Galen på min hårbotten
Min hårbotten har bråkat med mig länge nu.
Har varit på vårdcentralen och där kollade 4-5 olika sköterskor på min hårbotten och kunde inte se någoting konstigt men de skrev ut kortisonsalva till mig som inte hjälpte ett smack.
Min hårbotten kliar och speciellt innan jag ska duscha. Brukar duscha var 2 eller var 3 dag.
Har även varit hos en distriktsläkare som sa att jag hade torr hårbotten och rådde mig att testa clerasil (som jag fick reda på sen att det är samma sak som head and shoulders).
Jag har testat i princip allting på apoteket. Gel för torr hårbotten, schampoo för torr hårbotten, balsam för torr hårbotten, dexem, selsun, milt oparfymerat mjällschampoo, head and shoulders (dry scalp, classic och någon mer). Har även testat huskurer som rapsolja och äppelcidervinäger men ingenting tycks hjälpa.
Finns det någon här som har samma problem eller vet vad som kan hjälpa? Har ingen lust att vända mig till vårdcentralen igen, de sa att om jag inte blir bättre ska de skriva ut starkare kortison men jag tvivlar på om det kommer hjälpa heller…
Jo just det, när jag gör rent min hårborste så brukar jag se massa vita små flagor. När jag kliar i hårbotten så känns det ofta som små "peppler" och som sagt så kliar det mest när det är smutsigt.
Har Du provat läkande shampon med aloe vera eller tea tree. Fann ett shampo jag använde för mjäll i tonåren, finner inte just den nu (20 år senare). Den var ett brunt lershampo med scrub-korn i som luktade tuggummi. Samma serie har dessa : Mjällshampo & Läkande shampo.
Hälsokost kanske säljer dem ännu. Prova med lite ansikts-scrub i hårbotten ibland och skölj ur ordentligt, så inte flagorna fastnar i hårstråna.
Det där är jättevanligt och hur tokigt det än låter, så ska du sluta med schampo totalt och börja med att tvätta med balsammetoden eller ägg. De flesta brukar bli i princip symtomfria.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Gå in på hår i fokus och hör med dem.
Hjälper inte tipsen ovan. Kanske du skall be att få remiss till en hudläkare. Min man o min dotter, har psoriasis i hårbottnen.
En allmän läkare kan vara duktig i detta, men bättre att få remiss till hudläkare.
Men pröva först ovan. Hårbottnen kan ju ha blivit torr av allt schamponerande kanske
Var rädda om varandra
Tack för tipsen. :)

Min hårbotten slutade klia när jag höll upp med shampoo. Eftersom jag har kort hår använder jag inte ens balsam, bara sköljer i varmt vatten.
Det blir aningen äcklig och extra kli-igt ett par veckor, men det går över.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

När det är så varmt på sommaren, kan du inte bara skölja huvudet varje dag med vanligt vatten o torka torrt o se om det hjälper? Det kan faktiskt vara så enkelt att svettdroppar pga värmen kan fräta huden och orsaka klåda, så det behöver inte vara mjällen som kliar. Om det nu är mjäll du hittar i din borste. Ofta är kliande hårbotten är också stressrelaterad.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Har ju använt schampo och balsam hela mitt liv så om det hade kliat pga schampo så skulle det kliat hela tiden. Kliet har jag haft problem med i kanske..5 år?
Stressrelaterat kan nog stämma då jag de senaste åren bland annat haft mycket ångest.
Min hårborste brukar ha små små (men många) vita flagor på sig, men hur vet man om det är mjäll eller bara torrt?
#8 Nej, det behöver den inte ha gjort. Min hårbotten började klia i 25 års åldern.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

