Blodbrist trots tillskott?
Var i måndags till läkaren då jag känt mig småfebrig ett bra tag till och från i ett par månader. Har även haft ont på vänster sida i höfthöjd och lite ovanför höften. Känslan har varit brännande när jag rört på mig så att det nästan varit outhärdligt. Nåja för att göra besöket kort så kollade han leder/rygg men han kunde inte provocera fram någon smärta, han trodde väl mest att det skulle komma från muskler. Blodprover togs och tempen visade på strax över 38. Och det är väl tempen (och smärtan) som oroat mig mest, då jag har känt mig febrig till och från under så lång tid. Dvs inget markant och då jag inte har någon temp så har jag inte kunnat kolla om det är feber, men allt tyder på att jag gått med detta ett tag iaf.
Idag ringde läkaren och sa att jag har ganska grav blodbrist och just nu sitter jag som ett frågetecken. Jag är vegetarian men vet med mig om hur viktigt det är att få i sig järn, så de gånger jag ätit dåligt så har jag kompletterat med tillskott. Har försökt äta järnrika livsmedel, men visst kan jag erkänna att jag ibland slarvat (pga av ett jobb som ej lämpar sig för genomtänkt kost), en mild blodbrist hade inte överraskat mig men denna var ganska så grav.
Så just nu flyger tankarna i huvudet, de symtom som jag har är relativt låg långvarig feber (vet ej hur konstant den har varit dock), ont på vänster sida. Annars mår jag väldigt bra, känner mig inte speciellt trött, har upp till förra veckan sprungit och styrketränat regelbundet. Smärtan blev dock värre under helgen och det var orsaken till varför jag sökte läkare.
Jag hoppas ju att detta beror på kosten och inget annat, för det går ju att fixa. Men någon här som vet hur vanligt det är att man har svårt att ta upp vad olika tillskott ger? Jag hoppas ju att det är så enkelt att jag lurat mig själv med att ta tillskott som jag inte kan ta upp och på något sätt haft problem att ta upp järn från kosten.
Läkaren bokade om mig till imorgon då det är viktigt att utreda detta så snart som möjligt. Men visst funderar man. Har letat på nätet och ord som leukemi och andra cancerformer dyker upp, men iof så borde man väl kanske vara sjukare? Jag känner mig inte speciellt sjuk, inte alls, trots att en normal människa med dessa värden skulle ligga medvetslös. Och det tyder ju på att jag sakta fått anemi så kroppen vant sig.
Är 34 år, kvinna.
Njurarna verkar iaf funka bra enl. blodprovet. och snabbtestet som togs i måndags (i fingret) då jag hade feber visade inte på någon infektion. Läkaren hade inte fått svar på alla prover än.
Usch inte bra att försöka självdiagnostisera sig över nätet, men kan inte låta bli. Har inte panik eller så, men ja som sagt tankarna snurrar.

Tycker du ska skaffa dig en febertermometer. Det är ingen stor kostnad och då vet man om man verkligen har feber eller om det enbart är en känsla av feber man går med.
Det är vanligt att man får i sig för lite järn då man är vegetarian, nu vet inte jag hur du äter och om du får i dig allt du behöver av alla näringsämnen. Många saker hänger ju ihop också om man får för lite av en sak så kan man inte ta upp andra.
Bra att din läkare tar tag i detta och utreder dig så snabbt och jag hoppas att det visar sig bero på att du inte kan ta upp järn ordentligt.
Försök att inte söka för mycket på Dr. Google det skapar så mycket rädsla när man gör det. Det kommer ofta upp alla farliga orsaker som kan tänkas komma.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#1 Ja det är nog det första jag kommer investera nu, så fort jag hittar en lämplig, till helgen ska jag försöka få tag på en.
Jag är ju fullt medveten om problematiken att inte få i sig tillräckligt mycket järn som vegetarian (lakto-ovo). Men jag blev ju lite ställd när inte ens tillskottet jag tagit hjälpt.
Man blir ju dock inte ett dugg lugnad av att läkaren vill utreda detta så snabbt som möjligt, visserligen är det ju jättebra men det känns ju som det finns oro i det hela. Nåja jag försöker inte måla fan på väggen, utan jag satsar att det beror direkt på kosten (hoppas) alt. att jag inte kunnat ta upp järn från det jag ätit, även om det inte förklarar febern och smärtan.

