Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 4211 ggr
stillness
2

LCHF=Atkins=Katastrof

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ta in informationen med ett öppet sinne icke dömande, informationen är till för att hjälpa inte att skapa konflikt.

Öppen debatt är vad som gäller.

LCHF som idag är populär hette för atkins diet och har visat sig vara katastrofal för hälsan.

Atkins forskare får betalt av industrin för det är en miljon industri att promota denna diet som idag heter LCHF.

Att ständigt ge kroppen denna höga fett diet är farligt för blodkärlen som stelnar med tiden och leder till hjärtinfarkt samt stroke.

Detta är symptom som kommer med tiden inte med en gång,

Förstå varför man snabbt går ner i vikt med LCHF.

Är det ett försvar av kroppen?

Dr John mc Dougal ger här denna information

❤️

RobinEH
7

Ja, låt oss lyssna på vegetarian- och lågfettsförespråkaren tala om kött och ta emot detta med öppna armar.

Apropå att få betalt. Hur tror du att en minskad köttkonsumtion gynnar "Dr. McDougall's Right Food's Inc." som säljer vegetarisk mat?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

RobinEH
1

Nu har jag lyssnat i snart 11 minuter. Tror ni inte på "skaparen" så försvinner en del av Johns tes. Skaparen har tydligen gjort så att livsmedel innehåller specifik mängd näringsämnen vilket stödjer hans tes om att konsumtionen av fett skall vara 7E%.

Han antyder också att Ketosis är ett sjukdomstillstånd. 😟

TS, kan du mycket om ämnet du uttalar dig om? Har du bl.a. läst den meta-analys som publicerades nyligen ang. mättat fett?

"A meta-analysis of prospective epidemiologic studies showed that there is no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD or CVD. More data are needed to elucidate whether CVD risks are likely to be influenced by the specific nutrients used to replace saturated fat"

Sedan skulle jag gärna höra vad som får dig att direkt "översätta" Atkins till LCHF.

Halvdansken
2

LCHF begreppet startades i Sverige, och har vissa likheter med Atkins fas 1, plus att de är båda lågkolhydratdieter, men inte mer än så. Det är inte Atkins som skiftat namn eller liknande.

På vad sätt är de katastrofala för hälsan? Har du pratat med nån diabetiker som kunnat sluta med insulinet pga omläggnnig av kosten?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

stillness
5

Robin Du är helt fri att uttrycka dina tankar o åsikter

Det är det som är en öppen debatt :)

Vegetarisk diet är väldigt gammal där av han hänvisar till religionerna tex buddhism, hinduism , Naturen har allt som vi behöver.

fast istället för att vi tar det ifrån marken tar vi omvägarna och dödar djuren för att utvinna ämnena ur deras vävnader och detta är inte optimalt ur hälsosynpunkter med tiden.

Högt blodtryck, cancer i tarmen (kött ruttnar i tarmen pga vi har så långa tarmar till skillnad emot rovdjuren som har korta etc

Kött är mer belastande för våra kroppar och djurfetter härdnar i våra artärer detta gör inte fetter ifrån växt rikena.

samt de inte har kolesterol.

Det finns oändliga böcker om cancer patienter som blir hänvisade till en vegetarisk diet av läkare då detta är bättre för deras system samt läkning.

Köttindustrin tex snabbmaten har stora samband med hjärtinfarkter speciellt hamburgar industrin.

Vi i väst äter idag alldeles för mycket kött och för lite grönt och frukt

utan vi frossar i kött produkter, ost, feta såser etc

att tro detta är hälsosamt tror jag är ett önsketänkande.

stillness
1

Video om kött effekter

Halvdansken
2

Vad har snabbmaten med köttindustrin att göra? Problemet med hamburgare osv är ju att folk käkar pommes och vitt bröd och socker i mängder.
Plus att spannmålsodlingar smutsar ger monokulturer, smutsar ner grundvattnet med konstgödning, utarmar den biologiska mångfalden, kräver transporter över hela världen osv.

