parfymer och så, men inte under en längre tid.

tlover
0

Min man är det, jag tål inte där det är extremt tjockt med doft men det gör väl ingen.

Däremot tål min man naturliga eteriska oljor bättre då vi var på kurs om hur man gör egen salva etc och då på slutet doftsattes produkterna och min man märkte inte nått förrens på slutet (då säkert 100 flaskor med eterisk olja öppnats några gånger så då luktade det rejält) enligt hon som höll kursen är det vanligt att doftöverkänsliga tål rikiga eteriska oljor bättre eller helt till och med jämfört med syntetiska (dvs det som finns överallt annars i samhället, de eteriska oljorna var det näst dyraste i produkterna och då använde vi bara ca 6 droppar/flaska. Så det är väl därför syntetiskt används)

l'm back

keptak
0

#4 Okej. Det är väl ganska så vanligt tror jag. Att sinnena skärps.

keptak
3

#5 Då är det som jag var "i början". När jag började hålla mig ifrån dofter blev jag mer och mer känslig. Inte så positivt då det finns mycket dofter i samhället. Kicks är en mardröm bara att gå förbi.

keptak
0

#6 Så det är bara när du är förkyld du reagerar?

keptak
0

#7 Det är ganska vanligt det med, att folk upplever att de inte känner dofter. Det är spännande det med. Har det alltid varit så eller har det "växt fram"?

keptak
0

#8 Okej. Det med eteriska oljor verkar ju intressant. Kan man köpa de i affärer i såna där småflaskor eller är det något annat?

tlover
0

#13 ja det är dom i småflaskor, däremot kan man inte ha eteriska oljor direkt på huden utan dom måste spädas ut (förutom tea tree oil) men vissa i småflaskor ska vara fusk vad jag förstår (i alla fall dom uppenbara tex "bubbelgum" osv)

Min man tål heller inte billig rökelse men riktig rökelse tål han.

l'm back

Liz85
0

#11 jag gillar inte cigarettrök och känner förstås också lukten även är jag ej är förkyld. Brukar fly undan de som står och röker för att slippa det. Vid förkylning kan jag dock reagera lite extra innan jag hunnit fly undan, så ja.

Ladydragon
0

Jag är doftöverkänslig 

själv använder jag så mycket så möjligt av Neutrals produkter tycker dom är bra 

när det gäller rengöringsmedel och diskmedel så kör jag ibland med parfymerat och ibland inte citrusdoft brukar jag leta efter då det funkar bra för mig 
och vanlig såpa använder jag mycket oxå

keptak
0

#14 Okej, det har jag haft nån gång tror jag. Men de tålde jag inte, kanske var de inte helt naturliga. Nu har det inte någon direkt betydelse för mig att ha dofter.

keptak
0

#15 Okej.

keptak
0

#16 Okej. Jag har också använt några av Neutrals produkter, men jag tycker de luktar för mycket "unket". Jasså, annars brukar citrusdofter vara riktigt starka, men där ser man. Menar du grönsåpa?

tlover
0

#17 många (eller kanske alla det vet jag inte) riktiga eteriska oljor har medicinska egenskaper därför hade min man i det i sin salva/tvål/schampo då v gjorde det och han tålde det (sen är det ju skillnad att stoppa näsan i flaskan och faktiskt späda ut den med salva och sen ha den på huden)

men det finns ju grader i allt, vissa tål säkert inte dofter alls även om andra doftöverkännsliga tål tex naturliga dofter.

l'm back

keptak
0

#20 Okej. Ja, det är väldigt olika vad man från person till person tål för dofter och hur starka. Och av erfarenhet (min och min mammas) ändras det desto mer man undviker dofter.