#9. Och hur gammal är du nu?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#10 37
Håller med #2, prova balsammmetoden. Head & shoulders torkar ju nästan ut mer än vad det ger fukt egentligen (hur annars håller dom uppe affärerna?!).
Jag har fått samma problem, börjar bli galen av allt kliande! Det kliar bara i bakhuvudet dock så vet inte vad det beror på!
Medarbetare på Skolios Ifokus.
Balsammetoden är jag tveksam till. Det måste ju finnas något annat som hjälper? :/
#14 Tvätta med ägg då?
Ägg? Det låter läskigt.. Funderar på om det är något medicinsk och om någon salva eller så skulle hjälpa. Eller om det kanske beror på att jag mår väldigt dåligt?
Har du frågat någon som kan det? Din frisör eller läkare?
#16 Hehe, läskiga? 😎 Det är inte farligt alls, äggulan är fet och löser upp fettet i hårbottnen tillsammans med den mekaniska rörelsen.
Ett schampoo är ju uppbyggt så att det ska göra fettet vattenlösligt och tar bort allt fett, medan ägget bara tar bort överskottet. Hårbotten kommer då tillslut i balans, vilket inte kommer ske med schampoo.
Många schampoo lämnar dessutom rester av kemikalier i hårbotten som är retande.
#17 Ja har varit på vårdcentralen, de hämtade 5 olika personer som fick kika men ingen kunde hitta något, men det spelar ju ingen roll för det kliar ju i alla fall.. :(
Testa Paul Mitchells Tea Tree schampoo! Nu har jag ju inte sett din hårbotten, men som utbildad frisör är det mitt tips :) Det lugnar och kyler.
# 19 Men 5 olika personer? Var det läkare eller någon receptionist?
#21: Det var sjuksköterskor. Men även en läkare har kikat och han sa att jag skulle använda head and shoulders och det gjorde jag i ett år förut och det hjälpte inte ett smack.
Kanske skulle nämna att jag har anorexi också, kan det vara orsaken?

# 22 Att du har anorexi kan ju vara en orsak till dina besvär. Kroppen ställs ju på svält och då sker det saker i kroppen som man inte räknat med.
Har du nån hjälp med din anorexi?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#20 det där schampoot fick sambon av sin syster som så kallat "bakis schampoo" (hon är frisörska) eftersom det känns som att hårbotten nästan fryser på grund av tee tree oil. Men jag som psoriasis patient blev ju överlycklig, det väcker en till liv på morgonen OCH hjälper mot min flagnande hårbotten. Underbart schampoo 🙂
Head and shoulders mjäll schampoo hjälper mig med min psoriasis så helt illa kan det inte vara men jag tvättar mitt hår max 2 gånger i veckan. Att ha en kliande hårbotten är hemskt men det finns ett flytande kortison som hjälper både mot hudutslag, flagnandet och kliandet. Diprosalic heter den och den fick jag utskriven av min hudläkare just för att jag har så mycket problem med min hårbotten.
#24 Vad skönt att det hjälper på dig! :)
#20 Har skickat iväg en beställning på det schampoot nu. Hoppas att det hjälper. Tack för tipsen.
#0 För mig låter det som om du har en reaktion på en ingrediens. Att du blev rekommenderas head and shoulders är bortom mitt förstånd. De flesta hudvårdsprodukter du hittar där ute idag innehåller så mycket dåliga ingredienser att jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Head and shoulders verkar inte vara ett undantag. Tittar jag på ingrediensförteckningen verkar det innehålla båda uttorkande sulfater och silikoner. Dvs inget huden vill ha. Jag rekommenderar dig att gå till en duktig frisör och prata med dem.
#26 Håller tummarna för att det funkar superbra på dig! :)
#28 Om det inte skulle hjälpa, skulle det kanske vara värt att testa Urtekrams produkter? De kanske är snällare utan en massa "skit"? 😛
#29, vad är urtekrams för något? :)
#30 Aldrig testat men vad jag läst om dem så verkar de vara ekologiska schampon och balsam. Exempelvis detta http://www.urtekram.dk/no_cache/produktdetaljer0101/prodcat/schampo/2833/aloe_vera_schampo_ekologisk_250_ml/
Tror du att det är bra?
#31 svårt att säga eftersom att jag inte använt det! Men berätta gärna hur det andra schampot fungerade så får vi kolla vidare sen! :)
#32 Ja ska testa det andra först, så att man också vet vilket som hjälper om det hjälper. Men det jag tänkte på också var att jag har haft atopiskt eksem som barn och är man atopiker så har man mer känslig hud. Kanske är därför det kliar också? Min hud är väldigt känslig, nu har jag exempelvis så och då när jag har förband på så får jag massa röda utslag av tejpen som sitter på förbandet. Bränner mig väldigt lätt också och får torr hud jättelätt. Så att hårbotten kliar kanske har med det att göra?
Därför verkar det bra med något ekologiskt alternativ som är milt. Fast å andra sidan har jag ju haft apotekets egna parmfymfria ett tag för att testa och det kliade i alla fall.. 😮
Fick Tee tree schampot idag och har duschat. Tycker att hårbotten känns EXAKT likadann. Kliar fortfarande. 😕
#34 Ge det en chans och testa ett tag :)

