Grå/blå fingrar
Hej
Idag var jag på akuten för jag fick igår och har haft det kvar idag gråa fingrar + skarp smärta i höger hand/handled, men läkaren visste inte vad det var och skickade hem mig (jag ringde sjukvårdsupplysningen först och det var på hennes råd jag for till akuten)
Jag har reynauds "redan" och brukar via det få blåa fingrar ibland (jag brukar skämta att jag är som en julbelysning som varvar mellan vitt, blått och rött) men detta var inte på samma sätt. Jag har pga reynauds ledvärk redan men denna var starkare och skarpare.
det var mer grådaskigt och höll/håller i sig längre (sen igårkväll/eftermiddag, jag har fortfarande kvar lite och det har varvat förut så jag vet inte om det kommer tillbaka), det gick från lillfingret och den sidan av handen och in (det kunde vara tydlig skillnad mellan där handen såg vanlig ut och där den var grå, ett streck mitt på rent utav) det såg nästan ut som om jag just hållit på med blåbär då det var värst, nu är det mer som "borttvättad blåbär färg".
Fingrarna på den påverkade handen ser också "tommare" ut eller vad man kan säga (rynkiga fingertoppar m.m.)
+ smärtan då.
Nån om varit med om liknande och vet vad det kan vara (kanske nått som har med reynauds att göra tex att den eskalerar eller vad man kan kalla det). Bild kan jag tyvärr inte ge då det är högerhanden och jag är högerhänt (och just nu syns det mest om man har båda bredvid varandra)
(om det spelar roll så har jag både tagit acroxia och sen efter att läkaren sa det tramadol actavis och har ändå ont)
l'm back
Det höll i sig ett dygn om det hjälper
l'm back

Sånt som bara dyker upp under ett dygn, är väl inte värt besväret att grubbla över. Var glad över att det var så tillfälligt.
#2 tja smärta som är så stark att man inte kan göra nått är väl inte bara nått litet, minskad/dålig blodcirkulation under så lång tid är ju heller inte nått som är så "lite" med tanke på att saker kan snabbt gå illa. och bara för att det är borta nu betyder inte att det inte kommer tillbaka.
l'm back

Om läkaren inte kunde avgöra vad det var, så är det i stort sett omöjligt att utifrån en beskrivning här gissa vad det var.
Man kan råka stuka sig eller ligga och sova med en hand i tokig vinkel, så att det blir jätteont dagen efteråt. Det händer de flesta någon gång och inget man grubblar mer på.
#4 jag hade inte skadat mig innan (det var länge sen jag ramlade tex) och det började på en eftermiddag/kväll.
Jag har sökt lökarhjälp för div saker i snart 10 år så jag vet att läkare ofta inte kan ett skvatt.
och som sagt inte ens (receptbelagda) opiater hjälpte så jag tror inte jag legat konstigt.
Jag tänkte mest att nån annan kanske känner igen sig och har varit med om samma, jag söker inte efter diagnos.
l'm back