Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1284 ggr
Maria
1

Lämna gärna blod

Uppmaning till alla som kan. Bli gärna blodgivare eller lämna gärna blod nu i sommartider.

Sahlgrenska har blodbrist och det är säkert illa i övriga landet också.

Länk

/Maria

Nwmo
0

Ok

- Emil

Medda
0

Jag har vid två tillfällen gått för att lämna blod, men inte fått. Man måste väga minst 50 kilo och jag är väldigt kort o liten :(

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

Maria
0

Ja, det finns vissa krav. Vikt, ålder, blodvärde och liknande.

/Maria

Nwmo
0

Får man donera om man är 14? Väger över 50kg iaf.

- Emil

Maria
0

18 år ska man ha fyllt för att få lämna blod.

/Maria

Medda
0

O har för mig att man inte får vara "ny" tatuerad. Måste ha gått minst 6 mån om jag inte är helt ute och cyklar.

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

Maria
0

Det saknas blod på fler ställen i landet.

Länk.

/Maria

mongu
0

Jag var blodgivare förut men får inte göra det längre pga sjukdom. Tyckte inte det var nåt obehagligt alls trots att det är grov nål utan det gick jättesmidigt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

Jag har aldrig lyckats lämna blod. Jag har gjort olika försök sedan jag var 18.

Från början så har jag alltid haft för lågt blodvärde och sedan blev jag sjuk så det är kört😛

/Maria

[Thiah]
0

Skulle gärna bli blodgivare ,och det finns ett ställe jättenära vårt hem, men jag väger tyvärr för lite.

[Devya]
0

Jag brukar ge blod men jag väger nuförtiden 46kg så jag vet inte riktigt om jag vågar ge blod. Det är ju inte precis så att de kollar vad man väger då man går och ge blod. Jag funderar på att ge blod iaf. Jag har ju gått ner i vikt men sen gått upp i vikt igen och fått ordentligt med muskler så kanske det e nu inte så farligt.

Maria
0

#11 Du får nog inte ge blod för gränsen är 50 kilo.

/Maria

[Devya]
0

#12 Jag vet men de kollar aldrig sådant sist och slutligen.

Maria
0

Det är ju väldigt oansvarigt av dig om du vet med dig att du väger under 50 kilo och ändå lämnar blod.

/Maria

[Devya]
0

#14 Men det är ju inte många kg ifrån egentligen.

Maria
0

Spelar ingen roll för gränsen måste ju sättas någonstans.

Det är ju för din egen skull. Man räknar med att man inte får tappa mer än 10-13% blodmängd tror jag det är och då går gränsen för en kropps vikt vid 50 kg.

/Maria

[Devya]
0

#16 Nå, kanske jag väntar och ser om jag lyckas lägga på ett par kg. Dock synd om det inte sker. Jag brukade tidigare ge blod så ofta man bara fick.

mongu
1

Håller med Bumbleboo om att du inte ska lämna blod då du inte uppfyller de krav som är. 

Det måste ju ligga på var och ens eget ansvar att följa de regler som är. Finns krav på ålder, vikt m.m så ska det följas oavsett om det är nån som kollar eller inte.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!