ALLTID ont i nacken!
Det blir bara värre och just i skrivandes skull är det outhärdligt. Har haft ständigt ont i nacken i flera månader nu. Ofta så leder den spända och smärtande nacken även till huvudvärk så alvedon används flitigt. Stretchar och masserar men inget funkar. Har verkligen ingen lust att gå till läkaren igen för jag har nästan bott på vårdcentralen det här året (pga depression och ångest) Någon som vet vad det kan vara för fel? Sitter liksom inte med huvudet i samma riktning varje dag eller så heller. Hjälp! :(
Spänner du käkarna mycket? Vissa kan göra det på natten utan att man är medveten om det. Men en tandläkare kan oftast se och ge hjälp om man tex har bettfel. Det kan ge känningar i nacken.
Jag hade testat sjukgymnast, ev naprapat för att se om de kan hjälpa. De brukar vara bra på leder/muskler, oftast duktigare än läkarna.
#0 GoodbyeLullaby
Sett från ett energiperspektiv där jag med energiperspektiv menar förmågan att på avstånd läsa av hur en kropp ser ut energimässigt och på så sätt se ge den fråga du ställer ett svar.
Tänk dig baksidan på din rygg, uppifrån axlarna hela vägen ner till där lungorna slutar. Om den delen av din rygg vore en mjuk tvätsvamp, skulle en "normal" rygg inte vara en något ihoppressad eller utdragen tvättsvamp. Den skulle vara i det läge tvättsvampen befinner sig när ingen håller den i sin hand.
Din rygg däremot är något ihoppressad/ihoptryckt i det partiet. Ungefär som att en stor hand läggs på dina bägge axlar såväl som över dig ryggrad och skapar ett konstant tryck neråt. Samtidigt pressar en annan hand nerifrån och upp från motsatt håll från där dina lungor slutar. Det betyder att den delen av ryggen hela tiden befinner sig i ett spänt, ihoppressat och konstant stressat läge.
Du behöver hjälp med att slappna av som ett inledande steg. Därefter är det möjligt att successivt gå vidare till djupare övningar för att arbeta sig inåt rent energimässigt. Och på så sätt över tiden släppa på spänningen i ryggen.
En bra övning är att några gånger per dag, dra upp axlarna allt du kan, håll dem så i några sekunder, sedan släpp ner dem allt som går och slappna av. Upprepa tre-fyra gånger och som sagt gör detta några gånger per dag.
Du spänner dig i axlarna omedvetet och det kan göra att du får ont i nacken.
Lycka till. 🙂
Det med käkarna skulle kunna stämma. Lite till och från så kan jag känna av ömmande bitmärken så sidan av tungan efter jag sovit. Tänker att den kanske kommer i kläm när jag spänner ihop käkarna. Att jag behöver lära mig slappna av stämmer nog också bra. Dock lider jag av ångest så jag är konstant spänd och aldrig helt avslappnad.
#3 tack, ska prova det :)