Rapar mycket...
Hej!
Sen ca 3-4 månader tillbaka så har jag börjat rapa väldigt mycket. Rapar oftast bara när jag ätit mat/ätit något över huvudtaget…
Dock gör jag det inte när jag är ute, om jag inte gör en smygrap som inte hörs, för det mesta rapar jag hemma/hos kompisar.
Andas inte med munnen så det kan inte vara att jag sväljer luft på det sättet…
Vad kan det vara?
Gjorde en snabb sökning och hittade detta:
http://www.1177.se/Norrbotten/Fraga-1177se/Fragor/Varfor-far-jag-sadana-fruktansvarda-rapar/
Finns några möjliga alternativ, kanske några passar för dig?
#1 Jag har de senaste 3 dagarna känt små obehag i magen, tror dock att det berott på att jag ätit middag/mat och sedan gått och lagt mig 1-2 timmar senare (jag brukar ha en regel att inte äta 3 timmar innan sängdags, oavsett klockslag), annars har jag inga magproblem så…
Det här med att äta för snabbt kan vara en faktor! Jag har alltid ätit väldigt fort, men i somras så försökte jag tugga långsammare. Det gick bra men höll bara i en vecka sen började jag äta snabbt igen. Det är inte så att jag bara slafsar i mig maten, jag tuggar i "normal takt", men jag tar för många tuggor på kort tid.
Jag ska försöka vänja min kropp vid att tugga långsamt igen… Det krävs självdisciplin! 🤪
Tack för länken!

Tuggar du mycket tuggummi? Det kan göra att man rapar mycket. Samma med kolsyrade drycker.
Försök att äta lugnt och lagom stora portioner. Tugga ordentligt och verkligen låta måltiden ta tid.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#1 Jag brukade tugga mycket tuggummi förut (2-3 ggr per dag, ibland mer än en timme), men hade inga problem med rapningar då 🤪
Kolsyrade drycker är extremt sällan, var 3:e/4:e månad kanske.
Jag ska försöka komma igång igen med att äta långsamt. Mina portioner är "normalstora".
Nu klassar vi normalstora portioner olika men ett exempel är att om man tänker att båda händerna bredvid varandra har en cirkel runtomkring sig som en tallrik, så mycket äter jag. Vi har olika stora händer men mina händer stämmer ganska bra överens med mina portioner! 🙂