diskbråck eller liknande
Jag har märkt att jag har en öm punkt ungefär i mitten av ryggen, i en av kotorna. Känner jag lite brevid och ibland på så är det ömt. Och ibland kan det sticka till först i ryggen, sen i huvudet och nere i höften. Allt är på höger sida. Det kan värka lite ibland med och vara som molvärk i höften/svanken.
När jag sträcker på ryggen och vrider åt sidorna gör det lite ont och stramar.
Det sticker lite upp mot skulderbladet ibland också.. Och ibland känns det som när man träffar den nerven i armbågen, så känns det i armen ibland, och även i benet ibland. Bara på högersidan..
Nu idag har det varit ännu värre. Det sticker och skär på det stället i ryggen. Precis bredvid ryggradskotan, det är ömt fortfarande. Det gör ont upp i axeln och ut i armen, sen ner i svanken och ner i benet.. Har tagit ipren, och fått massage med tigerbalsam men det har inte hjälpt. Jag vet inte vad jag ska göra, även om jag vilar gör det ont. Inte så ont att jag skriker av smärtan men ont så det hindrar mig från att göra saker. Det skär och skär hela tiden nästan. Samtidigt som det sticker. Hela vägen från armen, upp i axeln och ner längs skulderbladet och ryggraden ner i svanskotan och ner i benet.
Jag tränar inte, men är ute och går varenda dag. Bär på min son som är 8 månader den mesta delen av dagen.
Jag är 19år gammal. Har även ångest/stress.
Finns det någon som kanske vet vad detta kan vara, eller haft liknande? Bör jag kontakta min vårdscentral eller sjukgymnast? Blir så orolig för att kanske ha diskbråck eller något liknande…
Kontakta sjukgymnast de är absolut bäst på leder och muskler.
Svårt att säga vad du kan ha, kan vara bråck kan även vara en diskutbuktning dvs disken har inte gått sönder helt (bråck). Kan även vara ischias nerven som strular. Men det går inte att ge bra råd över nätet utan mitt råd är att kontakta en sjukgymnast i första hand alt. en naprapat. Du har ju även hela höger sidan påverkad låter det som så kontakta vården imorgon.
Har själv har något likn. dvs en punkt som smärtar men på vänster sida. Jag har aldrig fått diagnos och gått med det i ca 3 år! Hela ländryggen är påverkad, inte kul. Men jag känner inget i armen eller högre upp i ryggen. Jag misstänker att jag har diskbråck alt. utbuktning och ska försöka få tid för röntgen. Har varit hos sjukgymnast som dock uteslutit bråck och menar att det sitter muskulärt, så vi får se.
Mina problem började med ett vanligt ryggskott, höjde vänster arm och något slets till i ryggen. Otrolig smärta som gjorde att jag nästan svimmade och sen hade jag extremt ont i ca 1 vecka, levde på högsta dosen smärtstillande (voltaren) som bara tog udden av smärtan. Även när jag låg still gjorde det fruktansvärt ont, akuten bara rådde en till smärtstillande. Ryggen blev bättre men jag har fortfarande stora problem som jag arbetar på.
Så mitt råd är att söka hjälp snarast, bättre förutsättningar att rätta till det. Finns en del i ryggen som kan ställa till det.
Jag hade besökt en kiropraktor. Ibland behöver allt bara komma på plats ordentligt. Bär du på småbarn blir det lätt så.
Eller en napraprat.
Japp tror också en kiropraktor el naprapat kan fixa det, ofta är det bara att man hamnat lite snett och något trycker på en nerv så det gör ont. Man blir ju lätt sned då man kanske inte bär på rätt sätt och med barn så lyfter och bär man ofta fel + de är ju inte helt stilla heller

Kanske att du bär ditt barn på sånt sätt att du snedbelastar. Helt klart så tycker jag att du bör söka hjälp för det.
Om du väljer att gå till en sjukgymnast, kiropraktor eller naprapat är upp till dig. Nämnas kan att sjukgymnast går på högkostnadskort medan inte kiropraktor eller naprapat gör det. Tänker om det blir flera besök.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Det är bäst du går till en Läkare och får konstaterat vad det är Diskbrock
kan hge olika symptom beroende vilken kota som man får diskbrocket i.
Jag fick ett diskbrock på 3e kotan och det gick ner i höger fot och tappade emellanåt känseln i foten och tårna.
Vilket var typiskt för 3e kotan och som sagt olika vilken kota man får brocket på.
Kiropraktiker och Naprapater får inte lov att ge sig på ett diskbrock det kan förvärra situationen.
Jag gick till en Naprapat hon tittade på mig och bad mig gå ett varv i rummet. sa sedan till mig du har ju ett diskbrock det rör jag inte för kan ge fruktansvärda skador de hon rekommenderade mig var att gå till min läkare, massage för musklerna som spänt sig för smärtan i ryggen och sedan sjukgymnastik. För att träna upp musklerna runt om för att lindra belastningen på just 3e kotan i mitt fall.
Lasse
#6 Nej en sjukgymnast eller naprapat ska inte hantera diskbråck, dvs manipulera leder och mjukdelar. MEN de är superduktiga på att ge diagnosen, eller rättare sagt de får inte ge diagnos men om de starkt misstänker diskbråck så skickar de vidare en till läkare som i sin tur kan ge diagnos. De allra flesta läkare vill att man söker sjukgymnast innan man pratar med dem, just för att de normalt är bättre än läkaren på leder. MEN de kan absolut ge ett rehabschema på hur man ska träna för att mildra sina problem, operation är inte det första man dyker på om inte bråket verkligen trycker på fel nerver dvs orsakar inkontinens, riktigt svåra smärtor osv.
Har själv varit till läkaren i måndags pga av smärta som blivit värre + långvarig svag feber, jag tolkar dock smärtan som något annat än ledrelaterat så jag valde läkare i första hand. OM jag hade misstänkt min rygg där jag har en skada så hade jag sökt sjukgymnast. Läkaren gjorde dock en utredning av just påverkade diskar men kunde inte hitta något som tyder på det. Han nämnde även att jag ev borde gå till sjukgymnasten (de båda skulle då samarbeta), men jag har andra symtom som kräver en mer medicinsk utredning, så jag är under sådan just nu, så vi får se om det blir tal om röntgen. I måndags så ansåg han inte att röntgen hade sagt så mycket för även om de skulle hitta diskbråck osv så finns det inget som garanterar att smärtan kommer därifrån. Många har diskbråck utan att märka av det och klassas som bifynd när man utreder något annat.
I första hand hade jag valt sjukgymnast om det känns som om smärtan är i lederna/muskler, sen läkare alt. naprapat beroende på vad man kommer fram till.
Gå till läkare omedelbart. Ju snabbare du får en diagnos ju fortare kan du få bra rehab. Be att få en remiss till en ryggklinik om din läkare är det minsta osäker. Där jobbar ryggspecislister tätt tillsammans med sjukgymnaster, och du kan då få snabb och effektiv hjälp. Väntar du för länge är risken att det blir sämre och läkningsprocessen försvåras.