En ond cirkel..?
Sedan i lördags har jag mått illa och inte haft matlust (är inte gravid).
Det har ju varit rekordvärme och jag vet mycket väl att jag tappar matlusten helt då och mår illa (även utomlands är det svårt för mig att äta pga värmen). Min mor är likadan om det spelar någon roll, så vi sitter här och knappt kan äta nåt.
Sen har jag nyligen skaffat mig en pojkvän så är såklart nervös över diverse saker och har skuldkänslor för jag sårat han rejält i början (mer än så går jag inte in på då det är privat).
Sen äter jag mini-piller som även gett mig illamående under vissa perioder.
Tror ni det blir en ond cirkel? Att alla dessa saker rör om det i min kropp så det ställer till med kaos? Nervositet, värmen slår ut en, minipiller, skuldkänslor osv? Jag brukar vara känslig och kroppen brukar säga till när det blir för mycket..
Allt jag får i mig är nyponsoppa och blåbärssoppa och det är ju alltid något (hittills har jag fått i mig två mackor och en tallrik yoghurt per dag sedan lördagen.. igår fick jag i mig lite middag dock). Jag försöker dricka regelbundet med vatten också, oftast 2 liter/dag. Men sen är jag ju inte ens hungrig och jag brukar äta var tredje timma för min kropp behöver verkligen mat för att må bra.. men nu är jag i denna onda cirkel där jag inte ens får huvudvärk av näringsbristen. Har gått ner 2-3 kg på dessa dagar också… så ja, det verkar vara en ond cirkel och det är egentligen inte ens första gången jag har det såhär..
Men läste också att när kroppen inte får i sig bra med mat så blir blodsockret lågt och då mår man illa på morgonen och när man mår illa är det ju verkligen svårt att äta nåt.. kan det stämma?
Eller kan det ligga nåt annat bakom?
Det är inte särskilt farligt att äta dåligt några dagar. Huvudsaken är att man får i sig vätska.
Oro och nervositet och denna värmen som vi har haft kan ställa till det rejält.
När jag träffade min man gick jag ner 5 kilo och jag var väldigt smal innan. Jag hade både svårt att sova och äta😉
Magkatarr kan också ge illamående och går det inte över ska du givetvis söka vård.
/Maria
#1 Tack att du lugna mina nerver. 😛 Man blir lite orolig när allt kommer på en och samma gång.
Antar det blir bättre om några dagar hoppas jag på…

Det är säkert flera saker som gör att du mår illa. Dels värmen, du är kär, minipiller m.m.
Att va kär är nästan som att vara sjuk. Kan påverka både aptit och sömn och en massa annat.
Det viktiga är att du kan få i dig vätska du ska se att när värmen ger sig lite så mår du bättre.
Kärleken får vi hoppas håller i sig.❤️
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Det kan absolut bli en ond cirkel. Om man slutar äta, så ställer kroppen in sig på svält och magen kurrar högt en period. Sedan tystnar den och hungerkänslorna försvinner. De kan komma fram om man gå förbi en restaurang som osar mat, fast det går oftast över då man gått förbi.
Illamående är samma sak. Psykologiskt som kan framkalla fysiska smärtor. En anorektiker kan må kraftigt illa, få ont i magen, kallsvettas, svimma m.m. för att intala sig själv att mat är dåligt. För man känner det ju?
Mitt råd är att försök få i dig lite fil med musli (gärna hemmgjord), och färska bär, någon frukt (gärna citrus eller banan) då och då, svartvinsbärsnektar, ett par kokta ägg eller en omelett, en näve körsbärstomater eller/och minimorötter, sallad (t ex tonfisk, kyckling, skinka - så Du får i dig proteiner). Finns massor av "lätta" maträtter att äta i värmen.
Sedan går man självklart ner i vikt då man är nykär. Det är ofrånkomligt.
Undvik kaffe, té och cola-dryck som torkar ut kroppen. Men ät gärna några salta kex i värmen. Kroppen svettas ut salt och behöver få tillbaka förlusten.
#3 Tack! :)
Ja.. jag märke att kärleken kan göra en sjuk.. och jag har aldrig känt såhär för någon innan så det är inte undra på att jag inte kunde lista ut det själv. :) Haha! Trodde det bara var nervositeten men icke..
#4 Tack så himla mycket!!
#5 Varsågod, det är lite som mig med IBS slutar äta för det gör så ont. Och så får tarmarna en chock och bråkar för den inte fått arbeta istället nästa gång jag väl äter. 🤔
#6 Det är rätt fascinerande över hur kroppen fungerar!
Nu är jag äntligen vrålhungrig och överlycklig över det så det blir gröt och ett glas nyponsoppa.