Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 9288 ggr
[Hejkungen]
0

Extrem buksmärta kvällen efter alkoholintag!

Hej! 

De senaste två gångerna jag har druckit har jag upplevt en buksmärta, som kan liknas magkatarr, vilket jag får ibland vid viss mat. Men jag har aldrig fått det i samband med alkohol. Smärtan har kommit på kvällen dagen efter och har hållt i sig et par dagar. På nätterna vaknar jag av smärtan vilket inte känns bra. 

I onsdags var jag på bal och drack från klockan 12 på dagen fram till klockan tolv på natten ungefär. Både vin, cider, drinkar, redbull osv. Kvällen efter så började smärtan och inatt hade jag så otroligt ont att jag kräktes och kunde knappt gå. Jag har inte upplevt den sortens buksmärta innan. 

Jag är inte den som åker till vårdcentralen ofta eftersom jag oftast låter saker passera. Men känner någon igen sig och har ni tips på hur man kan förhindra? (förutom att inte dricka alkohol) Jag hade senast en vila på endast 3 dagar och drack vin de båda gångerna, vilket jag inte gjort innan. Kan det vara vinet eller är det all alkohol? 

VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR!

P.s har druckit mer än vanligt helt allmänt, kan magen helt plötsligt bara säga stopp? D.s

[Hejkungen]
0

Det är studentens tider, därför en del mer alkohol än vanligt. Annars dricker jag mindre än en gång i månaden! :)

Wony
0

Det kan nog vara att kroppen sparkar bakut, så att säga, och vill vila sig. Men vore jag du skulle jag kolla upp det, så det inte är något allvarligare. 

Men om du inte haft problem förut, så kan det väl vara för att du nu druckit mer än du normalt gör. Att det helt enkelt blir för mycket. Alkohol är ju väldigt jobbigt för kroppen att ta hand om.

mongu
0

Vet inte vad detta kan vara. Men rent spontant så verkar det som din kropp säger ifrån att nu är det nog, drick inte mera alkohol.

Sen kan det vara att du blandar för mycket som orsakar. Tycker du ska kolla upp det helt klart.

Men viktigast är nog att du tar detta på allvar och dricker mindre. Även om det är studenttider så går det att dricka alkoholfritt och har lika roligt. Om inte roligare om det gör att du slipper ligga pall pga din mage.

Så tänk till lite angående hur mycket du dricker och vad du äter under de här festdagarna.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Åsa S
1

Japp låter som din kropp inte vill ha mer alkohol utan nu vill den vila. Jag får också väldigt ont i magen ifall jag blandar eller dricker för kall sprit under ett dygn efter jag blir jättedålig och jag har nog aldrig ändå kommit upp i de mängder du beskriver. Men olika människor klarar olika mycket och när kroppen säger ifrån så är det bättre låta bli att dricka.

Och tycker man det känns skämmigt att dricka vanlig läsk när kompisarna dricker sprit ifall de är så barnsliga att de inte accepterar att man dricker alkoholfritt så finns det ju alkoholfria alternativ på systembolaget med flaskor som ser ut som äkta vara + det finns lågalkoholviner som bara har 5.5% alkohol ex. Light as a Feather (finns i rose och vitt) så då får man ju inte i sig lika mycket alkoholmängder fast alkoholfritt är nog bäst ifall kroppen sagt ifrån med sån kraft.

Ary
0

Du kan eventuellt ha en latent magkatarr som jag hade en gång i tiden. Då kan man äta något losec liknande dagarna innan fest för att ha ett så bra utgångsläge som möjligt. Finns att köpa på apoteket receptfritt.

[Hejkungen]
0

Det var gallsten, tack för svar.

Ary
0

😮 

Ja det var ju inte samma sak som magkatarr. 😛

Är du bättre nu då? Tänk på om du någonsin börjar ät lchf att trappa upp fettet långsamt så du inte får nya anfall. Det är inte fettet som orsakar gallsten utan brist på fett i kosten, däremot kan mycket fett i kosten göra att stenar flyttar på sig och utlöser.

[Hejkungen]
0

Jo, jag fick akutopereras när jag låg på sjukhus då den var inflammerad. Gallstenen hade jag antagligen fått eftersom att jag hade gått ner ganska kraftigt i vikt :)

Ary
0

Ah ingen gallblåsa längre. Ja då får man testa sig fram och se vilken kost som funkar bäst.

NinjaKakan
0

Jag har det problemet med alkohol. Kan enbart dricka cider annars spyr jag . Så det kan vara att din mage helt enkelt inte tål det .

NinjaKakan
0

Och ska kanske tillägga att det kanske handlar om 1-3 cider..men är du orolig så sök hjälp för det..