Hemorrojder
Har just fått konstaterat att jag lider av hemorrojder, yttre med trombotisering i akut skede (gick inte att utföra inre undersökning pga smärta). Har haft problem med smärta och blödning i mera än 10 år, men inte kommit mej till doktorn, nu är läget akut, med en stor hudflik som hänger ur anus med smärtsamma ärtstora knoppar på och flikar! detta antas vara en hemorrojd!
Jag har alltså jätteont och använder receptfria scheriproct flera gånger per dag! samt äter panadol extend x 3 plus burana 400 x 3…
Ska på ny undersökning när det akuta skedet är över om några veckor så att de kan kolla med proctoskop och antagligen rectoskop och hela faderullan…de sa att en av de vanligaste behandlingarna är gummibandsligatur (när man knyter ett tajt gummiband runt hemmisen så att blodtillförseln tar slut och den skrumpnar ihop)
kan tänka mej att detta ska vara fruktansvärt smärtsamt….man kan ju knappt nudda vid de yttre hemmisarna ju! Läkaren menar att det ska vara smärtfritt rätt placerat, men jag tvivlar!
Någon som har erfarenhet av hemmisar och olika behandlingar och/eller huskurer som har hjälpt? Är så trött på att värka i röven…
Har du provat Xylocainsalva? Det är en lokalbedövande salva. Botar givetvis inte men kan lindra smärtan.
/Maria
Ett annat tips är att prova Xyloproct salva…
sen är det bra att hålla avföringen mjuk och smidig du kan till exempel prova Movicol (pulver som rörs ut i vatten)
Ställ frågan på mag- och Tarmsjukdomar i fokus. Där borde det finnas någon med erfarenhet.
Tjaaa. Såg just att du gjort det. Så kan det gå…