Det finns en del som inte kan ta upp järn från födan och då får man grav blodbrist. Så försök att inte se allt svart för att läkaren vill gå vidare snabbt.
Vet att det är lättare sagt än gjort att inte oroa sig, för hur det än är så blir man orolig.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#3 Har idag fått lite lugnande besked iaf, eller ja kan vara många saker ännu allt från något som kommer rätta till sig själv till något riktigt allvarligt. Men jag känner mig desto lugnare iaf efter besöket hos läkaren idag även om han inte hade något vettigt att komma med. Har som sagt lite underliga symtom som kommer utredas. Så nya blodprover idag för att kolla skicket på blodkropparna bla (de är säkert ok, men lika bra att kolla det). Förra proverna gick vi iaf genom och det finns inget som tyder på infektion. Har även fått en remiss till vanlig röntgen, borde väl ske så snart som möjligt enl. honom då jag ligger som prioriterad.
Han skulle väl inte heller gissa på att detta beror på dåligt intag av järn (speciellt då jag tagit tillskott), men det är det jag hoppas på för det går ju att fixa enkelt.
Febern har inte heller släppt:(
Är utav ett litet mysterium just nu enl. läkaren.
Kom dock att tänka på en sak som jag inte tänkte på vid besöket att ta upp. Och det var ju att jag var med om en arbetsplatsolycka för ca 4 månader sedan. Hamnade på akuten med nackkrage, röntgen osv. Jag fick över mig en vagn på ca 200kg, hade tur att jag inte fick den över huvudet för då hade jag nog inte klarat mig, men jag fick riktigt tunga saker på resten av kroppen, började fundera på om detta gett några mindre blödningar (buken röntgades inte då jag inte hade ont) som bidragit till blodbristen. Hade feber även då, men då tänkte jag inte så mycket mer på det och inte akutläkaren heller tydligen. Kanske långsökt…vore det korkat att ta upp detta med läkaren nästa gång? Låter det för korkat😮Han borde ha läst det i journalen tycker man iaf, så det är kanske fööööör långsökt. Och det kanske inte fungerar så med mindre inre blödningar, om det hade varit större blödningar pga trauma så hade det ju märkts där på plats.
Nä ska sluta tänka för mycket nu 🤪
#4 Blod återbildas så även om du hade en stor blödning för 4 månader sedan så borde inte ditt blodvärde påverkas idag.
Däremot är det väl aldrig fel att ta upp det med läkaren.
/Maria
Du måste äta vissa saker för att ta upp järnet som innehåller vitamin C och så ska du ta b12-tillskott samt hela b-vitaminkomplexet.
Dessuomt så måste du få i dig 8 essentiella aminosyror, det räcker itne med att du får i dig 7 och sen hälften av den 8nde då kan du ändå bara tillgodagöra dig den andra till hälften.
#5 Ja det stämmer nog, 4 månader är ändå en sådan pass lång tid så det känns som väldigt långsökt. Tror jag inte tar upp det med läkaren, så slipper man uppfattas som dum 😂
#6 Ja, vet att C-vit underlättar järnupptaget, ska väl dock inte påstå att jag varit duktig på att ta tillskottet med just c-vitamin, har dock försökt undvika te/mjölk/(kaffe) när jag tagit tillskottet då det ska försämra upptaget. B 12 har ingått i tillskottet jag ätit. Nu kommer jag dock byta till något annat tillskott, om jag haft problem med att ta upp något från denna.
Hur många av aminosyrorna jag tagit upp, har jag dock ingen aning om. Men jag tror att det inte heller ska ha varit ett problem, då jag äter mejeriprodukter och ägg + en hel del vegetabilier.
Men som sagt, jag kommer bli mycket bättre på att kolla mitt intag från och med nu och inte anta att tillskott kan fylla på utan problem. Kommer nog även kolla blodvärdet med jämna mellanrum, bara jag får upp det till en normal nivå. Förhoppningsvis finns det inget fysiologiskt som försämrar upptaget.
Har iaf fått tid för datortomografi redan imorgon, så det går fort här, hade väntat mig en tid under nästa vecka.