# 34 Du måste ge det tid för att använda en gång är lika med noll. Du måste testa under en längre tid och låta din hårbotten få en chans att återhämta sig.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jo misstänker att man måste använda det fler gånger men blir tokig på detta kliande. :/

Vad säger din läkare? Kanske du kan få nån medicin som kan stilla din klåda. För du har väl en läkare hoppas jag.
Ha en bra dag! Mongu.
Det kan faktiskt bero på din anorexia också då du kanske inte får i dig tillräckligt med näring. Har dutestamed at ta zink som kosttillskott?
#38 En läkare? Får alltid träffa en ny.. Men sökt för hårbotten har jag gjort två gånger. Ena gången träffade jag då en sjuksköterska som tittade på hårbotten och såg bara att jag var röd där jag kliat men inget annant. Hon hämtade en kollega som inte heller såg något och sedan yttterligare en. De skrev i alla fall ut någon kortisonsalva som inte hjälpte ett smack men jag gick aldrig tillbaka.
Sedan pratade jag med en läkare som sa att jag skulle använda clerasil (som inte finns, heter ju sedan länge head and shoulders). Och det hjälpte ingenting heller (hade jag använt det i ett år innan).
Det jag tänker på är att min hårbotten kanske är känslig då jag haft atopiskt eksem som barn och min hud är rätt känslig. Bränner mig lätt, blir ofta väldigt torr speciellt på vintrarna då jag får sår och sprickor på händerna, har jag ett sår och måste ha plåster så blir min hud så irriterad att jag får sår där plåstertejpen satt istället.
Som barn var jag också pälsallergiker och just nu har vi en katt. När han var kattunge var jag allergisk mot honom med snuva, kliande näsa och rinnande ögon som symtom. Det försvann efter kanske 2 månader. (Kattungar blir man ju ofta mer allergisk mot). Så jag tänker om kliande kanske är en allergisk reaktion? Men samtidigt tror jag inte att kliandet kom fören några år efter vi skaffat honom så det vore konstigt. Dessutom kliar det ingen annanstans.
#39, Kan ha att göra med det för jag kan inte riktigt minnas att det kliade innan anorexian. Men äter kosttillskott och har börjat äta väldigt bra igen och går upp i vikt. Och när jag hade mens en gång förra året och var på en bättre vikt så kliade det ändå.
Mitt kosttillskott innehåller 100% av RDI av Zink..

En allergi kan blossa upp igen så kanske du skulle kolla det. Sen känns det som du behöver få kontakt med läkare och få lite prover tagna.
Då du har en ätstörning så kan kroppen visa konstiga symptom så jag tycker du ska få hjälp med ätstörningen också.
Sen får du ge hårbotten lite tid att hämta sig. Om möjligt försök låta bli att klia. Det är svårt jag vet.
Ha en bra dag! Mongu.
Blä idag har den kliat som sjutton, mer än vanligt. Nej kliar gör jag inte, ibland om det är helt outhärdligt så masserar jag med fingertopparna men oftast kliar det mer då.
Konstigt nog så brukar det klia mer när jag inte duschat på några dagar..

Tycker fortfarande att du bör söka läkare. Du har haft det här så länge och det kan ju va nåt som du kan få hjälp med.
Är inte alls säkert att det är hårbotten och utslagen som är grunden utan kan va andra orsaker.
Beställ en läkartid så du får hjälp. Om inte den läkaren kan så bör det va befogat med en remiss till en hudläkare.
Ha en bra dag! Mongu.
Går på vårdcentralen för såromläggning och hon skulle boka läkartid till mig då jag har domningar, är överkänslig och har ont i benen (framförallt det ena). Vet inte när tiden blir för jag har inte fått kallelse än men tror du jag kan fråga den läkaren då? Och om han/hon inte vet så kanske jag kan be om en remiss? Känns onödigt att ha två läkartider inbokade..

