Trött på att må dåligt
Ja jag vet inte vart jag ska börja.
Jag mår dåligt, det är magen som krånglar ibland mer, ibland mindre.
Äter jag mat så mår jag fruktansvärt dåligt efteråt. Det gör ont riktigt magknip och jag känner mig dålig och konstig i magen ett bra tag efter. Jag har aldrig varit den som proppar i mig chips, godis eller så. Chips äter jag inte alls för jag tycker det är äckligt godis äter jag max en gång i månaden eller så och då endast en bit eller så för jag tycket inte det är så gott. Läsk har jag varit superberoende av, coca cola, men nu slutat helt. Mår inte bättre för det alls.
Det jag tycker är mest konstigt är att när jag ex äter någon bulle eller om jag äter en stor pizza mår jag bra efteråt, känner ingenting. Men äter jag så kallad "hälsomat" typ som sallad, alltså en bra måltid så mår jag dåligt. Jag äter bröd till frukost, tänkte om det var glutenallergi, men äter jag bara bröd en dag så mår jag bra. Samma med mjölk, inga problem. Det är vanlig mat, husmanskost ja vanlig mat. Inte att jag äter för mycket heller.
Jag har varit hos läkare, hon vet inte alls vad det är och jag får inga svar. Vi har tagit prover, det ser bra ut.
Det jobbigaste med allt också är att jag är fruktansvärt kräsen, inte så att jag tänker att det är äckligt eller så utan när jag stoppar det i munnen så kräks jag nästan det är till exempel kyckling. Tanken av kyckling får mig att må fruktansvärt illa.
Jag har heller aldrig varit överviktig utan jag har alltid legat på runt 50 kg (är 170 cm) men nu senaste halvåret har jag gått upp och är inte alls nöjd med mig själv. Inte så jag är överviktig men jag är inte nöjd alls. Då vill jag givetvis gå ner i vikt men då jag mår så dåligt av mat och blir så äcklad av massor så vet ja inte liksom vad jag ska äta.
Nu äter jag till lunch frukt (olika) med kesella. Till middag äter jag antingen pasta eller bananpankakor som består av ägg och banan. Ägg försöker jag få i mig på morgonen även om jag får kväljningar så trycker jag i mig det för att ja någonting måste man ju få i sig. Mår dåligt efter att ha ätit äggen oftast också.
Jag jobbar på en Ica butik men vågar vissa dagar inte åka iväg då vid ett tillfälle fick jag så otroligt ont så jag skakade i hela kroppen och det var ett under att jag fick dit en kollega som kunde byta av mig i kassan så jag kunde kasta mig till vårat omklädningsrum.
Jag vet inte vad det är som händer, kan stress påverka sådant här?
Är det någon som har något slags förslag på antingen vad jag kan göra, eller vad det är eller vad jag kan äta för något för att må bra och gå ner i vikt. Pizza är ju liksom inte hållbart i längden.
Jag känner att jag står vid kanten av ett berg och håller på att ramla ner.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Jag har nästan i stort sätt samma problem som dig att jag kan få/har fruktansvärt ont i magen inte bara magknip utan även en frätande kall känsla ibland, det kommer i stort sätt alltid när jag äter (blivit bättre sen jag blev av med magkatarren), men kan även få attack ont när som i stort sätt oavsett vad jag gör eller äter så kan det bara komma sådär! har även jag varit hos läkarna och gjort alla möjliga tester m.m men inget svar där heller!
jag är sjukt rädd för att gå ut o göra grejer ifall jag skulle få typ attack ont! så i stort sett går jag aldrig ut på promenader eller liknande själv! jag är ca 164 lång och väger 47 kilo, jag kan äta hur mycket eller lite som hellst o min vikt gör ingen skillnad. jag gick upp ca 5-6 kilo när jag hade p-stav men den krånglade o jag fick ta ut den o då började jag gå ner igen o sen med magkatarren så hamnade jag på 47 igen! o det rör sig inte längre!
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Usch det låter ungefär som mig, det är till exemplet jättejobbigt när kompisar hör av sig och vi ska över till dom och äta för jag mår alltid så dåligt efteråt och plus att jag är så himla kräsen så mår jag illa av det vi ska äta liksom. Usch.
Jag har också varit sån som aldrig går upp i vikt, vad jag än äter. Började med p-piller och då gick jag upp 10 kg dock tror jag det var brösten för efter det fick jag jättestora bröst. Men nu senaste året har jag gått upp lite smått och eftersom att jag är så van att äta vad som utan att gå upp så är det ju svårt att vänja bort plus att jag mår så dåligt av "bra mat". Nä jag är så less på allt!
#1 Du är 1,70 lång och väger 50 kilo och undrar vad du ska äta för att må bra och gå ner i vikt???
Frågan är om du inte har någon form av ätstörning. Har du funderat på det?