Och är du så naiv att du inte tror att det finns forskare och lobbyister som jobbar för spannmåls- och grönsaks- industrin???

RobinEH
1

"djurfetter härdnar i våra artärer detta gör inte fetter ifrån växt rikena."

Menar du att lättoxiderade fleromättade fettsyror är bättre för våra artärer? Försöker du påstå att det är bättre att öka på konsumtionen av omega-6 istället för djurfetter? Läste du meta-analysen jag länkade till?

"samt de inte har kolesterol"

Och med det vill vi ha sagt att?

"Köttindustrin tex snabbmaten har stora samband med hjärtinfarkter speciellt hamburgar industrin."

Ja, låt oss jämföra "köttindustrin" med "snabbmatsindustrin". Stort intag av snabbmat korrelaterar positivt med inaktiv och allmänt ohälsosamt leverne. Stor del av snabbmat innehåller dessutom stora mängder transfetter. Korrelation implicerar inte orsak.

stillness
2

snabbmaten så menade jag hamburgar industrin som tex mcdonalds som producerar massor av hamburgare=mättat fett som för mycket intag inte är bra för våran kropp.

Robin: vi behöver nog blandade fetter, fetter finns inte endast i djur.

tex omega 3 finns i ,Gröna bladgrönsaker ,frukter ,Chia frön,Linfröolja, nötter etc

Det är det mer jag menar att det finns i bättre former än att få dessa fetter än igenom djuren som vi äter som lämnar skador på oss i längden.

Tänk fisk som tex har omega 3 fetter ,den får sin omega 3 ifrån algerna den äter.

RobinEH
2

"snabbmaten så menade jag hamburgar industrin som tex mcdonalds som producerar massor av hamburgare=mättat fett som för mycket intag inte är bra för våran kropp."

Återigen så hänvisar jag dig till den meta-analys ang. mättat fett som jag länkade till.

"tex omega 3 finns i ,Gröna bladgrönsaker ,frukter ,Chia frön,Linfröolja, nötter etc "

Ja, det finns en del växtbaserad föda som innehåller Omega-3 främst i from av ALA, en del mikroalger kan dock innehålla EPA eller DHA i betydande mängd. Det är ju dock inte ALA som är behövt av kroppen utan snarare EPA och DHA, vilka ALA kan konverteras till. Men att ha i åtanke är att Omega-3 ALA och Omega-6 LA utnyttjar samma enzymsystem vid omvandling till EPA och DHA respektive AA. Intar man "mycket" omega-6 så minskar omvandlingen av ALA då LA har "förtur" till enzymerna. Växter tenderar ju att ha större mängd Omega-6 LA.

Halvdansken
1

Stillness - Eftersom du nu är så glad för att posta "bevis" från Youtube, så kan du kanske titta på denna föreläsningen som handlar om just kolestorol,  och hur livsvikitgt det är.

stillness
1

Halvdanksen tack för länken skall se den här strax

att nämna är att det finns bra kolesterol och skadligt, det skadliga LDL tror jag det heter finns stora mängder i animaliska produkter.

stillness
1

har sett videon och han säger det är fleromättade fetter som gör att artärerna kloggar igen inte mättat fett.

Intressant kvinnan i videon i slutet som pratar om gifterna i maten får får idag bla titandioxid som man bleker Vetemjöl (cancer ogent ämne)med som vi ger våra barn samt färgar tydligen mjölk med (hade jag ingen aning om)

Med böcker som den hemlige kocken ökar en medvetenhet om att välja så naturlig mat som möjligt och inte GMO MSG mat etc Härligt att vi alla vill lära oss att hitta bättre vägar för våran hälsa :)

Han i Videon menar på att forskare som ej håller med hans studier i videon har  hittat på sina studier (uppdiktat säger han)och att han har rätt och de fel.