Hur ofta går du på såromläggning? Vad är det för sår du har? Då är det ju inte bara hårbotten som är problemet utan du har ju mer hudproblem. Kanske hänger ihop?
Kolla med den sjuksköterskan om när tiden blir och se till att du får tid så du hinner ta upp allt. Det är många gånger som läkarna på vårdcentralen har tidsbrist, tyvärr. Men säger man till när man bokar så kan man få längre tid.
Ha en bra dag! Mongu.
Det där låter som mina problem. Jag har provat alla mjällschampon på Apoteket samt no poo. Läkaren sa att det var mjälleksem och när jag läser på om det verkar det rimligt. Framför allt tänker jag då på att det kliar där det har varit fuktigt. Om jag svettats i nacken, vid öronen och hårfästet tex. Även att det kliar några dagar efter att man duschat tänker jag hänger ihop med detta = håret blir fett och därmed fuktigt i hårbotten. De schampon som läkaren föreslog hjälper dock inte på mig (ex fungoral). Borde nog gå tillbaka dit.
#45 Har gått en gång i veckan men nyligen börjat med en gång varannan. Det hör inte ihop med hårbotten, såren jag har är trycksår så det har inte med varann att gör alls.
Ska inte på såromläggning fören om 2 veckor så får se om jag hinner prata med henne om det eller om läkartiden blir snabbare.
#46 Jag har också provat typ allting på apoteket, även selsun men blev inte hjälpt av det heller. :/

# 47 Då tycker jag du ska ringa VC och be om en längre tid så du hinner ta upp allt som är med din hälsa.
Ha en bra dag! Mongu.
Min syster har också haft klåda och flagor. Hon har t o m flagor i hörselgångarna och drabbades ibland av dövhet. På vårdcentralen har de gett henne kortisonsalvor och sugit rent hörselgångarna.
Jag frågade min hudläkare om mina utslag i händerna kunde vara av samma typ. Nej, sa hon, din syster har troligtvis psoriasis, det har inte du. Nästa gång syrran hade besvär, nämnde hon psoriasis. Då fick hon rätta mediciner. Be om en remiss till hud.
#49, Jag tror jag får göra det om de inte vet. Var hos en naprapat idag för att jag har ont i en axel, då passade jag på att fråga om en knöl jag har haft på min rygg och hon sa att det var ett revbensutskott. Så det var inte så konstigt att det gjorde ont som sjutton när jag sutti och försökt massera ut den. Läkaren jag var hos förut sa nämligen att det var en muskelknuta… Så vet de inte så ska jag be om en remiss.
Jag packar in hela mitt hår och hårbotten i kokosolja 2 dagar i veckan och efter tvätt och skölj häller ja i äppelcidervinäger som är utspätt med vatten och sköljer inte! Gjorde faktiskt fel med vinägern första gången och sköljde men när jag förstod att man inte skulle skölja ur det så fick jag omedelbar hjälp av det! Kokosoljan hjälper också jätte bra! =)
#51 Det kan säkert hjälpa, men för mig förvärrade det bara. Om det är mjälleksem så förklaras ju det genom att hårbotten blir instängd och fuktig under inpackningen (jag får eksem och klåda väldigt lätt av fukt). Äcv är dessutom uttorkande, kan vara bra att ha i åtanke. Jag vill inte ta ifrån dig dina erfarenheter och säga att du har fel, bara lägga in en brasklapp om att det inte fungerar för alla :)
Ja visst skulle allt vara lätt om samma funkade för alla? =) för mig funkade liksom kombinationen =) Med enbart oljan eller vinägern blev det inge bättre, bara när jag använder båda =)
#53 Jag menar att det beror på vad problemet bottnar i och ville påpeka att ifall man upplever att klådan uppkommer bland annat av fukt så kanske inte den metoden funkar :)
ja men skrev inte ts att det är konstaterat att klåden kommer av torr hårbotten?
#55 Så som jag har förstått ts text är att det är en teori. Att det kliar mer några dagar efter dusch låter ju inte som ett tecken på det tycker jag tex. Det låter som hur jag har det.
Nej de har inte konstaterat någonting om min hårbotten så det är bara mina spekulationer. Men håller ändå med om att om hårbotten vore torr så borde det ju inte klia mer när jag inte duschat på typ 2 dagar. Har testat med äcv några gånger men det fungerade inte alls på mig. :/ Även testat att packa in hårbotten med olja (olivolja tror jag det var) men det hjälpte inte ett smack heller.
Förresten, när jag borstar håret och gör rent hårborsten så är det fullt med vita små flagor bland håret. Men om det skulle vara mjäll så borde jag ju ha blivit hjälpt av antingen H&S, apotekets mjällschampo eller selsun…
#58 Jaa, det låter som min hårbotten… Jag är inte heller helt nöjd med min diagnos eftersom schampona inte hjälper.
Har du testat att äta selen+E som kosttillskott?
#59 Låter inge vidare att schampot inte hjälper. :/ Jag hoppas att läkaren jag träffar sen vet. Blir tokig annars.
#60 Min multivitamintablett innehåller 100% av RDI med selen och vitamin E. Äter också omega 3 (som också innehåller vitamin E) varje dag..
Frågan är vilken sorts selen och jag förmodar att den innehåller också vitmain C vilket man inte ska ta samtidigt.
Fast jag äter också ägg dagligen vilket innehåller selen. Äter även nötter och frön och mycket fullkorn.
Testa absolut detta : Köp Salvia- te. Det är en ört. Koka en liter te /gång - låt svalna. Varje gång du tvättat håret så avslutar du med teet. Det ska inte sköljas ur. Bara avsluta med tevatten. Testa var dag i en veckas tid👍