[Lilla Fröken]
0

Bra tråd! Jag får astma och ofta migrän av dofter. Jag känner av schampon som Tresemme oxh Head o Shoulders när jag är i affärer. . Tvättmedelsdofter från folk gör att jag byter kassakö mm. Det värsta är ändå när man ligger på sjukhus och personalen luktar tvätt eller sköljmedel eller har något starkt doftande shampo eller annan doft för att lukta gott. Är jag sjuk så är jag ännu känsligare för doft. När gubben ska ha duschtvål eller doft så väljer jag den :) Har faktiskt efter mycket letande hittat ett sköljmedel med persikodoft på Dollarstore som kan användas vid behov. Det tråkiga med doftöverkänslighet är att många tycker att man överdriver. Men när man börjar hosta och snora så börjar de förstå. .

Namiko
0

Jag är doftöverkänslig och får huvudvärk och svårt att andas när det luktar för starkt av parfym. Jag tål vissa parfymerade produkter och använder en del själv, men inget som luktar särskilt starkt. Parfymerat sköljmedel är rena döden för mig, dels luktar dom för mycket, men jag får även utslag om jag sover i sängkläder som det är använt på och hela jag börjar klia.

Jag får hålla andan när jag ska köpa rengöringsmedel i butiken för att kunna gå nära hyllan och jag har helt slutat gå till Åhléns här i stan sen dom flyttade sin parfymavdelning till ingången.

Som tur är så går det över snabbt igen om jag inte vistas i det för länge. Jag brukar gå ut och ta några djupa andetag så försvinner huvudvärken och det går lättare att andas igen. Tar längre tid ju längre jag måste vara nära det jag inte tål. Men det brukar oftast inte bli mer än 1-2 andetag innan jag har vänt om och gått därifrån.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

keptak
0

#22 Tvättmedel och sköljmedel tycker jag är bland det värsta och jag kan verkligen tänka mig att det är väldigt jobbigt när det doftar det på sjukhusen. Där är man ju för att vila upp sig.

Du har verkligen rätt i det du skriver, att många tycker man överdriver. De bara "Åh, men det är väl inte så farligt!". Det bästa hade ju varit om de hade fått uppleva det själva. Min mamma var inne på MAXI en gång och behövde tvättmedel. Då hon inte kan gå dit själv utan att få en riktigt hemsk hostattack bad hon en tjej i personalen att hämta den hon ville ha. Tjejen bara skrattade åt henne och gick därifrån. Vad ledsen man blir! 😢

keptak
0

#23 Ja, butiker där de säljer parfymer är rena döden och jag förstår inte varför nästan alla har parfymerna vid ingången. Tänk vilken skillnad om de hade de längst ner i stället (för oss som tål lite mer).

Ni nämner sköljmedel och jag måste bara skriva att egentligen är det inte värt att ha. Min sambo är inte doftöverkänslig alls, men han får utslag av sköljmedel, det spelar ingen roll vilket märke varken det är oparfymerat eller inte. Sköljmedel innehåller så mycket konstiga saker. Vill man ha tvätten mjuk kan man använda ättika (en del ättika, två delar vatten i sköljmedelsfacket) eller tvättnötter (istället för tvättmedel och då i en påse tillsammans med tvätten).

[Lilla Fröken]
0

När man går in på ÖB så står rengöringsmedlen nära ingången. Jättetråkigt. Sköljmedel med svag doft har jag bara på kläder som doftar parfym innan tvätt. Det går inte alltid bort med parfymfritt tvättmedel. Den mesta sköljmedelsdoften försvinner när plagget torkat. Annars använder jag bara sköljmedel Neutral till syntetiska material som det riktigt blixtrar av annars :) Så för det mesta kör jag utan sköljmedel. Såg en Comfort-reklam på tv för en tid sedan.. nu doftar det ju ännu mer tydligen. Bläk. 

