Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 49680 ggr
Starfall
50

Sjuk ofta - dåligt immunförsvar?

Jag börjar bli trött på mitt immunförsvar nu.. Detta är nog 4e eller 5e gången i år som jag drabbats av förkylningssymtom och hög feber. Likadant var det förra året, mycket jobbigt att vara sjuk så ofta. Inte minst så "kostar" det ju att behöva vara hemma från jobb så ofta. Förr hade jag jättebra immunförsvar, var inte sjuk mer än Max en gång/år. Sedan jag fick körtelfeber för nåt år sedan så verkar mitt immunförsvar ha rasat fullständigt. Kan körtelfeber förstöra immunförsvaret? Hur kan jag förbättra mitt immunförsvar? Äter redan mkt frukt och grönt samt motionerar mkt då jag har vallhundar som behöver massa motion dagligen. Några tips?

[YukiOni]
0

Har samma problem😐

**följer!!**

Namiko
3

Stressar du mycket? Sover du ordentligt? Även det påverkar immunförsvaret. Jag vet dock av erfarenhet att det tar tid att bygga upp immunförsvaret igen när det har gått i botten sådär. När det hände mig var det att äta råa frukter och grönsaker till varje måltid under hela sommaren som krävdes för att få ordning på det igen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

ettlitetalias
8

När jag stressar (t.ex. hade ett jobb jag inte tyckte om - även om jobbet i sig inte var stressigt) så var jag "konstant" sjuk. Alltid tung i huvudet, snudd på feber och tjock i näsan. Först när jag bytte jobb så försvann symptomen helt plötsligt! Har gått från att ha varit ordentigt stanna-hemma-sjuk ca en gång i månaden till att inte ens känna mig lite krasslig sen jul när jag bytte jobb :)

Denna kommentar har tagits bort.
[sakring2]
2

Prova Proviva, ett glas på morgonen och ett på kvällen.

Misarn
0

Följer, har precis samma problem!

Halvdansken
2

D-vitamin, 2-4000 IE per dag, speciellt på vintern, och om man inte solar  på sommaren.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mariatingsund
1

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
0

mariatingsund
1

utelämna helst från menyn: (citerat från nätet)

1. Skadliga sockerkällor: Främst vitt socker, farinsocker, aspartam, sukralos, högfruktosmajssirap. Sanera bort alla lightprodukter.

2. Produkter av vitt mjöl:

Främst i bröd, pizza, pasta, makaroner, kex, bullar, mm.

3. Vita fetter (transfetter):

Upphettning av mat med billiga/dåliga oljor som majsolja, solrosolja, matolja, sojaolja, m m. Margariner och raffinerad snabbmat.

4. Vitt salt:

Minska med minst 80 %. Använd istället himalayasalt, havssalt och mycket mer kryddor, som t ex rosmarin, basilka, chili, curry, oregano, basilika, m m.

5. Färdiga rätter som mikrovärms:

Satsa på basråvaror och mindre färdiglagad mat. Färdiga rätter har oftast färre antioxidanter och näringsämnen än de man lagar från färska och nyttiga råvaror.

6. Läskedrycker:

Drick istället vatten, juice, örtteer, smoothies.

7. Godis:

Byt ut godis mot en bit mörk choklad och lite kaffe. Ät nötter, frukt, avokado, nötpasta, frön, näringsdrycker och smoothies som mellanmål.

8. Mjölkprodukter:

Svenska folket dricker för mycket mjölk och äter för mycket ost. Många är känsliga eller allergiska mot dessa utan att veta om det. Yoghurt, filprodukter och probiotiska produkter är snällare och bättre för magen och därmed också immunförsvaret.

9. Snabbmat/kioskmat:

Minska snabbmaten och kioskmaten som oftast är av sämre kvalitet än det du lagar hemma. Välj restaurangbesök med omsorg och fråga efter hälsosammare rätter när du äter ute.

10. Efterrättsfällan. Ät dig 80 % mätt och undvik sliskiga kakor, pajer, tårtor och glass som sockerladdar dig så du blir övermätt. Efterrätten gör både dig och dina vita blodkroppar trötta och hängiga. Om du saknar detta för mycket, ät efterrätt en gång i veckan som "lördagsgodis". Lär dig att äta dig mätt men inte övermätt. Ett glas vin eller Ame´ med kvällsmaten kan vara din dessert.

Ary
0

Jag håller med de övriga bättre kost, färre kolhydrater, tillsätta tarmbakteier och vitamin D.

Var i samma situation i många år och frågade min läkare om dåligt immunförsvar. Hans svar var att det är väldigt ovanligt att det var dåligt och blodprover antydde det inte. Sedan dess har jag slutat röka och äter lågkolhydratskost. Blir fortfarande förkyld ibland men inte lika allvarligt eller länge, så jag får nog hålla med de som säger att socker (inkl mjöl etc) är inflammatioriskt. År lchf ett tag men föredrar mer fritt vad gäller grönt och ngn frukt då och då.

noraa
4

Testa att dricka ett glas citron , vitlök , salt , o vatten varje dag!

Starfall
3

Tack för alla svar! Nu har jag inte varit sjuk sedan april/maj då jag hade en ordentlig influensa med över 40 i feber i nästan en vecka. Sedan dess har jag inte ens varit förkyld! Nu känns det som att jag kan börja leva ett normalt liv igen :)