Anorexia
Hej!
Gjorde ett test för några veckor sen, ang. anorexia.
Vilket visade sig att jag är på väg att få anorexia.
Berättade idag för min mamma om detta, och hon blev skitförbannad.
Så min fråga är.
Är det rätt att en föräldrer ska bli förbannad och även anklaga mig för att vara egotrippad?
Vad gjorde du för "test"? Alla reagerar på olika sätt, finns inget som är rätt eller fel.
#1. Jag gjorde ett test hos skolsköterskan.
Jag menar, föräldrar ska ju vara där och stötta en, kanske ge vägvisning om hur man kan kanske gå till väga.
Skolsköterskan ger jag ingenting för. Jag blev mer eller mindre tvingad av skolsköterskan att gå på viktkontroll när jag gick i gymnasiet, låg lågt på BMI men i kroppen var jag normal. Mamma var flyförbannad för att de "anklagade" mig att ha en ätstörning. Jag tyckte det bara var skönt att få komma ifrån lektioner ;) haha. Är du/ni oroliga så bör du kontakta din vanliga läkare. Blev din mamma verkligen arg, eller blev hon rädd? Många vet inte hur de ska hantera en sån situation.
Jag kan tänka mig att hon blev rädd. Rädsla blir många gånger förvrängd till ilska när det handlar om någon som man älskar och är rädd om. Du får tänka på att din mamma älskar dig, hon förstår inte vad som händer och hon känner djup frustration. Det är väldigt svårt att vara förälder och se sitt barn försvinna in i destruktivitet. Hur ska man handskas med det? Det du älskar mest vill förstöra sig själv….?? Vänd på det hela… Tänk på någon eller något du älskar, ett djur en person eller vad som gäller just dig. Se hur den/det väljer att sluta äta, tyna bort och kanske dö. Skulle inte du bli arg?? Skulle inte du bli arg/förtvivlad och inte veta hur du ska göra?
Tänk på saken…
Kram!
Jag kan tänka mig att din mamma samtidigt blev irriterad över att hon inte varit inblandad utan skolsköterskan blev det istället. Hon kanske känner sig lite utanför där. Att du vände dig till sköterskan istället för henne.
Försök att prata med din mamma igen. Ni kanske kan träffas alla tre och prata om dina bekymmer.
/Maria