Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 5377 ggr
Maria
0

Lågt Hb igen.

Var på en hälsokontroll idag (en studie jag är med i) och jag hade lågt Hb igen. De gjorde en snabbkoll och det var 105 så det var inte värsta sorten men jag ska göra om det om några veckor. De skickade vidare proverna till labb också.

Jag har alltid haft lågt Hb. Har t.ex aldrig fått bli blodgivare😕

Jag äter ändå järntillskott men det tycks aldrig hjälpa riktigt.

Det är ju inte helt ovanligt hos kvinnor. 

Hur har ni det med Hb?😉

/Maria

Ria74
0

Mitt hb har alltid varit lågt. Första gången dom upptäckte det hade jag 101 och  fick jag göra en massa kontroller men det var inget fel på mig.

När jag var gravid och kom till första kontrollen hade jag 77 och fick äta järntabletter hela graviditeten.

Jag svara bra på niferex, men glömmer så lätt bort att ta dom eftersom jag inte känner att mitt blodvärde är lågt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Maria
0

Jag har heller aldrig känt att jag haft lågt blodvärde. Möjligen trött men det är jag så van vid😉

/Maria

Ria74
0

Jag tror med man vänjer sig vid att ha lågt blodvärde och har inte "ont" av det.

Visst kan man vara trött ibland, men med en snart 2 månaders bebis så är man konstant trött ändå 😉

Maria
0

Haha, ja småbarn blir man trött av (inte på)😉

/Maria

Ria74
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Exakt, särskilt när man har en liten tjej som gärna är vaken större delen av natten 😉

Maria
0

Så söt❤️

/Maria

Maria
1

Nu har jag köpt Blutsaft.🙂

/Maria

mongu
1

Jag har alltid legat högt i hb. När jag fått mitt första barn och det var utskrivningssamtal så låg jag på ca 150. 

På den tiden så hade dom allmän genomgång i grupp, lite konstigt men så var det. Dom andra nyblivna mammorna hade lågt hb och fick äta järntabletter medan jag hade mitt höga värde.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Wraith]
0

Mitt HB låg igår på 71, förra måndagen låg det på 69. Äter riktiga järntabletter sen fredags, så det går åt rätt håll.

Men jag är på utredning då jag har extremt låg järnhalt i blodet, är som sagt vegetarian men min läkare anser att kosten inte borde orsaka så här låga nivåer. Har tagit blodprover för div sjukdomar, fått vissa svar och andra väntar jag på. Hittills är jag lite svår att sätta fingret på enl. läkaren.

När jag sa till en annan läkare att jag hade ätit vanliga tillskott från mataffärn så sa hon "ja men det är ju inga riktiga järntabletter". Och det stämmer då de jag sett ligger på runt 15-17 mg, vilket är rekommenderat intag för kvinnor. Men de jag äter nu på recept ger mig 200 mg och det verkar ju hjälpa då mitt blodvärde sakta kryper uppåt. Men jag utreds fortfarande, så lite nervöst är det med tanke på alla hemska sjukdomar som finns.

Men det underliga är att jag ändå ansett att jag mår bra. Känner mig pigg men jag börjar även inse att jag är nog tröttare än vad jag har velat erkänna för mig själv, men enl. mallen för svår anemi så borde jag vara tröttare. Men jag är ändå så pass pigg att jag känner mig redo för att ut och jogga tex (saknar det enormt) men läkaren har förbjudit det då det kan bli tufft för hjärta och hjärna, så jag lyder och kan bara hoppas att det stabiliserar sig utan större ingrepp. Jag har dock sprungit regelbundet innan utan att må dåligt så tja jag vet inte vad. Styrketräna får jag dock göra så länge jag inte överanstränger mig, men nog kollade läkaren konstigt på mig *haha* när jag frågade om jag fick träna. Som sagt känner mig inte alls trött trött, utan ganska pigg trots omständigheterna, men jag får nog erkänna för mig själv att jag kan bli piggare.

[Mustangcab]
0

Jag har haft lågt hb vid 2 tillfällen den ena  gången var efter en operation och då hade jag 88 den andra gången så hade jag fått en propp då var det på 100. Annars så har jag varit blodgivare och haft hb-värde på mellan 145-155. Numera ligger runt 140.

Rutan_
0

Just nu ligger det på 117 (är gravid), men i vanliga fall brukar det vara runt 135.

Maria
0

Jag brukar ligga under 100. Har varit runt 80 flera gånger så jag tyckte att mitt Hb var helt OK denna gången😉

/Maria

[Tassy]
0

Nu minns jag inte exakta siffror men jag har alltid haft supervärden. Har fått höra att trots att jag är ung fertil kvinna kan jag bli blodgivare utan att behöva järntabletter.

Jag vill minnas att det var på 160 nåt sist.

[Mustangcab]
0

Har du över 160 så är det sjukligt. Mer än 160 så får du startförbud i elitidrott ifall du är kvinna.

[Tassy]
0

då minns jag nog knasigt! 🙂 jag vet att jag låg nära nån övre gräns dock, men inte över.

[Mustangcab]
0

# 15 Du ligger nära en övre gräns om du har runt 160 i hb eller så mätte de fel.

[Tassy]
0

Jag har väldigt dåligt minne och det var länge sen nu det kollades, så det är nog inget konstigt alls. 😃 som sagt så fick jag bara trevliga kommentarer, inget om att det var för högt.

[Thiah]
0

De 2 gånger jag testat har jag legat på 130 och 133. Har alltid trott att jag haft lågt järnvärde men uppenbarligen har jag ett helt okej värde 🙂