Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sjukdom-ohälsa
Läst 2507 ggr
eliinon
0

Har jag akne, eller rosacea?

Hej! Har skrivit en del tidigare trådar om rosacea. Har varit hos 3 hudläkare. Den första gav mig diagnosen rosacea, de 2 senare tror mer på akne. Jag är 19 år (dvs rätt ung för om jag nu har rosacea) brukar få runt mens ca 1-3 utslag som sitter djupt och ömmar. Dessa brukar uppkomma vid nedre kinder (dvs under kindbenen). Jag har inte direkt problem i de "centrala" delarna av ansiktet som man brukar ha vid rosacea. Har  inga pormaskar som man brukar ha vid akne, men hudläkaren sa att man inte måste ha pormaskar för att ha akne. Har lite hudrodnad, men brukar inte bli jätteröd som vad jag förstår man brukar bli ibland vid rosacea? Har torr hud, blir röd när jag ex joggat men det är ju inget ovanligt. Äter för närvarande tetralysal och smörjer med finacea. Läkaren är inne på att ge mig roacuttan efter min 3 månaders antibiotika kur. Skulle vara intressant att läsa hur ni med akne eller rosacea har för symptom, t.ex. var i ansiket har ni problem, hur yttrar det sig, brukar ni få problem runt ex mens eller vid viss kost/aktivitet? Jätteglad om ni vill dela med er!! Glad

Zakarias
0

När jag har duschat (varmt) eller joggat/tränat blir jag väldigt röd vid halsen/under käkbenen. Till vardags kan det ibland vara lite rött utan någon speciell anledning. 

Sen eftersom jag är 16 år så har jag inte så jättebra hy, pormaskar och finnar kommer och går. Men har provat Basiderm ansiktstvätt och hudkräm i 3 dagar nu (morgon och kväll), och det visar resultat Sen tar jag Basiron AC på kvällarna, men ytterst lite. Blir dok väldigt torr om läpparna efter jag använt Basiderm, så måste använda lipsyl direkt efteråt. :)

eliinon
0

Inte så kul att bli röd utan anledning, men du är 16 så förhoppningsvis blir det ju bättre snart! :) Använde också basiron förut men kan inte längre använda det, men tål man och fungerar det är det ju toppen!