Köpte en gång en doft åt gubben. Den doftade inte så starkt, så jag trodde jag skulle klara den. Jean Paul Gaultier någonting.. men jag fick kasta den i smyg, då han inte förstod vilken migrän jag fick av den. Doften satt t.o.m. fast i säkerhetsbältet i bilen, vilket jag kände av vid körning då bältet blev varmt mot kroppen! Till duschen har jag Palmolive milk o honey, men vissa dagar tål jag inte den heller. Har alltid parfymfria deo, schampo, balsam och duschtvålar hemma. Det är svårt att hitta stylingprodukter som är bra och parfymfria, men det hittade jag på Apoteket.

keptak
0

Jag köpte en gång två träningströjor på Tradera, då jag jag inte hittade några bra på andra ställen. Dessa tröjor stank tvättmedel och jag trodde inte jag skulle klara av att ha dem alls. Hängde ut dem på vädring i typ två veckor, men det hände inte så mycket. Sen tvättade jag dem i oparfymerat tvättmedel + vädring. Lite doft försvann. Sen la jag dem i ättika och tvättade dem sen igen + vädring. Lite till försvann. Gjorde samma sak och tvättade sen i tvättnötter i stället och vädrade dem. Lukten så gott som försvann, trodde jag, och tog in dem. Men när de hade hängt inne ett tag kom lukten igen. Jag har sen dess haft dem hängande i en garderob där jag aldrig går in och nu luktar de inte längre och jag kan därför använda dem vid träning.

[Lilla Fröken]
0

Har också köpt textilier på Tradera som luktar starkt. Jag fick ge bort dem då jag inte fick bort doften på några tvättar. Köper aldrig mer textilier via annons. Det har även hänt att nya plastburkar och elektronik (!) har haft en söt parfymlukt.

Karmatarerskanise
0

Jag använder parfymerade tvätt och sköljmedel. Avskyr neutrals lukt och behöver känna doften en rentvättst för att må bra. Ni som är känsliga hade dött hemma hos oss. Golvregörong, toarengöring, köksrengöring, väggittagsdoft, doftsprayer, doftljus, doftande schampo, balsam, inpackning, duschkräm, deo, parfym och hudlotion. ALLT vi använder doftar. Kan bero på att jag är smått besatt av det.

[annajohannas]
0

Jag har haft svår doftallergi, fått ta bricanylinjektioner, för att få bort astmaattacker, dock inte vanlig astmaattack. Det är ju kemikalierna som vi inte tål och inte dofterna. Tålde inte tvättmedel, eller träffa folk med kläder som "doftade", det kunde vara någon som stod brevid mig som jag reagerade på, men kunde inte känna någon lukt, personen hade läggningsvätska i håret. Idag är jag mycket bättre, har lärt mig att andas och har även fått massage, lotorpsmetoden. Jag rekommenderar alla att testa denna, den är framtagen mellan en sjukgymnast och en läkare på sahlgrenska. Jag klarar vardagen väldigt bra, enda gången som jag blir dålig av deodorter, tvättmedel mm, är när jag är förkyld eller har det besvärligt med min astma.

Maria
0

#29 Jag känner igen mig där😃 + rökelse

/Maria

[Lilla Fröken]
1

Visst har vi parfymerade produkter hemma med men de används inte hela tiden. Om man själv är besatt av att lukta på något för att må bra, då har man nog andra problem. Jag går inte hem till folk som jag vet har dille på att ha luftfräschare överallt. Och dessa ifrågasättanden "parfym som luktar så gott" Hur kan man bli sjuk av det här" "jag tänker ha på mig parfym för jag struntar i om andra är överkänsliga" Det sista gäller ofta inom sjukvården. Så gott som alltid får jag ställa mig utanför väntrummet för att något irriterar luftvägarna.

Karmatarerskanise
1

32 vad för andra problem?

[Lilla Fröken]
0

Att man kanske tror att man luktar svett eller kanske inte mörker Hur starkt det luktar av en själv. Nu använde du ordet "besatt" och då tänker jag på något liknande tvångsbeteende. Ett måste. Man tolkar ju ord olika. Sen kanske du menade något annat.. Men det var så jag tänkte.