Vad är det salvian ska göra med hårbotten?
Salvian desinfekterar och drar samman hårbottnen och stimulerar blodcirkulationen, vilket kan minska mjällbildning och fördröja håravfall, och sägs göra håret glansigt och kraftigt.
Används för att göra mörka hår mörkare. Motverkar mjäll. Används även invärtes vid besvärande svettningar, matsmältningsproblem och som gurgelvatten vid inflammation i mun och svalg. Antiseptiskt och läkande som omslag.

TS har du beställt tid hos din läkare än? Tycker du ska göra det och inte hålla på med en massa olika produkter.
Bättre att få en remiss till hud så dom kan få se hur det är.
Ha en bra dag! Mongu.
Det är som sagt inte jag som har beställt tid utan sjuksköterskan på VC skulle göra det. Tror jag snabbare får en tid då också då det jag söker för är benen och sa från dag 1 till henne om benen och nu sa hon att hon skulle försöka fixa en tid snabbt eftersom det inte gått över. Men fortsätter med Paul Mitchell schampot så länge, var så dyrt så det känns drygt att inte använda. Men det gör mitt hår elektriskt. :/
Har varit hos läkaren nu. Hon kunde inte säga exakt vad det var nu men hon tog prov på min hårbotten för att se om jag har svamp. Men hon sa att om jag inte har svamp så ska jag få en remiss till hud.
jag har haft kliande hårbotten så länge jag kan minnas, är 21 nu. Fått massa salvor utskrivna även vart hos hud läkare och kollat utan något vidare svar. Har helt enkelt fått leva med att gå runt och klia mig hela tiden, ( har blivit en ful vana) Fast jag kliar ju dock så jag börjar blöda i bottnen. Men vad jag märker så går kliandet mycket i perioder med hur man mår. Mår man bra både psykiskt och fysiskt så kliar det mycket mindre medan om man är stressad eller inte äter rätt ex så kliar det betydligt mycket mer.
Du kanske ska fokusera på hur du mår? Och tänka på om det kan vara en del av orsaken?
#70 Jag har också tänkt i samma banor faktiskt då jag tror att kliandet började i samband med anorexin. Men som liten hade jag också kliande hårbotten en period och jag var barn och vad jag minns mådde jag inte dåligt då.
ok har inte orkat läsa allt.
Min man har också problem med kliande och "mjällig" hårbotten och har fått veta av läkare att det är exem. han har ett schampo utskrivet som innehåller salitylsalicylsyra som hjälper lite men det som hjälper mest är att hålla det kortklippt. Vårt egengjorda schampoo och att bara tvätta med vatten vissa gånger hjälper också men det han har kommer han att ha hela livet så jag hoppas ju att det inte är det du har (men har du andra exem så kan det vara så han är också allergisk m.m.)
vad jag förstår så vill du inte köra balsam metoden men hur skulle du tycka om att varannan gång du tvättar håret bara tvätta med vatten?, jag tvättar med schampo 1-2 gånger i veckan (ibland inte ens det) och annars så tvättar jag med bara vatten. Min man har börjat med det lite smått också och det verkar hjälpa om än lite. När man tvättar med bara vatten masserar (?) du hårbotten som om du hade haft schampo och sköljer ur (jag brukar massera då balsamet sitter i) gör du så så slipper din hårbotten skit som head and shoulders i alla fall då och då och det blir rent ändå.
åh och min man använder inte vax, platttång eller liknande längre det gör somsagt hans hårbotten värre och långt hår (längre än 2-3 cm men då har han väldigt tjockt hår också)
l'm back
Man behöver inte märka att man mår dåligt egentligen, man kanske helt enkelt inte ser det själv. Kan bero på vitamin brist, eller så. Mitt blossar ut mer vid stress och psykiskt ohälsa, så illa att det blossat ut på händerna med. I och med anorexin låter det för mig som att det är vitaminbrist och maten det hela ligger på, även att det påverkar psyket såklart! och det är inget lätt att jobba på, det tar tid.