Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: psykisk-hälsa-ohälsa
Läst 3030 ggr
Castiel.
1

Informera mig om epilepsi, tack!

Hej!

Jo, såhär är det. Ikväll var jag med om något riktigt obehagligt och jag vill helst glömma det helt och hållet, men jag behöver svar eftersom jag inte kan få ordentliga svar från personen detta handlar om. Jag ska försöka förklara så gott jag kan. 

Jag har en kompis nere i England som heter Becky, hon är 21 år gammal och hon är enligt mig en grymt underbar vän. Vi har samma humor och vi kan prata om i stort sett vad som helst. Vi träffades på en Internetsajt som heter Tumblr och nu så pratar vi även med varandra över Skype och sms:ar varandra med jämna mellanrum. Jag minns alltid hur en person beter sig, jag liksom lägger det på minnet av någon anledning och jag gör det helt omedvetet. 

Jag har även en förmåga att märka när något är riktigt fel och just det hände ikväll. 

Jag satt i skolan på svenska lektionen och hade jätte tråkigt medan vi läste en bok så jag bestämde mig för att sms:a Becky för att ha lite roligare, men jag fick jätte konstiga svar, det var som att hon inte alls visste vem jag var och först trodde jag att någon annan hade hennes telefon t ex hennes mamma. Men jag fortsatte sms:a med henne och jag tänkte hela tiden "Det är något som är väldigt fel här".

Hon frågade vem jag var och jag sa att det var jag och sen när jag skrev att jag hade tråkigt på lektionen och ville prata med henne så frågar hon en gång till vem jag var. Så jag tänkte typ att hon skojade eller något. Sen frågade hon varför svenskar ens har svenska i skolan och jag har liksom berättat allt om svenska skolor för henne och hur dom fungerar och varför vi har vårat modersmål som grundämne i skolan, så jag tyckte det var lite konstigt.

Sen ställer hon frågan (skriver på engelska); "Were you ever British because I am?" och hon vet om att jag är svensk, så jag började bli väldigt misstänksam och när jag skrev "No, I'm 100% Swedish" så skriver hon tillbaka "Oh. Perhaps we should stop texting.".

Efter det var det tyst ett tag och jag tänkte inte mer på det förrän jag kom hem och såg att hon var online på Skype. Så jag ville prata med henne om varför hon betedde sig så konstigt över sms, men jag fick inga vettiga svar.

Igen frågade hon vem jag var och jag förklarade att jag hade sms:at henne men att hon betedde sig konstigt och hon frågade om jag var Angelica och jag sa "Yes, it's me." och sen frågade jag om hon hade bytt nummer för jag trodde seriöst att detta var någon helt annan. Sen skrev hon att hon hade pratat med en vän om vem jag var och då blev jag ännu mera misstänksam. Efter det började jag be henne att berätta för mig vad det är som händer, men jag fick inget svar på ungefär 50 minuter. Sen skickade hon sms igen (hade bett henne att förklara där med och mitt tålamod började ta slut) och skrev att vi hade pratat på Skype, och jag skrev att hon inte hade gett mig några svar eller pratade med mig särskilt mycket på Skype så jag började fundera på om hon verkligen mår bra eller inte. 

Sen helt plötsligt säger hon att hon pratade med sin mamma "IRL"(in real life) och jag fattade ingenting, sen skrev hon att hon inte var vid sin telefon och jag berättade att hon var visst vid sin telefon och Skype för att hon satt och pratade med mig. Sen upprepade hon att hon hade pratat med sin mamma och jag blev helt ärligt förvirrad och jag visste inte vad det var som hade hänt henne, men jag visste att något var väldigt fel.

Hon dök upp på Skype igen och skrev att hon inte visste vad det var som hände och att hon hade haft ett epilepsianfall och att hon var tvungen att logga ut. 

Och jag som inte vet någonting om ett epilepsianfall blev såklart ännu mera förvirrad och lite arg faktiskt för jag trodde att hon ljög för mig hela tiden, och jag blev ledsen över att hon inte berättat det här tidigare för mig. Jag vill ju liksom hjälpa henne på något sätt, men jag känner mig helt maktlös när hon bor i England och jag i Sverige.

Jag vill veta mer om epilepsi så jag kan hjälpa henne i framtiden och hur man ska prata med en person som genomgår vad Becky just genomgick ikväll.

Låter det här som ett epilepsianfall? Och som jag sa tidigare, hur ska jag bemöta en person som har ett pågående epilepsianfall och hur kan jag på bästa sätt hjälpa henne över Internet? Liksom, hur ska jag prata med henne när hon beter sig på det här sättet? 

Snälla, ge mig tips och råd, informera mig om Epilepsi (jag har även googlat, men hittade inget vettigt) så jag kan hjälpa henne i framtiden.

Tack till alla er som tog er tid att läsa det här och jag är jätte ledsen för ett långt inlägg, men jag är jätte förvirrad och orolig för min vän.

❝ The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.