Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 5789 ggr
kärtjej
2013-10-12 09:43
0

hostan släpper inte

För över 5 veckor sen var min kille förkyld och jag blev antagligen smittad av honom. Inom en vecka var han helt bra.

Nu är det här 5e veckan för mig som jag har rinnsnuva och jag måste snyta mig med jämna mellanrum. Men rinnsnuvan kan jag stå ut med, det värsta är hostan. Jag hostar dygnet runt jämt.  Värst på natten förstås när man borde sova. Jag låter som en hund som skäller och flera gånger är jag nära att kräkas då hostattackerna är så intensiva.

Förkyld och hostig har jag ju varit många gånger, men i över 5 veckor? Är det "vanlig" förkylning då?

Min kille säger att jag borde gå till läkaren för att det smäller så när jag hostar.

Vad tror ni? Är det helt normalt att tokhosta i över 5 veckor och att det bara fortsätter?

Det känns lite löjligt tycker jag att gå till läkare. Jag är ju bara förkyld. Men varför går det inte över? Killen blev ju snabbt bra och han hostade inte alls. Det borde ju vara samma virus som honom som jag drabbats av då jag blev dålig 3 dagar efter honom.

Hur vet man om man har lunginflammation? Ger det bara hosta som symtom? Och kan sådant självläka?

Maria
2013-10-12 10:04
1

Har du haft hosta i 5 veckor som inte har blivit bättre tycker jag du ska söka vård.

Lunginflammation kan yttra sig på många olika sätt.

/Maria

[Wraith]
2013-10-12 13:38
0

Vet flera som har envisa hostor just nu (något verkar gå), även jag har haft envis hosta som har kommit i två omgångar på 1 månad. Dessa har gått över efter ca 4-5 veckor.

Jag vet faktiskt inte själv om jag hade gått till läkaren än om jag hade varit du, troligast inte (så länge jag inte har långvarig feber). Men gå på hur du känner, är hostan så jobbig så sök läkare. Har du testat hosthämmande medel?

Det är säkert samma virus men vi är olika så virus attackerar oss olika. Så att symtomen blir så olika är inte konstigt.

Men det är iaf inget fel med att gå till läkaren efter så här lång hosta. Men om det är ett virus så kan läkaren inte göra mycket, kroppen måste läka ut det själv. Men ibland kan man få bakteriella infektioner i samband med en virusinfektion (sk sekundär infektion) och då kan antibiotika behövas om inte kroppen själv orkar kämpa bort det.

Ary
2013-10-15 19:17
0

Nä det är inte normalt och självklart är det läge att gå till läkaren, tycker jag. Kan ju vara en oskyldig luftrörskatarr eller vad som helst och att man bara behöver en bra hostmedicin så att luftvägarna får vila. Inga receptfria hostmediciner i Sverige funkar på mig så recept lär vara bäst. Somliga behöver kortison andra penicillin…

Krya på dig. 🙂

vallhund
2013-10-17 19:19
0

Har förkylning inte lagt sig efter 7 - 10 dagar söker man läkare, det kan ha uppstått komplikationer så som luftrörskatarr (bronkit) o det kan utvecklas till lunginflammation.

Långvarig rethosta kan leda till irritation i slemhinnorna som blir till en ond cirkel.

Receptfria slemlösande medel fungerar nästan inte alls, annat än bromhexin för en del. Hostdämpande finns Noskapin/Nipaxon som fungerar ganska bra. Är det illa behövs starkare saker.

Inte så trevligt om man hostar så att man bryter revbenen, det är extremt smärtsamt.

Krya på dig!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.