Min galne katt
Jag har ju numera bara en katt kvar och det är Moritz galningen😉
Han är en tokig katt och hittar alltid på en massa bus trots sina numera 11 år.
I morse så hörde jag han knapra på något medan jag stod vid diskbänken och skulle ta min morgonmedicin. Då hade han fått i sig en Omeprazol. Visserligen bara 20 mg men ändå….
Jag stoppade fingrarna i halsen på honom men det hjälpte inte och han är verkligen snäll så man kan göra precis vad som helst med honom.
Jag ringde 112 och blev kopplad till giftinformationscentralen som hade telefonsvarare och bara öppet 10-19. Sedan ringde jag vår veterinär men jag kom inte fram. Ringde Blå stjärnan men där var upptaget.
Jag lugnade ner mig och insåg att Moritz mest satt och tittade förvånat på mig: Så jag bestämde mig att avvakta.
Han fick mat och åt med god aptit och nu är det kvällen och han är lika galen som han brukar🙂
/Maria
Han verkar ju helskön! Det är nog ingen fara med honom!😃

Ja vem vet han kanske hade lite magkatarr👍
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Ha, ja han är verkligen som vanligt och hade han magkatarr så är den nog borta nu😉
Han har en hylla uppe nära taket i uterummet där han gillar att ligga på en filt. I går kväll hörde vi ett brak och en yrvaken Moritz hade ramlat ner på golvet.
Tur att katter är så mjuka i sin kropp.
/Maria
Det är helt OK faktisk. Man kan ge denna medicin till katter också. Har själv fått det ordinerat till en katt.
Men då borde den ha varit svarare styrka på eller?
/Maria
Nej det var 20 mg fast jag skulle ge 1/3 av det till katten på maten dvs strö det på maten. Det minskar enbart syran i magen.
OK, ja det är ju en kapsel med vita små kulor i som är lätt att ta isär.
Haha, ja jag hade nog inte behövt hetsa upp mig så.🙂
/Maria
Jahopp, bäst att bara förgifta sig på kontorstid då….. 😉 Men ärligt talat, det låter ju som ett skämt nästan. Är det så i hela landet?😮
Jodå det låter som en tokig katt lol. 😃 Vad det gäller omeoprazol tror jag att det inte konstaterats giftigt, iaf inte i "trippeldos".
Låter lite som när kompisens 5-åring satte i sig nästan en hel burk enomdagen vitaminer med apelsinsmak (barnstyrka) , då konstaterade giftinformationen att "Ja då behöver du inte ge honom några vitaminer den närmaste månaden."
#8 Ingen aning om det är så i hela landet men jag tyckte också att det var lite märkligt.
/Maria
TS Du har inte funderat på hjälp till missen? 😛Iaf när han ligger på sin hylla. 😉
Red: Jag menade egentligen hjälm inte hjälp, men fallskydd vore ju en hjälp lol. 😎
#10 Haha, jag kanske får spika upp ett fallskydd😉
/Maria
Hängmatta kanske?
Skulle han inte ramla ur hängmattan också då? 😂
Kom inte på hur man länkar men har ni sett bilden på en katt med en hjälm gjord av en vattenmelon? 😃
Nåja, en stoooor hängmatta ;)
Haha, jo jag har sett bilden med katten och "hjälmen"
/Maria