Du behöver kanske träffa en dietist som kan hjälpa dig eftersom du är både kräsen och har problem med magen.
/Maria
Nej oj det blev lite fel. Jag skrev nog lite otydligt.
Jag menade att jag har alltid vägt runt 50 kg men nu senaste halvåret har jag gått upp så nu väger jag runt 65 vilket jag ser på min kropp är lite mycket. Jag är inte direkt nöjd och det syns på min kropp som sagt att jag inte ska väga så mycket så att säga!
Jag har funderat på att träffa en dietist men jag har fått så dåliga vibbar av läkare och dietister för jag känner inte att jag får hjälp, att dom inte förstår riktigt. Så jag tänkte kolla liksom om det finns någon som varit i samma sits eller någon "vanlig" människa där ute som kan hjälpa!
Och jo jag har funderat på ätstörningar, många gånger men ja jag vet inte riktigt, allt är så konstigt!
Kan även säga att jag slutat med p-piller för ett tag sedan för att se om det hjälpte och ja det gjorde det ju inte!
för mig kan jag äta en grej en dag o få jätteont o samma sak en annan utan att märka någonting! så därför är typ allergi o sånt uteslutet! som sagt har jag nästan ont 24/7 i vanliga fall men med dessa attacker då!
// Claudia Bertheau
Nu vet jag inte, men ni kanske ska läsa om IBS för en del som ni skriver om verkar stämma in på det. En sak som dom som har IBS tycligen får göra är att komma fram till vad man kan äta och vad man får problem av. Och som jag förstår är IBS svårt att utreda så att man får en diagnos. Utan man går tydligen mest på uteslutningsmetoden. Stress är tydligen också en bidragande faktor.
Några länkar jag letat upp som ni kan börja läsa och se om det stämmer in. Från 1177.. Från wikipedia.. Allt om ibs.. Ibs kolon irritable. Söker man på IBS så kommer det upp många träffar.
Nu har inte jag IBS inte vad jag vet i alla fall. Men jag kan ibland få rejäla magknip så det känns som skär med en kniv inifrån, efter en stund sen så brukar jag få diarre. När den magsmärtan kommer så brukar jag tabletter som heter dimor (finns även imodium) det är tabletter mot diarre. Jag för min del brukar ta tabletterna när jag känner magsmärtorna för då brukar det hinna lägga sig innan jag behöver gå på toa.
.
Känns inte som om att jag skulle kunna ha IBS så jag varken har diarré känner uppsväld mage och det försvinner inte om jag tömmer tarmen :/
// Claudia Bertheau
Det är som om du beskriver min situation! Gud vad skönt att inte vara ensam, eller det är ju hur tråkigt som helst att du också har det så men ändå att inte vara ensam.
Oj tack det ska jag läsa på om!
Jag kan få som du beskriver att man får sådär ont som man får innan man får diarée men jag får det aldrig jag har bara det där onda som inte släpper!
Håller med dig lite där jag får inte heller uppsväld mage eller diarée men jag får ju ont sådär så lite stämmer men lite stämmer inte!
#9 min pojkvän har länga tjatat om att jag ska skriva om det på ett forum för att kanske få hjälp o nu kan vi ju försöka hjälpa varandra o hitta nått! men i vanliga fall kan du äta hur mycket som hällst eller hur lite som hällt utan att din vikt rör på sig ?
// Claudia Bertheau
Som jag så vet jag inte. Och när det gäller IBS så verkar det vara lite olika från person till person hur det beter sig. Jag tog bara några länkar av de jag hittade och då mer av faktabaserade. Men det finns rätt många sidor på nätet och troligen såna som är skrivna av personer som har det så kanske kika på såna länkar och se hur det är för andra.
.
Ja det kan vi, skulle vara skönt att få någon slags slut på detta!
Ja i vanliga fall men senaste halvåret så har jag gått upp men egentligen inte så mycket men jag tycker det är mycket! Men annars alltid i mitt liv har jag kunnat äta hur mycket som helst och vad som helst och samma med att inte äta mycket alls och så utan att vikten gjort något bara stått still!
Många har sagt att jag kanske är gravid men så många tester som jag tog på sjukhuset så skulle det vara skumt om det inte hade visat där plus att jag gjort grav-test!
#12 på typ alla sidor du länkade står det om diarre o sånt , men min avföring är helt normal på alla sätt!
#13 hur långe har ditt hållit på ? mitt har typ varat i 6 år men bara blivit värre o värre!
// Claudia Bertheau
Samma här!
Det finns en sajt här på iFokus som blev utlyft för att den saknar värd. Den är inte så aktiv så ni kanske inte ska räkna med att få svar. Men den heter mag och tarmsjukdomar. Kanske kika där bland den sajtens artiklar och trådar.
.
Tack!