Karmatarerskanise
0

34 ja, och jag undrar vilka andra problem man då har om man är besatt av doft. Eftersom du anser att man har det måste du ju veta vad? Det handlar alltså om att jag känner ett stort välbefinnande och lycka när tväyten doftar gott eller när jag öppnar dörren till lägenheten och det doftar. Besatt menade jag i att köpa och använda doft i hemmet. Men det är kanske fel ord. Det är min hobby ;)

keptak
0

#30 Visst är det kemikalierna vi inte tål, men hur är det då med växters blommor som exempelvis hyacint, syrén och hägg?

keptak
0

#29 Känner du själv alla lukter eller är näsan "van" vid allt så du inte känner det?

Jag har hört många säga som #34 skriver att många inte märker hur mycket de luktar och de förklarar det då som att deras näsa är "trasig" som #7 skriver. Ett exempel kan vara att rökare inte känner hur de luktar gammal rök, men de i omgivningen gör det oftast. Detsamma med parfym, tvättmedel etc.

Karmatarerskanise
0

Jag har inte förstört luktsinnet. Känner alla dofter :) Och tur är det, det är liksom poängen ;)

keptak
2

#38 Okej. Vad skönt för dig! 🙂 Det är nog inte en mardröm bara att komma hem till dig, utan även att träffa dig. Kan du förstå doftöverkänsligas situation? De flesta jag träffar som har parfymer etc förstår oftast inte att vi mår dåligt av det utan tror att det bara sitter i huvudet.

Karmatarerskanise
0

Jag sätter mig längst bak i bussen, står aldrig tätt intill folk och mina vänner och släkt är inte känsliga. Så jag gör mitt för att visa respekt. Skulle inte sluta med det helt. Men när jag jobbar använder jag mindre doft i kläderna och ingen parfym. Hade jag jobbat på sjukhus hade jag inte använt doft allt när jag ska vara där.

[Lilla Fröken]
0

#35 jag förklarade ju hur jag tänkte? Har aldrig påstått att jag "vet" något.

Karmatarerskanise
0

41 såg inga förslag på vad som lunde vara fel.

[Lilla Fröken]
0

Okej. Läs inlägget igen. Det finns två exempel där på hur JAG kan tolka en besatthet.

Karmatarerskanise
0

Njä, orkar du inte förtydliga låter jag det vara :) är ju ganska ot ändå. Alla har vi våra laster, detta är kanske en av dom enligt vissa ;)

[Lilla Fröken]
0

Tycker att det står väldigt tydligt och klart hur jag tänkte.

mongu
0

Jag har träffat personer med njursvikt som för att dölja doften som följer med deras sjukdom har tagit på sin massor med parfym för att dölja den speciella doft som blir.

Det blir inte bättre med parfym, tvärtom men för deras egen skull är det nog det enda dom kan göra i en stressad situation.

Det finns säkert andra sjukdomar som gör att man får utsöndringsdoft och leder till att man försöker ta extra parfym, deodorant m.m

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Karmatarerskanise
0

Jag tar inte mycket parfym, bara lite det räcker.

[annajohannas]
0

#36 Är utredd på Sahlgrenska, där de konstaterade att jag var svårt sensorisk hypersensitiv (doftöverkänslighet). Fick även förklarat för mig att det är partiklarna från  t ex gran, syren, hyacint som är besvärligt för oss som inte tål dofter. Men efter att blivit behandlad med lotorpsmetoden, detta måste göras dagligen, för att inte bli sämre, så hade jag förra julen, för första gången på 40 år både gran och hyacint. Det kallade jag jul😃. Jag är även pollenallergisk, djurallergisk, mat allergisk så att bli bättre med en är ju bara bra😃.

keptak
0

#40 Jättebra då ju! Det skulle finnas fler som du.

#48 Okej, då fick jag det förklarat med varför en del växter och blommor kan vara besvärande. Tack!