Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettstress-och-utbrändhet
Läst 6445 ggr
bellabu
0

utmattningssyndrom

Hej!

Jag har fått diagnosen utmattningssyndrom m magkattar pga psykisk påfrestning och stress på jobbet.

vantrivs på mitt jobb då en kollega är väldigt styrande och otrevlig. hon är rent av elak mot mig, och så är själva jobbet väldigt stressigt med ett jätte dåligt schema. (tex jobbar 4 dagar ledig 1 dag sen jobba 4 dagar ledig 1 sen jobba 3 dagar ledig 2 och så rullar det, har aldrig hunnit vila upp mig)

Jag har varit sjukskriven 4 veckor nu och har 3 veckor kvar nu. känner ångest över att komma tillbaka, vet inte vad jag ska göra då det inte finns mycke andra jobb här(bor på liten ort)

jag mår olika dåligt från dag till dag men ibland bara jag inte orkar diska och tvätta och handla och allt som där hör till ett hem.

Så igår så blev jag arg över att sambon inte kunde hjälpa mig mer nu när vi vet varför jag mår som jag gör och då svarar han "att han förstår men han är trött på att jag överdriver det hela så, de kan ju knappast vara så illa att jag inte skulle orka tvätta svarade han".

och då sa jag "men vad fan ska jag göra då ?jag orkar inte mer"  då svarade han " gå och dö eller något då så slipper du det ju"???! Jag blev så fruktansvärt ledsen så jag satt och grät närmare 1 timme men han brydde sig inte han bara satt vid datan.

Sen idag åkte jag till mina föräldrar och min mamma frågar mig om jag kan passa deras hund för dom ska ut och fiska, (ingen frågan om jag skulle med eller något) sen när dom kom hem från fisketuren och jag suttit och passat deras hund så berättar jag att jag var och lämnade informationspapper om utmattningsyndrom till min chef härom dagen och då svarar min mamma "men är inte det att överdriva, att åka ner för en sån sak, han vet nog ändå vad det är"

VARFÖR ska dom som ska vara mitt stöd bara tycka att jag överdriver???? jag orkar inte, jag blir så ledsen!!!!

hur ska jag göra och tänka för att orka mig tillbaka till jobbet när ingen verkar förstå mig och hjälpa mig???

blev nog rörigt detta men svårt att förklara

bellabu
0

får tillägga att jag ska till psykolog men det var 5 veckors väntetid dit???! tyvärr.

har fått extremt dåligt självförtroende med dels för kollegan som var elak hela tiden (inget jag gjorde var bra och hon sa det på elaka sätt) och sen att alla verkar tycka att jag överdriver nu. jag kan ju inte rå för hur jag mår.

Maria
1

Är du med i facket så kan du alltid ta hjälp därifrån när det blir problem som är så stora att du t.om blivit sjukskriven.

Problemen hemma är däremot svårare när de närmast inte riktigt förstår.

Utmattningssyndrom är ju väldigt nära utmattningsdepression och frågan är om dina nära kanske kan bli mer förstående om de vet att du är deprimerad?

En idé kanske är om din sambo följer med till nästa läkarbesök?

/Maria

bellabu
1

På jobbet håller dom på att "utreda" som det heter, har berättat varför jag är hemma och haft möten och enskilda samtal med mina kollegor. jag har inte varit där då utan är som sagt hemma och sjukskriven. är inte med i facket. utan bara a-kassa.

mina föräldrar och sambo har med läst om själva utmattningssyndrom och dom alla svarade att det förklarar ju en del om varför jag är som jag är och mår som jag gör men ändå tycker dom att jag överdriver/överreagerar.

sambon bad om ursäkt idag om hur han betedde sig igår men…ändå det tar ju inte tillbaka att det inte känns som om någon tror på mig.

M A N I N A N
2

Ta med dem till läkaren nästa gång och be läkaren förklara. Utmattningssyndrom är ett tillstånd som orsakas av långvarig stress och inget att leka med. Det ska tas på allvar och inte bagatelliseras. Om du ska bli bra och kunna börja jobba igen krävs en förändring. Kanske tom att du byter jobb. Många gör det. Men det är ju svårt om det inte finns andra jobb att söka. Göra något helt annat, börja studera? Vid utmattningssyndrom har hjärnan utsatts för stress i allt för hög grad och för att hjärnan ska få chans att läka ut behöver du befrias från stress, även hemma, vila, motionera i lagom mängder samt göra saker du tycker är roliga och stimulerande. Annars läker inte hjärnan och utmattningssyndromet fortsätter och risk för depression ökar. Det är viktigt att din omgivning förstår detta. Det kan ta lång tid att återhämta sig från ett utmattningssyndrom, månader, halvår, år… Inte minst med tanke på det borde det ligga i allas intresse att stötta dig. Men de måste först få förståelsen. Fast allt detta vet du ju redan så det var onödigt att jag skrev allt detta… ;)

mongu
2

När det är jobbrelaterat så kan man få hjälp från företagshälsovården. Om det finns nåt sånt avtal.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

hansson57
4

Hoppas du får stötta av din läkare i alla fall. Bombardera din sambo med info så att han börjar fatta. Ert förhållande är viktigast just nu, dina föräldrar får komma i andra hand. I början när jag hade blivit sjuk, svarade jag INTE i telefonen t ex. Tänk på dig själv i första hand. Oj vad detta inlägget skulle kunna bli långt, men stannar nu. Ta det lugnt och som ordspråket säger: Sköt dig själv och skit i andra. Kram.