Fläckvis håravfall!
Usch snälla hjälp mig! Har upptäckt en fläck på mitt huvud som är kal och helt utan hår. Huden där är babymjuk och känns typ som grishud. Nu är jag livrädd att det ska vara alopecia.
När jag var på vårdcentralen så berättade jag detta och hon (distrikssköterska) tittade men sa att det kanske kunde bero på stress (gjorde för en månad sedan ett allvarligt självmordsförsök (tabletter) och låg medvetslös i 3 dygn) men kan det verkligen orsaka att man får fläckvis håravfall?
Hon sa också att det kan bero på svamp men att det inte såg ut som att jag hade det.
En annan sak jag tänkte på också är undernäring (är underviktig men jobbar på att gå upp då jag har anorexi). Men det orsakar väl bara allmänt håravfall utspritt och inte fläckvis?
Jag har nästan panik nu för jag är så rädd för att det ska vara alopecia och att jag ska få fler kala fläckar. Har testat att dra lite lätt i håret som är kvar runt fläcken och det lossnar typ direkt då.
Någon här som vet vad det kan bero på? Kan det verkligen vara stress? Kan det bero på överdosen? Undernäring? Eller något annat??
Usch jag är så rädd och ledsen.
Stress kan orsaka mycket problem med kroppen och anorexia likaså.
Jag tycker du främst ska försöka fokusera på att bli frisk från dina ätstörningar och få bukt med din stress.
/Maria
Anorexin håller jag på att kämpar med att bli frisk från själv. Blev erbjuden inläggning (går jag ner 1 kilo till blir det LPT men jag vill klara det) eller dagvård men dagvård har jag gått på ett år och blev inte bättre. De fokuserar bara på ätandet vilket nästan gör mig mer sjuk. För mig ligger problemet egentligen i självhat, rädsla för att få en kvinnlig kropp och bli vuxen och i min extremt dåliga självkänsla. Bristen på mat är inte orsaken utan bara symtomet. Det tror jag i alla fall. Men som sagt så jobbar jag på att gå upp och väntar för tillfället på en psykologkontakt. Trots att jag var nära att dö har det hittills tagit mer än 2 månader från slutenvården tills det att jag ska få prata med någon och då är det bara bedömningssamtal. Sjukt dåligt. Oj nu blev det kanske lite OT..
Att jag har upptäckt detta med håret ökar ju stressen för nu är jag så rädd att jag ska tappa allt hår och få fler fläckar. Har i perioder tappat hår förut pga anorexian men då har det varit jämnt utspritt och inga kala fläckar. Näringsbrist ska ju inte heller ge fläckvis håravfall.
Om det är stressen som gör detta, kommer det bara vara den här fläcken då och att jag inte får tillbaka dessa symtom när jag blir frisk från ätstörningen? Svårt att svara på jag vet men jag är livrädd att få fler fläckar och att jag kommer få dras med fläckvis håravfall i perioder resten av mitt liv. Min pappas kompis dotter tror jag det var, har fläckvis håravfall i perioder och får då bära peruk. :'(
Det är helt omöjligt att svara på varför du har fått en fläck utan hår men en kropp som lider av undernäring påverkas otroligt mycket. Mensen kan utebli, tänderna ta skada, tillväxten hämmas och mycket mycket mer.
Du ligger 1 kg från LPT och det är ju ganska illa ändå.
I ditt fall verkar håret vara det minsta problemet. Hoppas verkligen du snart får någon bra kontakt som kan se helheten.
/Maria
Jag hoppas att det är av stressen som blev pga det som hände och när jag var på sjukhuset och så, för då lär det ju förhoppningsvis försvinna när jag mår lite bättre.
Men jag är så otroligt rädd att det ska vara alopecia. 😕
Här kan du läsa mera om detta. Det drabbade min syster när hon var gravid.Hennes hår växte ut igen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alopecia_areata
Jo jag har läst en hel del och det gör mig bara ännu mer rädd. Har ju inte fått diagnosen Alopecia men jag är jätterädd att det ska vara det. 😕

De symptom du räknade upp hör ju till anorexia. Så det är mycket troligt att det är den som är grunden för att du mår som du gör. All rädsla att gå upp i vikt och få kvinnliga former m.m.
Din kropp är inställd på svält och får inte den näring den behöver det i sin tur gör att det blir många konstiga symptom. Även om det inte blir så på andra så kan just din kropp reagera med att ge dig detta med fläckvisa håravfall.
Hoppas du snart får en bra hjälp så du kan bli fri från din anorexi då tror jag att du kommer att må bättre på flera plan.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag hoppas verkligen att det är så, att det kommer gå över när jag mår bättre så att det inte är så att jag har alopecia och att det är anorexian som utlöser det. Fast å andra sidan har jag tappat mängder med hår i två perioder förut då vikten dippat och då har det varit jämnt över hela huvudet.. :/
Det hoppas jag också.