B-vitamin och blåsor?
hej! I onsdags så vaknade jag upp med kliande händer och svullen läpp, svullnaden gick efter någon dag över till blåsor och nu är det "gula skorpor" ist. Hade också mycket blåsor I munnen, gjorde ont när jag åt osv.
Vi trodde att det var herpes/afte så vi gick till apoteket och pratade med dom, så vi fick massa saker med oss hem, typ anti, aftamed och någon antibakterie munskjölj grejs.
MEN DE FÖRSVINNER IIIINNTEEE, mamma har nu ringt runt och pratat med sjukvårdsupplysningar och duktiga människor. Några har sagt att det kan vara brist på B-vitamin och någon syra(minns inte namnet) samt järn.
Vad tror ni? Har ni råkat ut för samma sak?
Du har inte fått vattenkoppor?
/Maria
Herpes och Afte är 2 olika saker och ser inte likadant ut….det sk inte heller behandlas likadant
är det Afte blir det sår i munnen som är gul/gröna och som gör riktigt skitont och det tar ofta 1-1½ vecka innan dom försvinner
Afte uppkommer av att immunförsvaret reagerar fel och attackerar munslemhinnan
Herpes vet jag inte så mycket om men det brukar väl vara sår som oftast sitter på läpparna?
ett besök hos doktorn eller tandläkaren kanske vore något för att få klarhet i vad det är för något?
#1 jag har redan haft vattenkoppor :)
#2 Det vi tänkte va att jag hade både afte OCH herpes, då jag har blåsor/sår i och utanför munnnen :/
Afte är något man kan få mängder av gånger och det uppstår ofta i munnen när man är förkyld eller på väg att bli. Aftefläckarna brukar göra väldigt ont och det kan svida när man äter och dricker.
/Maria
Då herpes (munsår) blåsorna spruckit och blivit skorpor så är det försent att behandla. Man måste vara där med salvan då det börjar kittlas och kanske är lite rosa. Min munherpes bröt ut för 20 år sedan och jag hade den ofta och utspritt. De kommer ofta vid stress, sol, mens eller sol. Jag fick då tipset om zink och från 6-10 ggr/år, så blev det 1-2 ggr/år. Min tonårsson har haft bekymmer med, men sedan han börjat undvika solen så är det mer sällan. Han äter också zink. Såren kan ta 1-2 veckor att läka beroende på ställe och läkkött.
# 5 Precis vad jag skulle säga också och ifall man får något sår på munnen så funkar det med zinkpasta.
Jag skulle ut i solen i dag, var mer eller mindre tvungen :/ Men jag slängde på lite idomin, tror det var ganska bra ;)

Svinkoppor kan man få och det ger ju gulfärgade skorpor på som gärna spricker upp. Det är bakterier så man behöver gå till VC för att få hjälp med detta.
Sen har vi ju höstblåsor (hand- fot- o munsjuka) ett enterovirus som ger främst blåsor i och runt munnen men det kan också komma på händer och fötter.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!