var från tand
Sist jag gick till tandläkaren var för nästan 4 år sedan. I vintras började jag känna konstig varsmak i munnen. varsmaken försvann ett tag men nu är den tillbaka sedn.några dagr. Har börjat inbilla mig att hjärtat har börjat kännas konstigt. Kan man få problem med hjärtat om man har dåliga tänder?
/Emma
Infektioner i kroppen kan ju påverka andra delar än där man bara har infektionen.
Dock tror jag inte det är vanlig, men det skadar ju aldrig att kolla upp. Speciellt om du nu har en infektion i munnen. 🙂Den måste ju kanske behandlas åtminstone.

Du ska absolut ta tag i detta så fort som möjligt. I munnen finns många blodkärl och det är stor risk för att bakterier följer med blodet till hjärtat och man kan få problem.
Då bakterier kommer in i blodbanan så får man också en blodförgiftning vilket kan utvecklas till ett livshotande tillstånd.
Så mitt råd är att du söker snarast.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Håller med om att du ska söka snarast för detta.
Det kan också vara att det samlas klumpar i mandlarna vilket kan ge en slags varsmak och dålig andedräkt.
I vilket fall så ska du kolla upp dig.
/Maria
Ska ringa imorgon och boka tid. Har ingen Tandläkare så väljer ngon och hoppas de hr en ledig tid snarast. Om jg ringer och säger att jag känner varsmak från en tand får jag kanske komma in snabbt. kommer det kosta extra då? Och blir det lagning första gången eller måste jag komma in fler gånger? Hoppas bara jag har råd :(
/Emma

Det låter som en rotspetsinflammation. Är tanden rotfylld?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Korst sagt; ja, du kan få problem med hjärtat av infektioner i munhålan. Sök vård snarast!
Riskpatienter brukar behandlas förebyggande med antibiotika vid ingrepp i munnen, pga risken för bland annat hjärtat drabbas.
Det är konstigt att inte tandläkarvård ingår i högkostnadsskydd när det är en sån risk. Gick själv med infektion till och från i munnen pga mina visdomständer. Jag läste en historia om en med samma problem som fick hjärtfel så jag kanske bara ska vara glad att det inte hände mig. (Tandläkarna var medvetna om problemet men ingen tog mig på allvar) Inte förrän jag var uppsvälld i halva munnen samt ner mot halsen och inte kunde äta tog dom mig på allvar.
Om det inte hade varit gratis med tandläkarvård för mig då hade jag antagligen inte haft råd då det skulle kosta ca 2000/tand att operera ut.
Idag finns det ju någon slags försäkring man kan använda sig av, men ändå. När det är en hälsorisk tycker jag man ska kunna få betala samma som om man skulle gå till en vanlig läkare.
Jo. Tanden är sedan tidigare rotfylld. Vad är det hjärtat kan drabbas av?
/Emma
# 8 Då är det med stor sannolikhet en rotspetsinfektion. Tala om det när du ringer att tanden är rotfylld.

Först och främst om du får bakterier in i blodbanan så får du en blodförgiftning = sepsis. Det är ett rent livshotande tillstånd om du inte kommer under behandling i tid då det slår ut kroppens inre organ.
Hjärtats klaffar kan bli angripna av bakterier och då påverkas hjärtats förmåga att pumpa runt blodet som det ska.
Så det är inte ett tillstånd man ska vänta med att söka för. Tycker du skulle ha sökt redan idag. Men ta kontakt så fort du kan är mitt råd.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Gå inte i panik nu. Jag har haft ett sånt problem med min ena tand i ett par år! Tandläkaren är inte så pigg på att göra en rotspetsoperation eftersom det försvagar tanden, så vi har rensat upp i rötterna (3) och det har hjälpt, men fortfarande kan det komma lite var om jag klämmer på det. Hoppas att det kan läka ut av sig själv till sist. Nåt hjärtproblem har jag inte märkt av.

Men man ska heller inte chansa för man kan också ha oturen att bli sjuk av en obehandlad tandinfektion. Här vet inte TS vad det är som orsakar och självklart ska det undersökas och det är inte nåt att vänta med.
Är det var i ett område som är så blodkärlsrikt som munnen är så behövs troligen antibiotika. Så alltid bättre att kolla upp det än att chansa på att det inte är nåt.
Ha en bra dag! Mongu.

Givetvis ska det undersökas, jag skrev inte att man skulle nonchalera det. Jag ville bara lugna TS lite när folk börjar prata om blodförgiftning och hjärtproblem och hastig död.
Jag fick antibiotika mot min, men det hjälpte faktiskt inte.

Men faktum är att det finns stora risker med obehandlade infektioner i munnen då det är så nära blodbanan.
T.ex. om man är opererad med nån slags protes eller mekanisk hjärtklaff ska man ha antibiotikaprofylax innan behandling hos en tandhygienist just pga risken att bakterier kommer med in i blodbanan under behandlingen. De bakterierna kan sätta sig på en protes i t.ex knä eller höft eller i hjärtklaffar.
Ha en bra dag! Mongu.

Ja, och jag har fortfarande inte sagt att man ska strunta i det. Men en rotspetsinflammation betyder inte att man ska skynda sig att skriva testamente… men att man ska boka tid hos tandläkare.

Nu är TS frågeställning om hjärtat kan påverkas då hon tycker att "hjärtat har börjat kännas konstigt" .
På den frågan har jag och flera andra svarat vad som kan hända när man går med en infektion i munnen/en tand.
Att det skulle va en rotspetsinflammation är inte konstaterat av vare sig tandläkare eller läkare så det kan man knappast utgå ifrån.
TS. hoppas du fått tag på din tandläkare och fått en tid för att kolla upp detta.
Ha en bra dag! Mongu.
Var hos tandläkaren idag. Hade inga hål men början till hål. Återbesök om 1 år
/Emma
Frågade du varför du kände "varsmak"?
/Maria
Jo och hon sa att det nog beror på att jag håller på att få hål mellan tanden. Fick rådet att använda tandtråd
/Emma
Man kan få dålig lukt om det är tätt mellan tänderna och man får svårt att hålla rent men det är inte var. Var får man om det är en inflammation.
Det var ju bra att det inte var något illa med dina tänder.
/Maria

Va bra att du har kollat upp det. Bra att det inte var nåt allvarligt.
Ha en bra dag! Mongu.