Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 1841 ggr
EvelinaS-L
0

Tips på bra mat och träning

Hej, jag är en tjej på 16 år som är runt 165cm lång och väger 55kg. 
Jag har aldrig direkt tänkt på vad jag äter utan bara ätit det och har aldrig direkt behövt tänka på min vikt eller så.

Har även haft massa ätproblem, te.x slutat äta så att magsäcken krympt, sen efter det knappt kunnat äta någonting för att jag blev mätt på en potatis osv osv… 
Sen i samband med att min depression blev värre  i vintras så börja jag äta massa fet mat, godis, glass osv så jag tycker själv nu att jag blivit större..

Anledningen till att jag skriver är för att jag vill ha tips på hur jag ska göra för att inte direkt gå ner i vikt, men få fastare kropp och komma "i form" helt enkelt. Har te.x fett på magen och lår som jag vill få bort.

Äter inte regelbundet men vill göra det. Vill äta en ordentlig frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och kvällsmat, men vet inte direkt vad jag ska äta som är bra och som jag blir mätt av.. utan blir att jag går och småäter hela tiden istället för att jag är småhungrig hela tiden. så vill ha tips på det med! 

Vill alltså ha tips på träning. övningar man kan göra hemma + när man springer osv. Jag gymmar inte men ska kanske börja.

Och tips på vad jag kan äta under en dag, som är bra, och som man blir mätt på så att man inte småäter.. :D

_Kram Evelina
_

[Majbot]
0

1.

Styrketräning!

Sprints i backe

Intervallträning

Statisk träning (tex planka)

Hiit (tex thedailyhiit eller Zuzkana Light)

2.

Var inte rädd för att äta! (Skulle tippa på att du kan börja på 200 kcal/dag)

3.

http://stronglifts.com/20-super-foods-you-need-to-build-muscle-lose-fat/

Lista att börja med, med bra mat. Att tänka på: ät inte halv fabrikat, laga din mat själv!

4. 

Drick 2 liter vatten/dag (Nej juice är inte bra, det innehåller massvis med frukter och socker / liter, du blir mycket mättare + du slipper tillsatt socker om du äter en apelsin istället för att dricka apelsinjuice) Drick vatten till allt.

[Majbot]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

THIS

[Majbot]
0
tlover
0

#1 jag gissar att du menar 2000 kcal/dag tänkte kan vara bra att säga så att det inte missförstås

TS utforska med att testa massor av nyttig mat, du kommer att hitta saker som du älskar, jag lovar och då blir det enklare.

Sen exakt vad som är nyttigt varierar ofta, jag anser att enkel mat är nyttigt sen varierar det efter behov. Tex när min man arbetade i skogen så var det ett måste med fet kolhydratsrik mat, annars skulle han aldrig ha klarat av det (vilket var en utmaning att göra vi gör oftast vegansk fettsnål mat med massor a fibrer)

Men i alla fall grönsaker och bär brukar anses nyttigt av de flesta tex kål är supernyttigt (om inte man inte tål dom fibrerna pga IBS tex)

l'm back

patriknn1
0

Att äta ett visst antal ggr/ dag finns det inget fog för. Spelar ingen roll i längden om man tex äter tre ggr/ dag eller fem ggr/ dag. Det som generellt anses vara nyttigt är ju tex rotfrukter, ägg, fisk, quinoa, bär, ris, oliver, smör, raps- och olivolja, ost, nötter, kött, potatis, yoghurt, grönsaker som tex broccoli, Avocado, tomater, paprika, spenat, ruccola mm. Bra "gotta" kan ju vara tex en bit lite mörkare choklad, en tallrik bär och nötter med lite vispgrädde och någon matsked gräddglass, en kaseinproteinbaserad pudding, hemgjord ostkaka mm. Vad som är bra för respektive individ är ju dock väldigt skiftande, beroende på just den personens förutsättningar. Gemensamt för alla kosthållningar är i alla fall att den nyttigaste och bästa maten är den man lagar själv, av bra råvaror. Det verkar som att du har tendenser att äta för lite och då är det viktigt att äta så näringsrik och energität mat som möjligt. Träningen bör helst bestå av korta och intensiva pass om ca 30 min 3-4 ggr/ vecka där du varierar mellan styrka och kondition. Snabba rusher, armhävningar, plankan, utfall, crunches, dips, ryggextensioner, "stenålderspromenader" mm är exempel på sånt du kan göra utan att gå på gym.

[Majbot]
0

#4 Oj haha! Självklart menade jag 2000 :)

Caracara
0

Protein är bra att äta om du vill öka i muskelmassa. Finns i kyckling, fisk, kött, och baljväxter!

EvelinaS-L
0

Tack för alla tips!  :)
Vill även ha tips på övningar som tränar rumpa, mage och armar, någon som har några? 
Både maskiner på gymmet och övningar man gör hemma.

_Kram Evelina
_

[Majbot]
0

Finns massor på internet, googla på bara  :P

Octet
0

#8 glöm bara inte att resultatet av träningen blir så mycket bättre om man varierar sin träning och tränar hela kroppen ;) men vill du fokusera på ngt särskilt så gör det :) glöm bara inte av resten av kroppen. Alla musklerna samarbetar ju :)