Så man får bilda sig en egenuppfattning helt enkelt.

jag ser en ökad medvetenheten idag om att vi behöver bra fetter

lena fetter bestående av nötter,avocado,grönsaker,frukt etc hjälper till kroppen att få bort dessa mättade fetter som lätt(fastnar på oss) Djurfetter.

Han visade en bok i slutet på forskningsfusket så som sagt detta handlar antagligen o ett krig mellan forskare som är köpta av lobbyister antagligen.

Pengar pengar pengar och ja sjukhusen tjänar ju massor av pengar på att hålla människor sjuka och inte botade.

man lindrar symptomen men fixar inte orsaken.

Vilka skall vi tro på? ja det får vi själva avgöra Själv tror jag inte på denna forskare utan de andra som förespråkar en mer Vegan grönsaks,frukt,nötter etc diet för att stoppa hjärtinfarkt

Jag tror inte det är genetiskt 100% utan vi kan förebygga hippocrates sade:

“Let food be thy medicine and medicine be thy food”

det viktiga är att ha en öppen debatt så vi kan lära oss av varandras studier

Här kan ni se en mycket bra video med Dr clapper om hur vår mat kan läka oss eller göra oss sjuka och att äta Ekologiska grönsaker,frukter raw food etc är framtiden för hälsa.

Vad tror ni?

:)

RobinEH
1

"lena fetter bestående av nötter,avocado,grönsaker,frukt etc hjälper till kroppen att få bort dessa mättade fetter som lätt(fastnar på oss) Djurfetter."

Nu har du påstått samma sak om mättade fetter flera gånger och jag ser gärna det vetenskapliga stöd som ligger till grund. Studier och meta-analyser, ingen film tack!

Fleromättade fetter är ju mycket instabila och lättoxiderade, så om något så är det just dessa fetter som bör fastna i våra kärl.

stillness
1

robin jag har summerat min stånd punkt i artikeln ovan.

Det verkar vara sannignar o lögner inom forskar världen.

det är mycket pengar etc i detta.

Siffror tabeller är så lätt att manipulera styra till sin egen fördel.

Så man får bilda en egen uppfattning vad man skall tro.

forskarfusket som sagt.

🙂

/Peace

[Mustangcab]
2

T.S Det finns veganer som äter LCHF. Jag har själv varit kontakt med någon här på forumet så inte behöver man konsumera animailer för att äta LCHF.

stillness
2

I dagens Dalatidning.

Dalarna

http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.6132817-lchf-kan-ligga-bakom-strokeokning

LCHF kan ligga bakom strokeökning

DALARNA

Stroke och hjärtinfarkt blir vanligare bland unga i Sverige. En möjlig förklaring är de populära fettdieterna som förespråkar mindre kolhydrater och mycket animaliskt fett och protein.

Relaterat

Det skriver en grupp läkare på Dagens Nyheters debattsida. Var fjärde svensk har enligt nationella undersökningar provat LCHF-kosten.

De senaste decennierna har dödligheten i hjärtinfarkt och stroke halverats som en effekt av mindre rökning och förändrade matvanor. Men enligt Socialstyrelsen och Statens folkhälsoinstitut ökar nu antalet som drabbas av stroke i åldern 35-44 år.

Under 00-talet har fettintaget från framförallt mejeriprodukter ökat kraftigt, liksom konsumtionen av rött kött. Enligt läkarna är svenskarnas matvanor i dag sämre än på 1980-talet och kolesterolnivåerna stiger igen. Samtidigt har svenskarnas vikt fortsatt att öka.

RobinEH
3

Andreas Eenfeldt debatterar Annika Rosengren i P3 just nu.

Gronstedt
4

TS, större delen av det man får på McDonalds och andra snabbmatsrestauranger är INTE kött och innehåller INTE mättat fett. Det är bröd och potatis och sönderoxiderade vegetabiliska oljor, med en liten mängd utblandat kött. Det är tämligen flugigt att förutsätta att det är köttet och det mättade fettet som är den stora boven i den mixen …