Magproblem och håravfall
Hoppas nån kan hjälpa mig här med hur jag borde gå vidare med mina problem.. Och så känner jag att jag behöver ventilera mig lite. Känner mig väldigt förtvivlad för tillfället och känns som vården bara vänder mig ryggen..
Jag har haft problem till och från med min mage i 3 år nu. Sökte för det 2010 då jag hade blod i avföring och väldiga kramper i magen. Fick då göra en koloskopi där läkaren tyckte att han såg blod i tunntarm och misstänkte chrons. Skulle då bara göra en magnetröntgen för att bekräfta detta. Men på MR såg allt normalt ut sa dem. Så de skickade hem mig utan diagnos och sa att jag var frisk.
Problemen har sedan fortsatt till och från i 3 år och jag provade alla sorters kost som kan tänkas, men inget har tyckts hjälpa riktigt. Kan inte se nåt samband med nåt jag äter och när jag mår dåligt. Dock kommer problemen periodvis. Kan vara dålig i magen 3-4 veckor i sträck när det är som värst. Dock har jag ingen blod i avföring nu. Och blir då väldigt väldigt uppblåst i magen när jag ätit. Så illa att jag inte kan stänga jeans osv, ser gravid ut i 5 månaden eller nåt sånt. 😕
I våras fick jag nog då jag känt mig trött en längre tid, sov extremt mycket och var så sjukt orkeslös. Gick till min VC och bad om en undersökning, där läkaren nästan bad mig gå hem när jag sa att jag sökt för detta tidigare. Jag stod dock på mig och sa att jag ville att dem tar blodprover, gluten, laktos, avföringsprov, ja rubbet i stort sett. Tog 2 dagar så ringde läkaren och sa att mitt HB låg på 84 och jag fick börja äta Duroferon (järntabletter) i 3v. Gick tillbaka till VC och då låg det på 115, så då sa dem att jag inte behövde äta dem mer.
Fick efter detta göra en ny koloskopi och en gastroskopi, där dem sa att tarmen eventuellt (?) såg lite svullen ut, men att det kunde vara normalt. Man tog vävnadsprover och dem var normala. Så man gick aldrig vidare med nåt mer med mina problem.
Så jag är alltså ett olöst fall, har inte fått nån diagnos alls trots mina problem. Man tog aldrig reda på nån orsak till järnbristen heller. Jag äter bra med bra mat, har inga speciellt kraftiga menstruationer eller nåt sånt. Jag vet inte hur järnvärdet är i nuläget, sista proverna togs för 4 månader sen.
Anledningen till att jag känner mig orolig nu igen är att jag tappar sjukt mycket hår! Drar jag fingrarna igenom håret i duschen så ramlar det av onaturligt mycket. Har hållt på såhär nu sen i våras, men sista 2-3 månaderna har det ökat mycket, och nu tycker jag det är ohållbart. Jag har även känt mig lite trött igen sista månaden.
Vad gör man åt detta? Finns det någon med liknande problem som mina? Hur gjorde ni isåfall? Alla tips tas tacksamt emot.
Jag vet inte vart jag ska vända mig längre, känns som man inte får någon hjälp någonstans. Det känns som man är en hypokondriker eller nån som bara ringer sjukan för man tycker det är kul, för jag blir inte tagen på allvar känns det som.

Det låter lite som dina magproblem kommer i skov? Du är bra några veckor för att sen ha problem några veckor, stämmer det?
Du har lågt Hb och det kan göra dig jättetrött. Du tappar mycket hår och min fundering är om du pga magen inte tar upp alla näringsämnen du behöver och hamnar i en negativ spiral.
Man kan få många brister i kroppen när magen krånglar. En bit av tunntarmen tar upp många av våra näringsämnen och bl.a. B 12.
Tror att ditt håravfall hänger ihop med magen.
Då du inte tycker dig hörd och sedd på den VC du går på tycker jag du ska byta VC. För så här ska du inte behöva må.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!