Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 2677 ggr
arandeira
2013-08-16 18:40
0

Yrsel

Hej! Jag har på senaste tid börjat träna ordentligt efter något år av uppehåll (pga jag växte jätte fort och fick ont i leder). Skulle säga att jag tränar 70% styrka 30% cardio. Problemet är att jag ibland känner mig jätte yr (världen kan ibland snurra till framför ögonen eller att det svartnar till i någon sekund) och ibland kan jag känna mig så svag i benen att jag behöver sätta mig ner. Jag tränar inte sådär jätte hårt, men ofta. Äter bra (tycker jag) men kanske lite lite. Är 16 år gammal. Någon som vet varför det här händer? Oftare att jag känner mig svag i benen än att jag blir yr. Jätte tacksam för svar! /emma

[MajaWrangstadh]
2013-08-16 18:45
0

Det låter som du äter för lite = lågt blodsocker…

arandeira
2013-08-16 19:49
0

#1 kan lågt blodsocker vara en anledning till varför jag känner mig trött hela tiden också?

[MajaWrangstadh]
2013-08-16 20:08
0

#2 Ja absolut! Äter man för lite får man ju ingen energi liksom.

[Tassy]
2013-08-16 20:51
0

Du måste äta ordentligt, sova och vila. Musklerna behöver minst 48h vila mellan varje pass.

När du tränar, hur tränar du? Andas du ordentligt eller håller du andan när du tar i? 

Är du spänd i nacken? Det kan ge yrsel!

Tar du i för hårt, för länge och för ofta kan du få påverkan på centrala nervsystemet, dvs om du tar i för kung och fosterland så det svartnar för ögonen och tekniken blir lidandes och du kör tills det verkligen inte går längre.

arandeira
2013-08-17 00:04
0

#3 Får hoppas att det blir bättre när jag kommer in i min vardagsrutin igen. Äter mycket bättre när det är skola än under lov eftersom jag för det mesta sover mig igenom frukost och ibland lunch vilket har bidragit till mitt minskade matintag :$ #4 När jag äter äter jag bra och näringsrik mat, problemet är att det har blivit mindre nu under sommarlovet. Sover väääldigt mycket så det är nog inte problemet… Under mina träningspass tänker jag mycket på andning. Jag tar inte i för kung och fosterland utan kör ganska små repetitioner och vilar mycket (eftersom jag inte är jätte van vid träning än samt hämtar mig från min växtspurt). Men jag tränar ofta. 5-6 gånger i veckan. Ibland delar jag upp det på två mindre träningspasss per dag

[Tassy]
2013-08-17 00:07
0

Överdriven sömn är ofta en följd av för lite näring :/

arandeira
2013-08-17 00:17
0

#6 Jag misstänkte att maten hade ett finger i mina problem. Ska försöka få i mig mer mat och hoppas på att det löser sig. Vet du vad för del av kosten jag borde öka för att så snabbt som möjligt få balans igen? Just nu består min kost mest av bär/frukt, kolhydrater och mjölkprodukter (försöker äta mer och mer protein)

Halvdansken
2013-08-18 14:00
0

Eller lågt blodtryck. Jag hade samma problem som du i den åldern.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[MajaWrangstadh]
2013-08-18 14:04
0

#7 Det låter verkligen som du behöver äta mer protein! Kött, fisk, ägg etc. I både bär och mjölkprodukter finns det ju ofta mycket socker vilket kan skicka ditt blodsocker upp och ner väldigt snabbt = yrsel, trötthet. Samma med kolhydraterna.

Håller också med #8 om lågt blodtryck, jag har överlag ganska lågt och om jag inte äter/dricker ordentligt kan jag också känna mig yr.

[Tassy]
2013-08-18 14:05
0

Jag har själv problem med väldigt lågt blodtryck, men känner inte alls igen mig i detta. 🙂 jag tror på bristande kost/näring.

Maria
2013-08-18 14:09
0

Jag har missat denna tråden men min spontana tanke var också lågt blodtryck. Jag hade själv ett väldigt lågt tryck som ung och känner igen en del av beskrivningen.

Det enda som kan lösa ditt problem är ett besök hos en läkare.

/Maria

arandeira
2013-08-18 22:41
0

#8 och #11 jag tror inte att jag har dåligt blodtryck, min farmor har halvtaskigt blodtryck och har en sådan där maskin hemma som mäter blodtrycket, jag har testat den många gånger och har varje gång haft normalt blodtryck :3

#7 I de mjölprodukter jag äter håller jag koll på sockernivån och försöker ha den så låg som möjligt eftersom jag vet att det finns så mycket socker i frukt och bär. Har försökt äta mer nu sedan jag skrev inlägget, främst proteiner, och har faktiskt inte känt mig yr alls de senaste dagarna (så himla skönt). Ska försöka hålla uppe detta, samt äta mer proteiner och förhoppningsvis så försvinner mitt problem ^^

TACK alla för er hjälp. En enkel lösning som har gjort livet ganska mycket lättare för mig, gillade inte alls yrseln och mina svaga ben :/

[MajaWrangstadh]
2013-08-19 00:28
0

#12 Åh vad skönt! 🙂